آپنه خواب (توقف تنفس ) چیست



آپنه خواب (توقف تنفس ) درمانی هم دارد؟


با ما در مجله دلگرم همراه باشید


وقفهٔ تنفسی در خواب یا آپنه خواب (انگلیسی: Sleep apnea) یک اختلال است که باعث توقف تنفس برای مدت کوتاهی در طول خواب می‌شود. این دوره‌ها به آپنه نامیده می‌شود.


آپنه‌ها «معمولاً» بین ۱۰ تا ۳۰ ثانیه طول خواهند کشید و در موارد شدید، آپنه‌ها می‌توانند صدها بار در هر شب تکرار شوند. شخص با احساس خفگی به دفعات مکرر از خواب می پرد، هر کدام از آن‌ها می‌تواند تا ۲ دقیقه نیز به طول انجامد، خود فرد معمولاً از آن‌ها مطلع نمی‌گردد.


آپنه خواب چیست؟


آپنه خواب یک اختلال مزمن است که در هنگام خواب باعث مکث در تنفس می شود. دکتر کریس وینتر (نویسنده روش خواب: چرا خواب شما قطع می شود و چطور می توان آن را رفع کرد) می گوید: “مغز شما باید بین تنفس و خواب تصمیم گیری کند.”


آپنه خواب یک بیماری جدی است و در طول زمان می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی، سکته مغزی و غیره را افزایش دهد. اما خبر خوب این است که درمان هایی نیز موجود است


انواع آپنه خواب


آپنه انسدادی خواب (OSA) : شایعترین نوع آپنه خواب است و هنگامی رخ می دهد که عضلات گلو در هنگام خواب مسدود می شوند


آپنه خواب مرکزی : هنگامی اتفاق می افتد که ارتباط بین مغز و عضلات قطع شود. در نتیجه، مغز شما سیگنال های صحیح را به عضلاتی که تنفس را کنترل می کنند ارسال نمی کند.


سندرم آپنه ی خواب مختلط : گاهی اوقات آپنه انسدادی و مرکزی به صورت همان زمان رخ می دهد، که به سندرم آپنه خواب پیچیده معروف است.


علائم آپنه خواب چیست؟


  1. خرپف بلند، که معمولا بیشتر در آپنه ی خواب انسدادی رخ می دهد

  2. تنفس منقطع در طول خواب که شخص دیگری شاهد آن است

  3. از خواب پریدن همراه با تنگی نفس، که به احتمال زیاد نشان دهنده ی آپنه ی خواب مرکزی است

  4. بیدار شدن همراه با خشکی دهان و گلو درد

  5. سردرد صبحگاهی

  6. بی خوابی

  7. پر خوابی در طول روز گلو درد

  8. نداشتن تمرکز

  9. بد خلقی


دلایل آپنه خواب انسدادی


آپنه خواب انسدادی زمانی رخ می دهد که ماهیچه های پشت گلوی شما شل شده باشد. این ماهیچه ها از کام نرم، بافت مثلثی شکلی که از این کام نرم آویزان است (زبان کوچک)، لوزه ها، دیوارهای جانبی گلو و زبان حمایت می کند.


هنگامی که ماهچه ها شل می شوند، راه تنفسی شما در حین تنفس باریک یا بسته می شود و شما نمی توانید اکسیژن کافی دریافت کنید. این ممکن است باعث شود سطح اکسیژن خون شما پایین بیاید.مغز شما این ناتوانی در تنفس را حس می کند و شما را برای یک مدت کوتاه بیدار می کند که بتوانید راه تنفسی خود را باز کنید.


گاهی اوقات این بیدار شدن آنقدر کوتاه است که ممکن است شما اصلا آن را به خاطر نیاورید.ممکن است در خواب از شما صدای خرپف کردن، خفگی یا نفس نفس زدن شنیده شود. این الگو می تواند ۵-۳۰ مرتبه در ساعت در طول شب تکرار شود. این اختلالات، توانایی شما برای رسیدن به فاز مطلوب و عمیق خواب را از بین می برد و احتمالا باعث می شود شما در طول روز و ساعات بیداری احساس خواب آلودگی و خستگی داشته باشید.


دلایل آپنه خواب مرکزی


آپنه خواب مرکزی از آپنه خواب انسدادی کمتر رایج است و زمانی اتفاق می افتد که مغز شما نمی تواند سیگنال ها را به ماهیچه های تنفسی انتقال شود. این به این معنی است که برای یک مدت کوتاه هیج تلاشی برای نفس کشیدن نمی کنید. شما ممکن است به خاطر تنگی نفس بیدار شوید یا برای اینکه خوابتان ببرد و خوابتان عمیق شود خیلی تقلا کنید.


چه کسانی در معرض خطر آپنه خواب هستند؟


  • مردان. مردان دو برابر بیشتر از زنان در معرض خطر آپنه ی خواب هستند

  • افرادی که اضافه وزن دارند

  • افرادی که سنشان بالای ۴۰ سال است

  • کسانی که سایز محیط گردنشان بزرگ است (۱۷ اینچ یا بیشتر در مردان و ۱۶ اینچ یا بیشتر در زنان)

  • کسانی که لوزه ی بزرگ، زبان بزرگ یا استخوان فک کوچکی دارند

  • کسانی که راه تنفسی آن ها باریک است

  • کسانی که سابقه ی خانوادگی آپنه ی خواب دارند

  • کسانی که الکل، آرام و بخش و مسکن مصرف می کنند. این مواد ماهیچه های حلق را شل می کند

  • کسانی که دچار رفلاکس معده به مری هستند

  • کسانی که سیگار می کشند. سیگاری های سه برابر بیشتر از افراد دیگر در معرض خطر آپنه خواب هستند

  • کسانی که دچار بیماری های قلبی هستند بیشتر در معرض آپنه ی خواب مرکزی قرار دارند

  • کسانی که در گذشته دچار سکته شده بودند بیشتر در معرض خطر آپنه خواب مرکزی هستند

  • کسانی که دچار انسداد بینی به علت انحراف بینی، آلرژی یا سینوزیت هستند


آپنه خواب


آپنه خواب چه خطراتی ایجاد می کند؟


افزایش فشار خون

سکته

نارسایی قلبی، ضربان قلب نا منظم و حملات قلبی

دیابت

افسردگی

سر درد

تشدید ADHD (attention deficit hyperactivity disorder) ( اختلال کمبود توجه بیش فعالی )


عوارض آپنه خواب


اگر آپنه خواب درمان نشود منجر به مشکلات سلامتی متعددی چون:


افزایش فشارخون


سکته مغزی


آریتمی


کاردیومیوپاتی (بیماری‌های عضله قلب)


نارسایی قلب


دیابت


چاقی و حملاتی قلبی می‌گردد


علاوه‌ بر این عدم درمان دارویی آپنه خواب و رسیدگی به این بیماری می‌تواند موجب اختلال در شغل، حوادث مرتبط به کار، تصادفات حین رانندگی و همچنین عدم موفقیت تحصیلی در کودکان و بزرگسالان گردد.


تشخیص آپنه خواب در منزل


یک بار مجبورید یک شب ناراحت کننده در آزمایشگاه بخوابید در حالی که سیم و مانیتور به شما وصل است تا به تشخیص دقیق آپنه ی خواب بپردازد. در حال حاضر، بسیاری از افراد می توانند این تشخیص را در منزل داشته باشند. پس از یک معاینه فیزیکی، پزشک مانیتور قابل حمل که بر روی صفحه آن وضعیت خواب، مانند میزان ضربان قلب و حرکت سینه دیده می شود را توصیه می کند. همچنین خوب است یک دفتر داشته باشید و در آن به مدت چند هفته زمان خوابیدن و بیدار شدن خود را بنویسید.


دکتر وینتر می گوید: ضعف این روش این است که فقط در صورتی که آپنه خواب داشته باشید تشخیص می دهد و سایر بیماری های مربوط به خواب را تشخیص نمی دهد. اگر آپنه خواب نداشته باشید، باید به آزمایشگاه خواب مراجعه کنید و با متخصص خواب برای یافتن مشکل صحبت کنید.


راه های درمانی آپنه خواب


استفاده از ماسک CPAP (فشار مثبت جریان هوای پیوسته) در شب


درمان اصلی برای افرادی است که دارای آپنه متوسط ​​و شدید خواب هستند. این دستگاه کمک می کند مجراهای بالای هوا باز شود تا بتوانید در هنگام خواب راحت نفس بکشید. اما بسیاری از مردم دوست ندارند از یک ماسک CPAP استفاده کنند. دکتر وینتر می گوید: “این درمان موثر ترین درمان است، اما قطعا ایده آل نیست”. عوارض جانبی مانند احتقان و خشکی دهان نیز می توانند برای کاربران CPAP خسته کننده باشد.


اگر CPAP برای شما مناسب نباشد، گزینه های دیگری نیز وجود دارد مانند دستگاه دهان که زبان یا فک شما را به جلو و دور از راه تنفسی می راند. برای افرادی که با این درمان ها تسکین نمی یابند، جراحی برای باز کردن مجرای تنفسی (مانند جابجایی مجدد یا حذف لوزه ها و بافت ها از پشت دهان) ممکن است گزینه مناسبی باشد.


divider


برداشتن لوزه


تانسیلکتومی یا جراحی برداشتن لوزه روشی است که در طی آن بافت های لوزه در پشت گلو که علت شایع انسداد مجرای هوا و بیماری آپنه خواب است از بدن بیمار خارج می شوند.


divider


اوولوپالاتوفارنگوپلاستی (UPPP)


در روش اوولوپالاتوفارنگوپلاستی موسوم به UPPP بافت‌های نرم پشت گلو و کام برداشته شده و درنتیجه عرض مجرای هوا در دهانه گلو افزایش می‌یابد.


divider


ٰسپتوپلاستی


سپتوپلاستی به اصلاح انسدادهای بینی مانند انحراف بینی اتلاق می‌شود. سپتوپلاستی معمولا تحت بیهوشی عمومی صورت می‌گیرد اما در برخی موارد از طریق بیهوشی موضعی نیز انجام می‌شود. در این روش جراح برای دستیابی به سپتوم باید در کنار بینی بیمار برش‌های کوچک ایجاد کند. در طی جراحی برای بازسازی سپتال و رفع انسداد باید ابتدا پوشش غضروف سپتال و استخوان (مخاط بینی) جدا شوند.


divider


گزینه های درمانی دیگر برای آپنه خواب


جراحی بینی: اصلاح مشکلات بینی مانند انحراف سپتوم به وسیله جراحی سپتوپلاستی

جراحی جلو افتادگی فک پایین: جراحی به منظور اصلاح مشکلات خاص صورت یا انسداد گلو که در ایجاد آپنه ی خواب نقش داشته است


divider


تهیه و گردآوری مجله دلگرم


مرضیه ملایری


بیشتر بخوانید  10 قدم برای ترک کامل سیگار

دیدگاهتان را بنویسید