آیا دندان شیری عصب دارد؟ درمان درد دندان شیری



آیا دندان شیری نیاز به ترمیم دارد؟


دندان شیری – اغلب والدین بارها دندان های شیری افتاده کودکان را مشاهده کرده اند. وقتی این دندان ها می افتند ریشه آنها به طور کامل تحلیل رفته است. به نحوی که حتی با گاز زدن موادغذایی ، دندان لق شده به راحتی می افتد. این امر باعث این تفکر در برخی والدین می گردد که این دندان ها ریشه ندارند!


در حقیقت تمام دندان های شیری اعم از قدامی یا خلفی دارای ریشه هایی هستند که حداقل 10 میلی متر طول دارند.این دندان ها در خلف(عقب فک) دارای چند ریشه مجزا هستند.این دندان ها دارای تمام اجزایی که یک دندان دائم دارد هستند. بنابراین شامل مینا، عاج و عصب دندان (پالپ) می باشند.


زمانی که دندان شیری دچار پوسیدگی می‏شود، باید ترمیم و توسط مالگام یا کامپوزیت پر شود. در غیر این صورت بتدریج این ضایعه پیشرفت می‌کند و به فضای ناحیه مرکزی دندان که پالپ نامیده می‌شود و محتوی اعصاب و رگ‌های خونی است، می‌رسد و نهایتا موجب ایجاد عفونت و گاهی درد دندان کودک می‏گردد.


این در حالی است که بسیاری نسبت به دندانهای شیری کودکان بی توجه هستند و معتقدند که دندانهایی شیری کنده می‏شوند بنابراین به درمان نیاز ندارند. در حالی که کاملاً اشتباه بوده و بر خلاف اصول علم دندانپزشکی می‏باشد. به عبارت روشنتر در صورتی که دندانهای شیری به موقع درمان نشوند ممکن است به عفونت و آبسه دندانی بیانجامد. درد دندان نیز برای کودکان تحمل ناپذیر است که مشکلات بعدی خود را به دنبال دارد.

بیشتر بخوانید  اوتیسم چیست با آموزش اختلالات این بیماری.


شیری ها و عصب کشی: آیا دندان شیری عصب دارد


لزوم درمان دندانهای شیری


والدین باید توجه داشته باشند که قبل از اینکه عفونت بقدری زیاد شود که از سوراخ انتهای ریشه خارج شود و به لثه و استخوان اطراف دندان برسد و موجب تورم لثه و آبسه گردد، ناحیه مرکزی تاج دندان را تمیز کنند و در صورت لزوم با برخی وسایل خاص دندانپزشکی و داخل ریشه‌ها (که به آن کانال نیز گفته می‌شود) را با مواد مخصوص پر شود. همچنین باید مشکل دندان پوسیده برطرف گردد که در اصطلاح عامه به آن عصب کشی گفته می‏شود.


آیا دندان شیری عصب دارد؟


دندانهای شیری نیز همچون دندانهای دائمی دارای ریشه و کانال عصب می‏باشند که در داخل مسیر ریشه قرار دارد با این تفاوت که ریشه دندان شیری نسبت به دائمی‏ها‏ باریکتر و کشیده تر است و دندان‏ها‏ی آسیای شیری چند ریشه ای هستند که برای اینکه بتوانند جوانه دندان دائمی را در داخل دندان خود جا بدهند، ریشه‏ ها‏ از هم دور می‏شوند.


دندان شیری نیز همچون دندان دائمی، در حفره دهان قرار گرفته و به واسطه عصب، سرخرگ و سیاهرگی که از طریق کانال ریشه وارد دندان می‏شود، تغذیه می‏کند. از این رو اگر دندان شیری دچار پوسیدگی عمیق شود، ضربه بخورد و یا تاج آن شکسته شود، ممکن است عصب دچار آسیب شود و نیاز به درمان عصب داشته باشد. ممکن است دندان شیری تا مرحله آبسه پیش رود و کودک نیز شکایتی از درد نداشته باشد از این رو بررسی و چکاپ مداوم دندانهای کودکان یکی از نکاتی است که والدین باید به آن توجه داشته باشند.

بیشتر بخوانید  معرفی قرص اتامبوتول و موارد مصرف آن


همچنین والدین باید در بررسی سابقه دندان درد به هنگام غذا خوردن و جویدن، مصرف مواد غذایی گرم و نوشیدنی‏ها‏ی سرد، دردهای شدید شبانه و … توجه نماید. در صورتی که در معاینه کلینیکی و بررسی رادیوگرافی نشانی از التهاب وسیع دیده نشود، برای درمان عصب دندان شیری، پوسیدگی برداشته می‏شود و سپس قسمتی از عصب که درون تاج قرار گرفته به کمک ابزارهای مخصوص قطع و روی آن داروی مخصوص قرار داده می‏شود.


قطع عصب تاج یا پالپوتومی تنها در چند دقیقه انجام می‏شود و تاج دندان شیری نیز به کمک مواد ترمیمی یا روکش مخصوص دندان شیری، در همان جلسه بازسازی می‏گردد. در صورتی که دندان در مدت طولانی دچار پوسیدگی شده باشد و والدین دیر متوجه این مشکل شوند بطوری که عصب دندان شیری دچار التهاب شدید شده باشد، درمان آن نیازمند به کارگیری تخصص بیشتری است که اصطلاحا به آن پالپکتومی گفته می‏شود. این درمان که به شکل خارج کردن کامل عصب تاج و ریشه انجام می‏شود، ممکن است بیش از یک جلسه طول بکشد و در نهایت تاج درمان می‏شود.از آنجا که دندان شیری ارتباطی به دندان دائمی زیرین ندارد، عصب کشی دندان شیری به مینا، عاج و ریشه دندان دائمی آسیبی نخواهد زد.


شیری ها و عصب کشی: آیا دندان شیری عصب دارد


آیا عصب کشی دندان شیری نیاز است؟


در هر سنی دندان درد ممکن است اتفاق بیفتند و هیچ تفاوتی میان دندانهای شیری و دائمی نیست. این امر بیانگر وجود عصب در دندان شیری می باشد و با ترمیم ریشه دندان و عصب کشی می‏توان از درد دندان جلوگیری نمود. روش عصب کشی در کودکان متفاوت تر از بزرگسالان است. عصب کشی، درمان ریشه دندان، درمان کیست ریشه دندان و ترمیم ریشه آن توسط متخصص دندانپزشکی کودکان انجام می‏شود که با نمونه‏ ها‏ی مشابه در بزرگسالان تفاوت دارد.

بیشتر بخوانید  4 دلیل اصلی ضربه زدن به دست هنگام خواب


علت اهمیت و ضرورت عصب کشی در کودکان حساسیت بیش از اندازه دندانهای شیری می‏باشد که زودتر از دندان‏های دائمی دچار پوسیدگی، شکستگی و … می‏شوند، زیرا مینا و عاج دندان شیری نسبت به دندان دائمی باریک تر هستند و اتاقک پالپ با شاخک‏ها‏ی پالپ گسترده ای که دارد نسبتا بزرگ‎تر است. از این رو امکان درد و احتمال خراب شدن آنها نیز به مراتب بیشتر است. به تبع این امر عصب کشی دندانهای شیری ضرورت پیدا می‏کند.


آیا عصب کشی دندان های کودکان درد دارد؟


مسلما دندانپزشک قبل از اقدام به مراحل درمان از بی حسی مناسب استفاده خواهد کرد و در حین کار کودک درد نخواهد داشت.والدین به هیچ وجه نباید تجربیات و نظرات خود در مورد اقدامات درمانی را به کودک انتقال دهند. دندانپزشک برای هر درمانی توضیحات لازم را برحسب سن کودک و با الفاظ مناسب به وی خواهد داد.


شیری ها و عصب کشی: آیا دندان شیری عصب دارد


اگر دندان شیری عصب کشی شود آیا دندان دائم جایگزین عصب خواهد داشت؟


بله دندان دائمی جایگزین دارای مینا، عاج و بافت پالپی جداگانه است و پس از افتادن دندان شیری دندان دائم با سیستم عصبی مربوط به خود رویش خواهد نمود.


دیدگاهتان را بنویسید