مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

آیا با حمام های گیاهی آشنایی دارید؟

Picture of به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


حمام های گیاهی

حمام های گیاهی

گیاهان قرن هاست که از آنها برای لوازم آرایشی حمام استفاده می شود. این گیاهان معمولاً دارای بوی مطبوع، رنگ دلخواه یا خواص دارویی گوناگونی هستند. از سوی دیگر، در دسترس بودن در خانه منجر به بیشترین استفاده ممکن از آنها شده است. امروزه مشخص شده است که محصولات گیاهی اضافه شده به حمام برای پوست بسیار تحریک کننده هستند. در مقایسه با گروه کنترل، حمام کاج باعث افزایش بیشتر تعداد گلبول‌های سفید خون شد.

در حال حاضر شکی نیست که تعداد زیادی از ترکیبات دارویی تهیه شده از گیاهان با افزودن آن به حمام از طریق پوست جذب می شود. این ترکیبات در گردش هستند لایه های بافت نزدیک پوست افزایش می یابند و فواید اثر شفابخش آنها به موجودات زنده می رسد.

لازم به ذکر است که تحقیقات علمی در مورد گیاه درمانی در حمام در مراحل ابتدایی است و همچنین در مورد نوع محصولات مورد استفاده برای استحمام بحث زیادی وجود دارد. قرص و نمک حمام که به صورت OTC (بدون نسخه) به فروش می رسند، برای مصارف پزشکی مفید نیستند و بیشتر جنبه آرایشی دارند. از طرفی روغن های خالص با کیفیت و همچنین فرم های امولسیونی می توانند استانداردهای لازم را داشته باشند. بدون شک عصاره های گیاهی کامل نیز موثر هستند، اما به دلیل داشتن قوام شربتی سفت و آب مبهم، کمتر رایج هستند، بنابراین در هر جایی که اثری غیر از جذب محصول داشته باشد، مانند استحمام دم اسب، از آنها استفاده می شود. .

روغن های گیاهی حمام در ترکیب با کل اجزای گیاهان دارویی آنها مطلوب هستند زیرا روغن های فرار مواد فعال هستند و به وضوح توسط پوست جذب می شوند. گاهی جوشانده غلیظ پوست درخت دم اسب یا بلوط را تهیه کرده و به آب حمام اضافه می کنند و یا به مقدار لازم داروی گیاهی را در کیسه پارچه ای گذاشته و کیسه را در آب حمام می گذارند. این روش ها برای استحمام کامل استفاده نمی شوند، اما همچنان برای استحمام جزئی و پوشش های مرطوب مناسب هستند.

طبقه بندی گیاهان دارویی برای استفاده در حمام بر اساس مواد موثره آنها دشوار است زیرا اثرات آنها همپوشانی دارد. اما این طبقه بندی واضح ترین تصویر را ارائه می دهد. در متن زیر مهمترین گیاهان دارویی استفاده از حمام مورد بحث قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید  برای محافظت از چشم در هنگام آلودگی هوا چه کنیم؟

حمام های گیاهی

1) حمام کاج
حمام کاج به طور گسترده مورد استفاده قرار گرفته و تحقیقات گسترده ای انجام شده است. نشان داده شده است که این نوع حمام دارای یک محرک غیر اختصاصی وابسته به دوز (تحریک) است که به راحتی قابل کنترل است. صنوبر نروژی بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد و شاخه های جوان درختان 80-60 ساله ترجیح داده می شوند زیرا دارای اجزای فعال تری هستند. داروهای این نوع حمام برای بیماری های عصبی، روماتیسم و ​​دردهای عصبی است. حداقل نیم ساعت استراحت بعد از استحمام با کاج به اندازه حمام مهم است.

حمام های گیاهی

2) حمام از پوست درخت بلوط
بلوط فاقد اسانس است و فقط حاوی تانن هایی است که به طور متوسط ​​بیشتر از کاج است و بیشتر به صورت موضعی عمل می کند.این نوع حمام عمدتاً در درمان بیماری های مزمن پوستی، تقویت پا و مانند آن استفاده می شود. فواید فرم فشرده سازی آن برای اگزمای ترشحی و بیماری های چشمی در حال بررسی است. ابتدا مقدار کمی پوست بلوط را در یک لیتر آب می جوشانند تا حجم آب آن نصف شود و این جوشانده را به دستشویی یا پاها اضافه می کنند.

حمام های گیاهی

3) استحمام با سبوس گندم
این نوع حمام اثر تسکین دهنده ای بر روی پوست دارد و برای بیماری های حاد پوستی و اغلب برای پوست های حساس که تحمل صابون را ندارند استفاده می شود.

حمام کردن با گیاهان معطر

این حمام ها حاوی اسانس هستند و از طریق پوست جذب می شوند، بنابراین اثر موضعی و عمومی دارند و اثر موضعی آنها مشخص است. گیاهان زیر به طور گسترده در حمام های معطر استفاده می شود.

1) سنبل الطیب
سنبل الطیب خاصیت آرام بخشی و خواب آور دارد. بنابراین ترجیحاً در شب استفاده می شود. گاهی اوقات باید مراقب باشید هنگام افتادن در وان به خواب نروید. 100 گرم ریشه سنبل الطیب یا 250 گرم از تنتور آن را به حمام اضافه کنید. عصاره کل گیاه ممکن است توصیه شود.

جداکننده 2

2) Bad Rangeboye (Melissa)
بادرنجبویه اثر آرام بخش و آرامش بخش دارد و عمدتا برای بیماری های قلبی با منشاء عصبی، بی قراری عمومی و مشکلات خواب استفاده می شود. بهتر است از عصاره گیاه کامل استفاده شود. در عوض، می توانید یک تا دو قاشق غذاخوری روغن بادرنجبویه خالص را به آب داخل وان اضافه کنید.

