مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

آیا تزریق واکسن کرونا برای دانش آموزان اجباری است؟

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



به گزارش سلام نو به نقل از ایسنا، روز گذشته فرمانده ستاد مبارزه با کرونا استان تهران با تاکید بر اینکه تمامی دانش آموزان 6 تا 18 ساله باید تزریق واکسن کرونا را دریافت کنند، گفت: با راه‌اندازی، سامانه پایش وضعیت سلامت دانش‌آموزان در تمامی مدارس استان تهران در ایام کرونا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وضعیت کنترل شده کرونا امروز در جهان مدیون بسیاری از واکسن هایی است که در این دوره استفاده می شد. در مورد واکسیناسیون کودکان و نوجوانان نظرات مختلفی وجود دارد و برخی از والدین تمایلی به این کار ندارند. اگر احتمال بیمار شدن دانش آموزان با بازگشایی مدارس وجود داشته باشد، این کار را نمی کنند. از سوی دیگر، به نظر می رسد مسئولان در این باره نوعی دوگانگی دارند، زیرا علیرغم تاکید فرمانده ستاد مبارزه با کرونا مبنی بر تزریق واکسن برای گروه سنی شش تا 18 سال، چندی پیش. وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد واکسن کرونا برای دانش آموزان اجباری نیست.

برخی از دلایلی که والدین دانش آموزان برای این گروه سنی واکسیناسیون را نمی پذیرند، محدودیت واکسن های موجود است. آنها می دانند و برخی دیگر معتقدند که نمی توان این گروه سنی را مجبور به تزریق واکسنی کرد که در نظر گرفته شده است در هر صورت باید سلامت این گروه سنی مانند سایر گروه های سنی حفظ شود. بازگشایی مدارس و حضور در کلاس ها ممکن است سلامت دانش آموزان واکسینه نشده را به خطر بیندازد. به نظر می رسد با توجه به نزدیک شدن به مهر اول مسئولان باید این موضوع را جدی بگیرند. به منظور حفظ سلامت دانش آموزان و برقراری آرامش در کلاس های فعلی.

آموزش: واکسیناسیون علیه کرونا برای دانش آموزان اجباری نیست

در پایان مردادماه امسال صادق ستاری فرد، سخنگوی وزارت آموزش و پرورش گفت: تزریق واکسن کرونا برای دانش آموزان در همه مقاطع تحصیلی اجباری نیست، اما توصیه اکید داریم واکسیناسیون را انجام دهند.

وی گفت: ستاد ثبت نام دانش آموزان برای سال تحصیلی جدید تصمیم به اجباری شدن تزریق گرفته است. واکسن کرونا در بین دانش آموزان تایید نشده است.

ستاریفرد درباره احتمال واکسن اجباری کرونا گفت: تا امروز چیزی مشخص نیست اما شاید در آینده در این باره تصمیم گیری شود.

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد: واکسیناسیون اجباری و پیش نیاز ثبت نام آن در حال حاضر به هیچ مقطع تحصیلی مربوط نمی شود و باید مانند سال های گذشته ثبت شود. اسامی باید انجام شود و در صورت تغییر شرایط قطعا از سوی وزارت آموزش و پرورش به صورت رسمی اعلام خواهد شد.

بیشتر بخوانید  عکس فوق العاده ماه را ببینید + عکس

به دانش آموزان باید واکسن کرونا تزریق شود

فرمانده ستاد مبارزه با کرونا استان تهران در عین حال با تاکید بر اینکه همه دانش آموزان شش تا ۱۸ سال باید واکسن کرونا تزریق کنند، گفت: با استقرار سامانه در تمامی مدارس استان تهران. وضعیت سلامتی را کنترل خواهد کرد. وضعیت دانشجویی در دوران ویروس کرونا

علیرضا زالی، فرمانده ستاد مبارزه با کرونا استان تهران در پاسخ به این سوال که وضعیت واکسیناسیون دانش آموزان در سال تحصیلی جدید چگونه است، گفت: برای واکسیناسیون در تهران با همکاری آموزش و پرورش دو رشته را انتخاب کرده ایم. که به میزبانی آموزش و پرورش استان برگزار شد و شهر تهران در دور اول رکورد بسیار خوبی را به دست آورد به طوری که در رده سنی 12 تا 18 سال در نوبت اول و در نوبت دوم 92.5 درصد را پوشش داد. دوم، برای این گروه سنی به حدود 84 درصد رسیدیم.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه پوشش خوب بوده است در فرصت باقی مانده آمادگی کامل داریم و تا سال تحصیلی جدید در صورت اعلام نیاز آموزش و پرورش در استان تهران به سمت پوشش کامل کارکنان، معلمان و دانش آموزان محروم از مناطق محروم می رویم. به هر دلیلی باید اقداماتی را علیه واکسیناسیون انجام دهیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: خوشبختانه تمام مطالعات جهانی بر ایمنی تاکید دارد و اثربخشی واکسیناسیون علیه کووید-19 در گروه سنی 6 تا 12 سال است.

زالی تصریح کرد: در تهران نیز مانند سایر نقاط کشور در رده سنی 6 تا 12 سال قرار دارند. با توجه به اینکه برخی از دانش آموزان ما در رده سنی 6 سال هستند، آمار نسبتاً پایین است. او 18 ساله خواهد شد. از والدینشان می خواهیم که برایشان واکسن بزنند.

وی گفت: خوشبختانه امروزه منابع غنی جهان به صورت مستند و معتبر در دسترس است. پس شاید اگر چند ماه پیش با شبهاتی مواجه بودیم امروز این شبهات برطرف شده باشد واکسیناسیون رده سنی 6 تا 12 سال جایز، معتبر، بی خطر و موثر است، بنابراین اگر به هر دلیلی دانش آموز این گروه سنی واکسینه نشده اند، توصیه تخصصی من این است که واکسن بزنید.

بیشتر بخوانید  یک کشته و ۴ زخمی در پی واژگونی خودرو در خراسان جنوبی -

فرمانده ستاد مبارزه با کرونا استان تهران خاطرنشان کرد: در رده سنی 12 تا 18 سال در دوز اول و دوم پوشش بهتری داشتیم اما در گروه سنی 6 تا 12 سال لازم است. نیاز به همکاری بیشتر والدین و سرپرستان مدرسه

زالی خاطرنشان کرد: امسال سامانه آموزش و پرورش در سطح استان تهران طراحی شده است و با ارتباط با تمامی مدارس استان تهران در تلاش هستیم دانش آموزانی با علائم سندرمی مانند لرز، گلودرد و … داشته باشیم. ، به سرعت به این سامانه متصل شده و با مداخله کارشناسان بهداشت در هر منطقه اقدامات لازم انجام شود.

وی خاطرنشان کرد: آمادگی کامل برای همکاری با آموزش و پرورش استان و شهرستان تهران برای پوشش واکسیناسیون دانش آموزان و ارائه آموزش های لازم را داریم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: برای عملیاتی شدن فرآیند این سامانه اعلام کردیم مدارس استان تهران که حدود 7500 مدرسه دارد به این سامانه ملحق می شوند تا هر مدرسه ای که نیاز باشد. برای مراقبین و متخصصان بهداشت در مدرسه مورد نظر حضور دارند توصیه های بهداشتی و پزشکی لازم را ارائه دهید.

زالی یادآور شد: اتصالات نسبت به روزهای اول بیشتر از متسال ارتباط و همکاری دارد. ما مدارس استان تهران را در این سامانه داریم در حالی که برخی از مدارسی که هنوز به این سامانه متصل نیستند توصیه می کنیم وصل شوند تا در صورت بروز سوء تفاهم بین دانش آموزان اقدامات لازم انجام شود.

آموزش و پرورش در موقعیتی نیست که در مسائل پزشکی دخالت کند

بابک کرای مقدم، پزشک و کارشناس به آفتاب یزد گفت: به نظر من در این مورد نباید ابهامی وجود داشته باشد. توصیه همه پزشکان این است که افراد 6 تا 18 ساله را واکسینه کنند. بهتر است قبل از شروع مدرسه دو نوبت از واکسن تزریق شود. اکنون که کمتر از یک هفته به مدارس مانده است، پیشنهاد می کنیم دانش آموزان در صورتی که هنوز واکسن تزریق نکرده اند، نوبت اول را دریافت کنند تا نوبت دوم را در ابتدای مهرماه تزریق کنند و کسانی که نوبت اول را تزریق کرده اند. دوز دوم واکسن تحت تاثیر قرار گرفت طبق آمار منتشر شده، حدود 90 درصد از نوجوانان 12 تا 18 ساله دوز واکسن تزریقی را دریافت کردند و حدود 80 درصد از این گروه های سنی هر دو دوز واکسن Have را دریافت کردند. آموزش و پرورش در حدی نیست که در مسائل پزشکی دخالت کند و معمولاً در این مسائل هم دخالت نمی کنند. اما از سوی دیگر آموزش و پرورش نمی تواند دانش آموزان را مجبور به واکسینه کند و در سایر کشورهای جهان نیز این گونه است. به خصوص که می دانیم افراد در سنین پایین تر حساس تر هستند. درست است که واکسن سینوفارم مورد تایید است و در این گروه های سنی عارضه ای ایجاد نمی کند. اما آموزش و پرورش نمی تواند مردم را مجبور به واکسینه کردن فرزندان خود کند، اما در عین حال وزارت بهداشت اکنون توصیه می کند که این گروه سنی قبل از شروع مدرسه واکسینه شوند.

بیشتر بخوانید  پسر زیباترین ورزشکار جهان به دنیا آمد! + عکس و بیوگرافی

در مورد دوزهای این گروه سنی باید تصمیم قاطعی گرفته شود

وی ادامه داد: اکثر پزشکان توصیه ها و پیشنهادات مشابهی برای واکسیناسیون این گروه دارند. آنها در سن قانونی هستند، اما آموزش و پرورش نمی تواند این درخواست را از نظر اخلاقی بررسی کند. دولت ها تعدادی از الزامات واکسیناسیون را برای بزرگسالان در نظر گرفته اند، اما برای کودکان نه. این امکان پذیر نیست، اما اکیدا توصیه می کنیم که این گروه واکسینه شوند. به نظر من حتی این مشکل وجود دارد که دوز مکمل این گروه های سنی هنوز قطعی نشده است و این موضوع می تواند خطرناک باشد.

تقریباً یک سال از تزریق آخرین دوز در برخی از این گروه سنی می گذرد و بنابراین حتماً لازم است قبل از شروع مدرسه دوز برای این گروه تزریق شود. هرچند هنوز تصمیمی در این باره گرفته نشده و به نظر من ستاد باید رسیدگی کند. با کرونا تماس بگیرید و اجازه دهید تا دوز دانشجویی تزریق شود. اکنون مراکز بهداشتی درمانی تنها با نامه و توصیه پزشک فرد می توانند این کار را انجام دهند و گروه سنی را واکسینه کنید. دانش آموزانی که واکسینه نمی شوند خود و دیگران را در معرض خطر قرار می دهند. خطر ایجاد می کنند. در کشور ما از بین واکسن‌های موجود، فقط واکسن سینوفارم در این گروه مجاز است و حتی اگر واکسن‌های زیادی هم اجازه داده می‌شد، باز هم وزارت آموزش و پرورش نمی‌توانست دانش‌آموزان را به اجبار وادار کند.»

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *