آیا خدمه سانچی زنده هستند؟


مجله دلگرم : کشتی سانچی و اتفاق دردناک آن با وجود گذشت یک سال هنوز در ذهن بسیاری از مردم به ویژه بازماندگان و خانواده های خدمه کشتی است. یک سال پیش کشتی دچار حادثه شد و هیچ جسدی از خدمه در دریا پیدا نشد و به خانواده ها تحویل داده شد.

اما امروز پس از گذشت یک سال، خبرهای عجیبی به گوش می رسد و آن یک سری تماس های تلفنی مشکوک است که می گوید برخی یا همه اعضای خدمه کشتی و خدمه کشتی زنده هستند.

امروز سایت خبرهای روز نوشت: چند خانواده قربانی قایق سانچی گفته می شود تماس های ناشناس با آنها صورت گرفته که شایعه زنده بودن برخی از آنها را تقویت می کند! آنها ادعا می کنند که خدمه از منطقه در اقیانوس آرام با آنها تماس گرفتند و سعی کردند اعلام کنند که آنها زنده هستند.


انتظار می رود ابهامات مشخص شود

با توجه به بخش رویدادهای سایت برای اخبار روز، انتظار برای شنیدن صدای معروف بسیار سخت است! منتظر در آغوش گرفتن سوغاتی از مسافران! و منتظر روشن شدن ماجرای فاجعه آمیز! خانواده فعلی خدمه کشتی سانچی این روزها خوش نیست! هزاران شامل اگر و اما! گویی فراموش شده اند!انگار تب و تاب اولین روزهای پاسخگویی و حمایت عاطفی مسئولان از خانواده های داغدار فروکش کرده است! و حالا همه جا پشت درهای بسته گیر افتاده اند!

پشت این همه شرایط سخت برای خانواده های خدمه نفتکش سانچی اتفاقی عجیب و مبهم است، از تماس های مرموز از طریق آب تا فرضیه هایی مبنی بر اینکه فاجعه نفتکش سانچی دلایل دیگری جز برخورد کشتی چینی دارد!!

خانواده های خدمه نفتکش سانچی می گویند از روز فاجعه تا کنون 21 تماس تلفنی از حوضه اقیانوس آرام برقرار شده است. آنها را بردند و این همان چیزی بود که سرنوشت خرگوش های آنها را مرموز کرد.

بلاتکلیفی از سرنوشت نفتکش سانچی و خدمه اش ماه هاست که به معمایی بزرگ تبدیل شده و این وضعیت برای خانواده هایی که ماه هاست از فرزندان، همسر، برادر و… خود بی خبرند، بسیار دردناک تر شده است. آنها می گویند که تاکنون هیچ یک از مسئولان به سوالات آنها پاسخ نداده اند و فقط در تلاش هستند فضا را فراهم کنند.


گفتگوی تلفنی با پدر یکی از قربانیان

عبدالله عبداللهی، پدر سجاد عبداللهی، دانش آموز عرشه نفتکش سانچی بوده و مدعی است از روز حادثه تاکنون 21 تماس با خانواده های اقیانوس آرام ارسال شده است. ادعای دیگر این خانواده ها درباره علت حادثه منفجر نشدن سانچی بر اثر برخورد شناور چینی است.

گفت و گو با این پدر چشم نواز را در زیر می خوانید که درباره حادثه مرگ دردناک 32 سرنشین کشتی سانچی و اتفاقات پس از آن ادعاهای جدیدی می کند.

بیشتر بخوانید  روش جدید ارائه گوشت دولتی + جزئیات اعلام شد


خبرنگار: در ابتدای مصاحبه از شما خواهش می کنم بدون توجه به احساس پدری که از سرنوشت فرزندتان خبر ندارد به سوالات پاسخ دهید و اگر دلیل علمی و قابل اثبات دارید بپرسید. مسئولان در آخرین اخبار درباره حادثه سانچی گفتند که نمی توانیم کشتی سانچی را از آب بیرون بیاوریم، آیا این بدان معنا نیست که نمی توانند اجساد احتمالی را از آب بیرون بکشند؟


عبدالله عبدالهی: در جلسات متعددی که با شرکت نفت ایران داشتیم، قرار شد که آقایان بیایند پشت کشتی را ببرند و بعد. کشتی برای بیرون آمدن از آب چون قسمت بالایی کشتی از بین رفته و نمی توان وارد آن شد، سوال ما این است که چرا نمی توانند کشتی را قطع کنند و از آب خارج شوند؟ چه کسی افرادی را که در این زمینه صحبت می کنند به عنوان متخصص انتخاب کرد؟ آیا به عنوان خانواده هایی که از وضعیت فرزندان، همسر و برادران خود اطلاعی نداریم و به دلیل جنون به شرکت ملی نفت بی اعتماد هستیم، نمی دانیم در جلسات کارشناسان این شرکت چه می گویند؟ به همین دلیل ما نظرات کارشناسانی را که مطابق با منافع شرکت ملی نفت اظهار نظر می کنند، نمی پذیریم.

ادعا می کنند هیچ شرکتی در دنیا نیست که این کار را بکند، اما بگذار زنگ بزنند ببینند چند شرکت بین المللی می آیند و قرارداد می بندند! نکته این است که آنها نمی خواهند هزینه های خود را افزایش دهند. طبق روند رسیدگی ما در دیوان بین المللی دادگستری، شرکت ملی نفتکش باید اجساد این کشتی را خارج کند.

لازم به ذکر است که این مبلغ را بیمه باید پرداخت کند اما عده ای به نفع بیمه کار می کنند و می گویند امکان ندارد اما نمی توانند ما را از رسیدگی به سرنوشت فرزندانمان باز دارند. اینکه می گویند نمی توانند قایق را از آب دربیاورند، مثل دیگر سناریوهای مسئولان است.

در این خصوص گزارش سازمان بنادر و کشتیرانی را قبول نداریم، زیرا از ابتدای این حادثه هیچ نماینده ای از خانواده ها در هیچ جلسه ای که کارشناسان آخرین تحولات را مورد بحث و بررسی قرار می دادند، حضور نداشت!


خبرنگار: آیا اطلاعات بیشتری از زمان و نحوه حادثه سانچی و علت عدم توانایی در مهار آتش سوزی این نفتکش دارید؟


عبدالله عبدالهی: بر اساس تحقیقات انجام شده به طور قطع می توان گفت که در ابتدای حادثه می توانستند آتش را مهار کنند. طبق گزارش سازمان بنادر و دریانوردی در صفحه 15 یا 16 ساعت حرکت کشتی کریستالی مشخص است که باید 4 روز بعد از سانچی به موقعیت خود برسد از طرفی کشتی سانچی باید به مقصد می رسید. 20. 18.10.96.

بیشتر بخوانید  جزئیات استعفای جنجالی معاون نمکی در وزارت بهداشت

اولین سوال ما این است که چرا؟ کشتی چینی 4 روز زودتر رسید و با کشتی سانچی برخورد کرد؟ سرعت کشتی که چهار روز زودتر به مقصد رسید و آن حادثه اتفاق افتاد چقدر بود؟ کدام کارشناس ایرانی که در زمان حادثه نظرات محکمی هم داده بود در صحنه بود و اطلاعاتی درباره کشتی کریستال منتشر می کرد؟

یکی از سوالات بی پاسخ در این مورد این است که چگونه یک کشتی با 15 گره با یک کشتی دیگر، آن هم با 15 گره (گره، واحد اندازه گیری سرعت شناور در آب. G) با فرورفتگی 5.5 متری در بدنه مواجه شده است. از سانچی و باعث آتش سوزی و حتی پاره شدن مخزن بالای آب که قبل از مخزن سوخت بود؟ هیچکس نیست که به ما بگوید کجای دنیا پذیرفته شده است.

به نظر ما با توجه به مستندات موجود و همچنین شواهد به دست آمده، سانچی به دلیل دیگری دچار حادثه شده است. چرا هنوز محل برخورد را به ما نشان نداده اند؟ چرا هیچ عکسی از کشتی با سانچی هیچ برخوردی وجود ندارد و چگونه یک کشتی با چنین وضعیتی می تواند موج ضربه ای را پشت سر بگذارد و بدون تلفات از صحنه خارج شود؟


خبرنگار:یعنی مسئولان تا الان تحویل ایرانی همچنین مسئولان شرکت ملی نفت به این موضوع رسیدگی نکرده اند؟


عبدالله عبدالهی: می گویند اتفاقی افتاده و از القابی که به خانواده ها می دهیم صحبت نمی کنند و در نهایت خانواده ها باید حرف ما را قبول کنند! سوال ما به عنوان خانواده مفقودین سانچی این است که چرا مسئولان فضا را فراهم می کنند و اجازه نمی دهند صدا و سیما با ما صحبت کند؟ آیا آن کشتی امنیتی این موضوع را اینگونه حل کرده است؟


خبرنگار:فایل صوتی جعبه سیاه هواپیما به رسانه ها درز کرد. نظر شما در مورد محتویات جعبه سیاه چیست؟


عبدالله عبدالهی: در این زمینه هم ابهام وجود دارد چون فقط چند ثانیه پخش می کنند و بقیه اطلاعات را پخش نمی کنند. در جعبه سیاه سانچی در حد 24 ساعت اطلاعات هست اما فقط 19 ثانیه پخش می کنند اما بقیه این صحبت ها چه چیزی است که مردم نباید بفهمند؟ مسئولان حتی نمی خواهند در این مورد با ما صحبت کنند و به سوالات ما پاسخ دهند.


خبرنگار: درست است که سانچی چراغ ها را خاموش کرده است؟


عبدالله عبدالهی: گفته می شد سانچی فرآورده های میعانات گازی را حمل می کرد اما سوال بی پاسخ این است که اگر بارنامه قانونی بود چرا قبل از بارگیری سانچی از شرکت آلمانی درخواست نصب کنتور دیجیتال روی عرشه را داشتند! آیا آنها می خواستند محصولات را روی عرشه خالی کنند که به یک متر نیاز داشت؟ چرا به این سوالات پاسخ نمی دهند؟ اگر محموله این کشتی محصول میعانات گازی بوده و نه چیز دیگری، چرا بر روی آن کنتور نصب شده است؟

بیشتر بخوانید  بیوگرافی مرتضی برجسته خواننده معروف + عکس


خبرنگار: واکنش صدا و سیما به این حادثه چگونه بود؟


عبدالله عبدالهی: متأسفانه از ابتدا منتظر بودیم صداوسیما از خانواده ها درخواست مصاحبه کند و خودمان هم رفتیم اما خبری نشد. ما می خواهیم وضعیت فرزندانمان را روشن کنیم که نمی دانند چه بر سرشان آمده است و در این زمینه به کمک صداوسیما نیاز داریم.

روز اول حادثه گفته شد بله مستاجران در سانچی و مسئولان شرکت ملی نفت با خانواده های سانچی تماس گرفتند و گفتند که خوب هستند، چقدر صحت دارد؟

از هفدهم بهمن سال گذشته که این حادثه اتفاق افتاد تا لحظه ای که شما را خطاب قرار می دهم، 21 تماس خارجی با خانواده های سانچی برقرار شده است. ما نمی دانیم این تماس ها از کجا آمده است، اما همچنان در حال بررسی هستیم. من نمی دانم چگونه به یک نفر در یک کشور اقیانوس آرام بگویم شماره خانه من از کجا آمده است!


خبرنگار: چرا غواصان به دنبال اجساد احتمالی در آب نبودند؟


عبدالله عبدالهی: چون چیزی در داخل کشتی آنها نمی خواهند ترک کنند. در زمان انفجار کسی در هواپیما نبود. شش روز بعد دو جنازه تحویل دادند که می گویند از کشتی بیرون کشیده شده اند! چطور شد که دو جسد در آنجا زنده ماندند و بقیه نابود شدند؟ چرا هیچکس به سوالات ما پاسخ نمی دهد تا تکلیف ما روشن شود و همه سعی می کنند صورت مشکل را پاک کنند! آیا این خانواده ها ارزش پولی که مسئولان می دهند را ندارند تا بدانند چه بر سر ما آمده است؟

مسئولان نسبت به تماس های مشکوک ساکنان سانچی واکنش نشان می دهند

رئیس کمیته نظارت بر حوادث نفتکش ایرانی در مجلس شورای اسلامی هرگونه تماس مشکوک کاربران نفتکش سانچی را رد کرد و آن را شایعه خواند.

به گزارش شریان نیوز، محمدمهدی برومندی در واکنش به انتشار گزارش هایی مبنی بر تماس های مشکوک با برخی از خانواده های مسافران نفتکش سانچی، گفت: ادعای تماس تلفنی مسافران نفتکش سانچی صحت ندارد و در حد شایعه است.

به گفته وی، هیچ یک از این حرفه ها درست نیست و نباید آنها را تشویق کرد.

چندی پیش روزنامه ای با انتشار عکسی از کشتی سانچی در صفحه اول با عنوان معمای تماس های مشکوک با سانچی، از تماس های مشکوکی با خانواده های نفتکش سانچی و مدعی زنده بودن این افراد خبر داد.


دیدگاهتان را بنویسید