درس ده فارسی دوم ابتدایی
متن درس ده فارسی دوم ابتدایی:
-
جلب توجه دانش آموزان به ویژگی های هنرمند و شاخه های گوناگون هنر مانند نقاشی سفالگری، قالی بافی، عکاسی…. -
همچنین به توصیف ویژگی های یک هنرمند از قبیل توجه، دقت در مشاهدات، صبر و حوصله اشاره شده است. -
معلم می تواند از طریق پرسش و پاسخ، فضایی ایجاد نماید تا دانش آموزان در خصوص شاخه های دیگر هنر در کلاس بحث و گفت وگو کنند. در این زمینه آموزگار می تواند دانش آموزان را به شناخت هنر هایی مانند خیاطی، گلدوزی و… هدایت نماید. -
معلم می تواند با توجه به فرهنگ و آداب و سنن هر منطقه به معرفی هنر های بومی ایرانی بپردازد. مانند: معرق، کاشی کاری، منبّت…
روش تدریس: پرسش و پاسخ (به درس هشتم رجوع کنید.)
فعالیت ها درس ده فارسی دوم ابتدایی:
درست، نادرست: ارزیابی از درک مطالب درس
گوش کن و بگو: تقویت مهارت گوش کردن، سخن گفتن و ارزیابی از درک مطلب درس
واژه سازی: گسترش واژگان با استفاده از واژهٔ هنرمند و ابزار مربوط به هر هنر مانند:
هنر عکاسی: دوربین فیلم عکس
هنر سفالگری: گل چرخ سفالگری کوره
هنر موسیقی: آهنگ سرود شعر آلات موسیقی ( تار گیتار ارگ و …)
هنر قالی بافی: نخ نقشه دارقالی شانه
هنر بازیگری: سینما تئاتر تلویزیون
بیاموز و بگو: در این درس افعال گذشته و حال به آینده تبدیل می شود. مانند:
من هنرمند هستم. ← من هنرمند خواهم شد.
او نقاشی می کشد. ← او نقاشی خواهد کشید.
لازم به ذکر است که آموزش این مبحث نیاز به تکرار و تمرین دارد تا یادگیری تثبیت شود.
پیدا کن و بگو: تقویت مهارت خواندن، سخن گفتن و املا نویسی با پیدا کردن کلماتی که پسوند گر و نشانهٔ ه دارند. مانند: بازیگر، سفالگر، هنرمند کارهایش و…
بازی و نمایش: ایفای نقش هنرمندانی که هنرشان در متن آمده است.
بخوان و حفظ کن: شعر من هنرمندم از افشین علا
درس ده نوشتاری دوم ابتدایی
صفحۀ اول:
تمرین ١: رجوع کنید به تمرین 1 درس اول
تمرین 2: هدف از این تمرین تقویت مهارت املا نویسی از طریق واژه های کتاب هدیه های آسمان است.
تمرین 3: هدف از این تمرین گسترش واژگان از طریق تداعی واژه های مربوط به هنر های مختلف مانند هنر سینما: فیلم دوربین بازیگر کارگردان صحنه فیلم برداری و … می باشد.
تمرین 4: هدف ازاین تمرین تقویت مهارت نوشتن از طریق تخیل و بیان علایق (نگارش توصیفی و خلاق ) می باشد.
صفحۀ دوم:
تمرین 1: رجوع کنید به تمرین 1 درس اول.
تمرین 2: هدف از این تمرین تقویت مهارت نگارش از طریق مرتب کردن جمله های درهم ریخته است.مانند:
الف دوست دارم فرزندم یک هنرمند باشد.
ب هنرمند باید با دقت به همه چیز نگاه کند.
تمرین 3: هدف از این تمرین گسترش واژگان با افزودن پیشوند ها و پسوند ها به کلمات پیشنهادی می باشد.
مانند: تخت خواب رخت خواب نفت کش بارکش خط کش خودکار همکار بی کار پرکار سنگ ریزه سنگ تراش سنگ باران مداد تراش مداد رنگی.
تمرین 4: هدف از این تمرین تقویت مهارت نوشتن (انشا نویسی) از طریق نگارش خلاق می باشد.
صفحۀ سوم:
تمرین 1: رجوع کنید به تمرین 1 درس اول.
تمرین ٢: هدف از این تمرین تقویت مهارت خواندن و املا نویسی از طریق طبقه بندی ابزار مربوط به مشاغل مختلف است.
می نویسی خواهی نوشت.
می بینم خواهم دید.
می شنوید خواهید شنید.
تمرین 3: هدف از این تمرین تقویت مهارت نوشتن و نگارش ساده می باشد.
صفحۀ چهارم:
تمرین 1: تقویت مهارت املا نویسی
تمرین 2: هدف از این تمرین گسترش واژگان از طریق افزودن پیشوند های هم نا بی درجاهای خالی است. مانند:
هم + سال = هم سال ← کسانی که در یک سال متولد شده اند.
هم + نام = هم نام ← کسانی که نام مشابه دارند.
بی + کار = بی کار ← کسی که کار ندارد.
نا + آرام = ناآرام ← کسی که آرام نیست.
تمرین 3: هدف از این تمرین تقویت مهارت نگارش از طریق جایگزینی کلمات در جاهای مناسب جمله است. مانند:
تو کتابت را امانت دادی.
او کتابش را به دوستش امانت داد.
آنها کتابشان را به دوستشان امانت دادند.
شما کتابتان را به دوستتان امانت دادید.
تمرین 4: هدف از این تمرین تقویت مهارت نوشتن و نگارش خلاق از طریق تقویت تخیل و تصویرسازی ذهنی می باشد.
صفحۀ پنجم:
تمرین 1: رجوع کنید به تمرین 1 صفحهٔ پنجم درس اول
تمرین 2: هدف از این تمرین تقویت مهارت تصویرخوانی، مشاهدهٔ دقیق و تشخیص مراحل تصویر برای نوشتن داستان است
حتماً بخوانید: