آیا ایالات متحده مانعی برای برقراری روابط بین ایران و عربستان است؟


ایالات متحده آمریکا روابط بین الملل عربستان سعودی

دیدارنیوز: برخی منابع احتمال داده اند که یک مقام سعودی در مراسم تحلیف رئیس جمهور جدید ایران ، ابراهیم رئیسی شرکت کند. این مسئله در شرایطی مطرح می شود که مذاکرات امنیتی و مذاکرات دیپلماتیک ایران و عربستان با واسطه عراق صورت گرفته است.

این در حالی است که تاکنون وزارت امور خارجه چنین دعوت رسمی نکرده و عربستان سعودی پاسخی به این سال نداده است. در همین حال ، خبرآنلاین در مصاحبه با یک منبع آگاه از احتمال حضور نماینده پادشاهی عربستان در مراسم تحلیف سید ابراهیم رئیسی خبر داد و گفت: موردی وجود دارد. “

وی افزود: “در حال حاضر مذاکرات در پایتخت برخی کشورهای عربی در جریان است و بیشتر اختلافات بر سر روابط ایران و عربستان نیست بلکه بر سر اوضاع یمن ، لبنان و عراق است.”

این منبع گفت: “دو طرف در حال مذاکره در مورد یک حرکت نمادین به مراسم تحلیف هستند و پس از آن روابط آغاز خواهد شد.”

هیچ دعوت رسمی نشده است

علی بیگدلی ، کارشناس خاورمیانه ، با استناد به اخبار غیررسمی دعوت عربستان سعودی برای اعزام نماینده به مراسم تحلیف ابراهیم رئیسی ، به فرارو گفت: “این خبر به طور رسمی توسط وزارت امور خارجه اعلام نشده است. هیچ استنادی وجود ندارد و از طرف دیگر با توجه به شرایط به نظر می رسد چنین دعوتنامه ای صورت نگرفته باشد ، در حالی كه عربستان سعودی در صورت واقعاً چنین دعوتنامه ای احتمالاً چنین موضوعی را رد می كند.

وی افزود: در حال حاضر عربستان سعودی مشتاق کاهش تنش ها در منطقه است تا این کشور بتواند به اهدافی که می خواهد برسد ، از یک طرف عربستان سعودی با وساطت ایران به دنبال پایان دادن به جنگ یمن است و این کشور خارج است یمن. “ساخته شده برای ترک با کمترین هزینه ، اما از طرف دیگر ، بن سلمان می خواهد از شر بحران یمن خلاص شود و با اوضاع داخلی عربستان سعودی مقابله کند. اشتیاق به سلطنت و خاتمه دادن به جنگ یمن می تواند سنگ بسیار بزرگی را از پاهای او بردارد.

بیشتر بخوانید  غذا رسانی به سگهای بلاصاحب؛ خیرخواهی یا بر هم زدن چرخه‌ی طبیعت؟

بیگدلی ایما گفت: “عربستان سعودی تمایلی برای برقراری روابط رسمی با اسرائیل ندارد و در چنین شرایطی به آرامش منطقه نیاز دارد ، در حالی که اگر عربستان سعودی روابط خود را با ایران از سر بگیرد ، درگیری در این زمینه وجود خواهد داشت.” مردم فلسطین و خواهان نابودی اسرائیل هستند و عربستان سعودی با توجه به موضع خود در مورد مسئله فلسطین ، می خواهد روابط عادی با اسرائیل داشته باشد. که چنین موقعیت های مختلفی می توانند با هم کار کنند. بیا دیگه.

وی گفت: عربستان سعودی نمی تواند بدون اجازه آمریکا و با رضایت اسرائیل روابط خود را با ایران از سر بگیرد. برای برقراری روابط دوستانه ، ایالات متحده می خواهد از عربستان سعودی به عنوان اهرمی علیه ایران استفاده کند ، بنابراین عربستان سعودی ممکن است در شرایط فعلی بخواهد با ایران رابطه برقرار کند ، اما ایالات متحده اجازه چنین کشوری را نمی دهد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر ، بن سلمان در موضع خود در مورد ایران گفت كه ایران باید سیاست منطقه ای خود را تغییر دهد و جلوی دخالت و نفوذ منطقه در یمن ، عراق و لبنان را بگیرد ، كه برای ایران قابل قبول نیست و ایران چنین مواردی را رعایت نمی كند شرط تحمیل شده توسط عربستان سعودی.

این تحلیلگر منطقه ای گفت: “به دلیل چنین مشکلات و موانعی بود که مذاکرات دو کشور با میانجیگری عراق متوقف شد و نتیجه مذاکرات حاصل نشد ، در حالی که ابراهیم رئیسی در کنفرانس مطبوعاتی انتخابات خود گفت. او می خواست روابط خود را با عربستان سعودی از سر بگیرند ، اما این به اقدامات هر دو طرف برای از بین بردن موانع نیاز دارد ، اما به نظر نمی رسد که روابط در حال حاضر منجمد باشد. ایران و عربستان به زودی ذوب می شوند.

بیشتر بخوانید  ۳۰ آویز بافتنی زیبا و بامزه برای ماشین | نشاط رو با این آویزها به ماشینت هدیه بده

دیدگاهتان را بنویسید