بیشتر بخوانید  سنگ کلیه و آشنایی با مواد غذایی مفید و غیرمفید برای آن

جداکننده 2

3) آکیر ترکی (کالاموس)
این گیاه دارای خواص مقوی عمومی است. بنابراین استحمام با آن برای ضعف عمومی و خستگی در دوران نقاهت، کم خونی، بیماری های متابولیک و دیابت بسیار مفید است. آکیر ترکی تحریک کننده است، پس بهتر است صبح از آن استفاده نکنید نه عصر. بیماران مبتلا به دیستونی نوروژتاتیو و بیماری‌های مشابه می‌توانند صبح‌های شنبه و یکشنبه با آن استحمام کنند و سپس یک ساعت استراحت در رختخواب داشته باشند.

جداکننده 2

4) رزماری
حاوی کافور است که بر سیستم گردش خون و اعصاب تأثیر می گذارد و از طریق پوست جذب می شود. کاربرد حمام معطر با رزماری عبارت است از:
افت فشار خون
اختلالات عروق محیطی
واریس و دردهای روماتیسمی
کبودی و کشیدگی رباط ها

جوشانده شده از 50 گرم برگ رزماری در نیم لیتر آب به کل حمام اضافه می شود. عصاره کامل رزماری نیز موجود است. استحمام با رزماری به دلیل خاصیت مقوی آن بهتر است صبح ها (مانند حمام با اقاقیا ترکی) و سپس استراحت کافی در رختخواب انجام شود.

جداکننده 2

5) آویشن
اسانس آویشن به میزان قابل توجهی جذب و از طریق ریه ها دفع می شود. اسانس تبخیر شده نیز از آب گرم استنشاق می شود. در تمام موارد مصرف عمومی آویشن، استحمام با آن نیز مفید است. به عنوان مثال، به عنوان یک تسکین دهنده اسپاسم و گشادکننده برونش. برای سرفه مزمن، آمفیزم و کودکان مبتلا به سیاه سرفه استفاده می شود.

جداکننده 2

6) بابونه
در استفاده موضعی، بابونه به طور کلی بهبود زخم را تسریع می کند و گرفتگی های ناشی از بواسیر و تحریک و سوزش ناشی از اگزمای مزمن را تسکین می دهد. جوشانده 100 گرم گل بابونه (برای استحمام) برای حمام کامل یا برخی از عصاره های موجود بابونه استفاده می شود. بابونه بیشتر برای حمام کردن جزئی و بسته بندی استفاده می شود. روش معروف و معروف استحمام با بابونه برای بواسیر است. ساده ترین راه این است که گل های بابونه (به اندازه یک درخت خرما) را در یک سطل بریزید و 2 یا 3 لیتر آب جوش به آن اضافه کنید. سپس بیمار روی سطل می نشیند و در حالی که کاملاً با پتو پوشانده شده است، آن را کاملاً مهر و موم می کند.

بیشتر بخوانید  عوارض و خطرات لیپوساکشن

جداکننده 2

7) ابروسیا
اثر آن شبیه بابونه است و عمدتاً ضد التهاب و ضد اسپاسم است. همچنین حاوی مقوی و تانن تلخ است. بومادران عمدتاً برای مشکلات زنان و زایمان در مواردی که ترشح ماده و خونریزی وجود ندارد توصیه می شود و بیشتر برای بیماری های اسپاستیک پارامترهای رحمی استفاده می شود و در حال حاضر مصرف داخلی آن برای این منظور مطرح است. کاربرد خارجی آن عمدتاً برای حمام نشسته (حمام سیتز) و همچنین برای حمام کامل است. از عصاره ها نیز می توان برای حمام کردن استفاده کرد.

جداکننده 2

8) اسطوخودوس (اسطوخودوس)
اسطوخودوس اثر ملین و محرک عمومی بر روی سیستم عصبی دارد. حمام اسطوخودوس یک درمان خوب برای دیستونی عصبی گیاهی است. امروزه مشخص شده است که رایحه معطر اسانس اسطوخودوس، بادرنجبویه و رزماری نه تنها اثری خوشایند و آرایشی دارد، بلکه دارای خواص درمانی است که نباید از آن غافل شد. اثر درمانی اسطوخودوس به دلیل تحریک اعصاب بویایی است که به مغز منتقل می شود و عمدتاً بر مراکز خودمختار در مغز میانی تأثیر می گذارد.

جداکننده 2

9) حمام سیلیکونی
سیلیکون دارای خواص تحریک کننده موضعی است و به نظر می رسد که تأثیر خاصی بر متابولیسم پوست، بافت سلولی زیر جلدی و رباط ها و تاندون ها دارد، به عنوان مثال پس از شکستگی مچ پا. اما جزئیات آن به طور کامل مشخص نیست. از کاه دم اسب یا جو دوسر استفاده می شد. موارد مصرف عبارتند از: بیماری های روماتیسمی و عصبی، اگزما مزمن و نورودرماتیت، و همچنین اختلالات عروق محیطی موضعی، سرمازدگی و تورم پس از ترومبوز.

جداکننده 2

10) حمام با یونجه و کیسه های یونجه
(Flores graminis) دانه های یونجه برای درمان روماتیسم مورد مطالعه قرار گرفته و استحمام با آن عمدتاً برای درمان بیماری های روماتیسمی و متابولیک استفاده می شود. جوشانده 500 گرم در 4-5 لیتر آب به حمام کامل اضافه می شود. عصاره های توتال نیز بسیار مفید هستند.


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *