آموزش کامل درس دهم فارسی دوم ابتدایی



درس ده فارسی دوم ابتدایی


متن درس ده فارسی دوم ابتدایی:


  1. جلب توجه دانش آموزان به ویژگی های هنرمند و شاخه های گوناگون هنر مانند نقاشی سفالگری، قالی بافی، عکاسی….

  2. همچنین به توصیف ویژگی های یک هنرمند از قبیل توجه، دقت در مشاهدات، صبر و حوصله اشاره شده است.

  3. معلم می تواند از طریق پرسش و پاسخ، فضایی ایجاد نماید تا دانش آموزان در خصوص شاخه های دیگر هنر در کلاس بحث و گفت وگو کنند. در این زمینه آموزگار می تواند دانش آموزان را به شناخت هنر هایی مانند خیاطی، گلدوزی و… هدایت نماید.

  4. معلم می تواند با توجه به فرهنگ و آداب و سنن هر منطقه به معرفی هنر های بومی ایرانی بپردازد. مانند: معرق، کاشی کاری، منبّت…


روش تدریس: پرسش و پاسخ (به درس هشتم رجوع کنید.)


فعالیت ها درس ده فارسی دوم ابتدایی:


درست، نادرست: ارزیابی از درک مطالب درس


گوش کن و بگو: تقویت مهارت گوش کردن، سخن گفتن و ارزیابی از درک مطلب درس


واژه سازی: گسترش واژگان با استفاده از واژهٔ هنرمند و ابزار مربوط به هر هنر مانند:

هنر عکاسی: دوربین فیلم عکس

هنر سفالگری: گل چرخ سفالگری کوره

هنر موسیقی: آهنگ سرود شعر آلات موسیقی ( تار گیتار ارگ و …)

هنر قالی بافی: نخ نقشه دارقالی شانه

هنر بازیگری: سینما تئاتر تلویزیون


بیاموز و بگو: در این درس افعال گذشته و حال به آینده تبدیل می شود. مانند:

من هنرمند هستم. ← من هنرمند خواهم شد.

او نقاشی می کشد. ← او نقاشی خواهد کشید.

لازم به ذکر است که آموزش این مبحث نیاز به تکرار و تمرین دارد تا یادگیری تثبیت شود.


پیدا کن و بگو: تقویت مهارت خواندن، سخن گفتن و املا نویسی با پیدا کردن کلماتی که پسوند گر و نشانهٔ ه دارند. مانند: بازیگر، سفالگر، هنرمند کارهایش و…


بازی و نمایش: ایفای نقش هنرمندانی که هنرشان در متن آمده است.


بخوان و حفظ کن: شعر من هنرمندم از افشین علا


درس ده نوشتاری دوم ابتدایی


صفحۀ اول:

تمرین ١: رجوع کنید به تمرین 1 درس اول


تمرین 2: هدف از این تمرین تقویت مهارت املا نویسی از طریق واژه های کتاب هدیه های آسمان است.


تمرین 3: هدف از این تمرین گسترش واژگان از طریق تداعی واژه های مربوط به هنر های مختلف مانند هنر سینما: فیلم دوربین بازیگر کارگردان صحنه فیلم برداری و … می باشد.


تمرین 4: هدف ازاین تمرین تقویت مهارت نوشتن از طریق تخیل و بیان علایق (نگارش توصیفی و خلاق ) می باشد.


صفحۀ دوم:

تمرین 1: رجوع کنید به تمرین 1 درس اول.


تمرین 2: هدف از این تمرین تقویت مهارت نگارش از طریق مرتب کردن جمله های درهم ریخته است.مانند:


الف دوست دارم فرزندم یک هنرمند باشد.

ب هنرمند باید با دقت به همه چیز نگاه کند.


تمرین 3: هدف از این تمرین گسترش واژگان با افزودن پیشوند ها و پسوند ها به کلمات پیشنهادی می باشد.


مانند: تخت خواب رخت خواب نفت کش بارکش خط کش خودکار همکار بی کار پرکار سنگ ریزه سنگ تراش سنگ باران مداد تراش مداد رنگی.


تمرین 4: هدف از این تمرین تقویت مهارت نوشتن (انشا نویسی) از طریق نگارش خلاق می باشد.

صفحۀ سوم:


تمرین 1: رجوع کنید به تمرین 1 درس اول.


تمرین ٢: هدف از این تمرین تقویت مهارت خواندن و املا نویسی از طریق طبقه بندی ابزار مربوط به مشاغل مختلف است.


می نویسی خواهی نوشت.

می بینم خواهم دید.

می شنوید خواهید شنید.


تمرین 3: هدف از این تمرین تقویت مهارت نوشتن و نگارش ساده می باشد.


صفحۀ چهارم:

تمرین 1: تقویت مهارت املا نویسی


تمرین 2: هدف از این تمرین گسترش واژگان از طریق افزودن پیشوند های هم نا بی درجاهای خالی است. مانند:


هم + سال = هم سال ← کسانی که در یک سال متولد شده اند.

هم + نام = هم نام ← کسانی که نام مشابه دارند.

بی + کار = بی کار ← کسی که کار ندارد.

نا + آرام = ناآرام ← کسی که آرام نیست.


تمرین 3: هدف از این تمرین تقویت مهارت نگارش از طریق جایگزینی کلمات در جاهای مناسب جمله است. مانند:


تو کتابت را امانت دادی.

او کتابش را به دوستش امانت داد.

آنها کتابشان را به دوستشان امانت دادند.

شما کتابتان را به دوستتان امانت دادید.


تمرین 4: هدف از این تمرین تقویت مهارت نوشتن و نگارش خلاق از طریق تقویت تخیل و تصویرسازی ذهنی می باشد.


صفحۀ پنجم:

تمرین 1: رجوع کنید به تمرین 1 صفحهٔ پنجم درس اول


تمرین 2: هدف از این تمرین تقویت مهارت تصویرخوانی، مشاهدهٔ دقیق و تشخیص مراحل تصویر برای نوشتن داستان است


separator line

حتماً بخوانید:


بیشتر بخوانید  چرا کودک من هر روز صبح زود از خواب بیدار می شود؟

دیدگاهتان را بنویسید