مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

آیا خوردن میکروپلاستیک ها سلامتی شما را به مخاطره می اندازد؟!

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



خطر میکروپلاستیک ها بر سلامت انسان


اکثر مردم هر روز از پلاستیک استفاده می کنند با اینحال این مواد قابل تجزیه نیستند ولی در طول زمان به قطعات کوچکی به نام میکروپلاستیک تجزیه می شوند که می تواند برای محیط زیست مضر باشد .علاوه بر این، مطالعات اخیر نشان داده است که میکروپلاستیک ها به طور معمول در مواد غذایی، به ویژه غذاهای دریایی یافت می شوند.

با این وجود، مشخص نیست که آیا این میکروپلاستیک ها بر سلامت انسان اثر می گذارد یا خیر. این مقاله نگاهی عمیق به میکروپلاستیک ها می اندازد و خطرناک بودن آنها را برای سلامت انسانها بررسی می کند.


میکروپلاستیک چیست؟


میکروپلاستیک ها قطعات کوچکی از پلاستیک هستند که در محیط زیست یافت می شوند . آنها به عنوان قطعات پلاستیکی کوچکتر از 0.2 اینچ ( 5 میلی متر) از نظر قطر تعریف می شوند .


اینها یا به عنوان پلاستیک های کوچکی از قبیل میکروبیدهای اضافه شده به خمیر دندان و اسکراب های بدن تولید می شوند یا زمانی ایجاد می شوند که پلاستیک های بزرگتر در محیط زیست تجزیه می شود .میکروپلاستیک ها در اقیانوس ها , رودخانه ها و خاک فراوان هستند و اغلب توسط حیوانات مصرف می شوند.

مطالعات صورت گرفته در دهه 1970 شروع به بررسی سطح میکروپلاستیک ها در اقیانوس ها کردند و دریافتند که سطح بالایی از آنها در اقیانوس اطلس و سواحل ایالات متحده وجود دارد.


امروزه به دلیل استفاده روزافزون پلاستیک در دنیا، در رودخانه ها و اقیانوس ها پلاستیکی بسیار بیشتر است8 میلیون تن ضایعات پلاستیکی هر ساله به اقیانوس وارد می شود. 250 هزار تن از این پلاستیک ها در حال حاضر در دریا شناور است، در حالیکه بقیه آن احتمالا ته نشینی و شسته شدن از ساحل هستند.

بیشتر بخوانید  بهترین مکمل های پتاسیم و ویژگی های آن ها


تاثیر میکروپلاستیکها




میکروپلاستیک های موجود در مواد غذایی


میکروپلاستیک ها بطور فزاینده ای در بسیاری از محیط ها یافت می شوند و مواد غذایی از این امر مستثنی نیستند.

در یک مطالعه جدید 15 مارک مختلف نمک دریایی بررسی شد و در هر پوند آن تا 273 ذرات میکروپلاستیک یافت شد ( 600 ذره در هر کیلوگرم).

سایر مطالعات تا 300 فیبر میکرو پلاستیکی را در هر پوند (660 فیبر در هر کیلوگرم) عسل و تا حدود 109 قطعه میکرو پلاستیک را در هر کوارت (109 قطعه در هر لیتر) آبجو نشان دادند .

با اینحال شایعترین منبع میکروپلاستیک غذایی , غذاهای دریایی هستند.


از آنجایی که میکروپلاستیک ها در آب دریا فراوان هستند، معمولا توسط ماهی و سایر ارگانیسم های دریایی مصرف می شوند . مطالعات اخیر نشان داده است که بعضی از ماهی ها میکرو پلاستیک ها را با مواد غذایی اشتباه می گیرند که می تواند منجر به انباشته شدن مواد شیمیایی سمی در داخل کبد ماهی شود.

مطالعات اخیر نشان می دهد که میکروپلاستیک ها حتی در ارگانیسم های عمق دریا هم وجود دارد که حاکی از این است که این مواد گونه های دور دست تر را نیز تحت تاثیر قرار داده اند.


در بین موجودات دریایی صدف‌ها بیشتر از سایر گونه ها در معرض آلودگی هستند. مطالعات اخیر نشان داده است صدف هایی که برای مصرف انسانها صید می شوند در هر گرم دارای 0.36-0.47 ذره میکروپلاستیکی بوده اند که بدان معنی است که مصرف کنندگان صدف می توانند در یک سال 11000 قطعه میکروپلاستیک دریافت کنند.

بیشتر بخوانید  کاناوان بیماری اختلال ژنتیکی نوزاد را بیشتر بشناسید




آیا میکروپلاستیک ها بر سلامت شما تاثیر می گذارد؟


اگرچه بسیاری از مطالعات حضور میکروپلاستیک در غذاهای دریایی را نشان داده اند اما تاثیر آن بر سلامت انسانها هنوز مشخص نیست و مطالعات کمی تاثیر میکروپلاستیک ها بر سلامت انسان را مورد بررسی قرار داده اند.

فتالات ها نوعی مواد شیمیایی مورد استفاده در پلاستیک ها برای انعطاف پذیری هستند که رشد سلولهای سرطانی سینه را افزایش می دهند . با اینحال این تحقیق در آزمایشگاه صورت گرفته است و نتایج آن به انسانها قابل تعمیم نیست.

در مطالعات اخیر تاثیر میکروپلاستیک ها بر موش های آزمایشگاهی مورد بررسی قرار گرفت. این تحقیق نشان داد میکروپلاستیک ها در کبد , کلیه و روده های موش ها انباشته شده و سطح مولکولهای استرس اکسیداتیو را در کبد آنها بالا می برد . میکروپلاستیک ها همچنین سطح مولکولهایی را افزایش می دهند که ممکن است برای مغز سمی باشند.

به نظر می رسد میکرو پارتیکل ها از قبیل میکروپلاستیک ها از روده ها وارد خون شده و بطور بالقوه به ارگانهای دیگر منتقل می شوند .

پلاستیک ها در انسانها نیز یافت شده اند . یکی از مطالعات صورت گرفته در این زمینه نشان داد که فیبرهای پلاستیکی در 87 % از ریه های انسانی وجود دارد که محققان فکر می کنند به علت میکروپلاستیک های موجود در هوا است.برخی از مطالعات نشان دادند که میکروپلاستیک های موجود در هوا می تواند باعث ایجاد التهاب در ریه ها شود ولی این فقط در آزمایشگاه نشان داده شده است .

بیس فنول A (یا BPA) یکی از پلاستیک های مورد مطالعه در مواد غذایی است که معمولا در بسته بندیهای پلاستیکی یا ظروف نگهداری مواد غذایی یافت می شود و می تواند وارد مواد غذایی شود . برخی شواهد نشان داده است که BPA می تواند در هورمونهای تولید مثل خصوصاً در زنان اختلال ایجاد کند.

بیشتر بخوانید  بیماری شایع تابستان، گرمازدگی


کاربرد میکروپلاستیک




چگونه باید از میکروپلاستیک های موجود در مواد غذایی اجتناب کرد


بیشترین مقدار میکروپلاستیک ها در زنجیره غذایی در ماهی ها و به خصوص در صدف‌ها یافت شده است. ازآنجایی‌که اطلاعات زیادی در مورد چگونگی تاثیر میکروپلاستیک ها بر سلامت در دسترس نیست لازم نیست که بطورکلی از خوردن ماهی و صدف ها صرف‌نظر شود . با اینحال بهتر است این مواد غذایی را از منابع معتبر و با کیفیت بالا تهیه کنید.

علاوه بر این برخی پلاستیک ها می توانند از بسته بندی ها وارد مواد غذایی شوند . محدود کردن استفاده از مواد غذایی بسته بندی شده می تواند جذب میکروپلاستیک ها را کاهش دهد و برای محیط زیست نیز مفید باشد.متأسفانه میکروپلاستیک ها در همه جا از جمله هوا , آب و مواد غذایی وجود دارند . غذاهایی دریایی خصوصاً صدف ها حاوی غلظت بالایی از این مواد هستند که می توانند پس از صرف این غذاها در بدن شما انباشته شوند.


divider


ترجمه توسط بخش سلامت


مجله دلگرم


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *