مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

آلکالوز متابولیک چیست؟ علائم قلیایی خون چیست؟

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


آلکالوز متابولیک چیست؟

آلکالوز زمانی رخ می دهد که بدن دارای یکی از موارد زیر باشد:

کاهش بیش از حد یون های هیدروژن که اسید تولید می کنند
افزایش بیش از حد یون های بی کربنات که قلیایی تولید می کنند

بسیاری از افراد هیچ علامتی از آلکالوز متابولیک را تجربه نمی کنند و حتی ممکن است ندانند که آن را دارند. آلکالوز متابولیک یکی از چهار نوع اصلی آلکالوز است.

انواع آلکالوز متابولیک

دو نوع آلکالوز متابولیک وجود دارد که عبارتند از:

آلکالوز پاسخگو به کلرید، که در نتیجه از دست دادن یون هیدروژن، معمولاً با استفراغ یا کم آبی رخ می دهد.
آلکالوز مقاوم به کلرید زمانی رخ می دهد که بدن یون های بی کربنات (قلیایی) بیش از حد را نگه می دارد یا زمانی که یون های هیدروژن از خون به داخل سلول ها حرکت می کنند.
همچنین وضعیتی به نام اسیدوز متابولیک وجود دارد که زمانی رخ می دهد که خون یا مایعات بیش از حد اسیدی شوند.
بدن هم آلکالوز و هم اسیدوز را با کمک ریه ها جبران می کند. ریه ها اجازه می دهد تا دی اکسید کربن از خون در طول تنفس خارج شود و قلیایی خون را تغییر دهد. کلیه ها همچنین در دفع و دفع یون های بی کربنات نقش دارند.
هنگامی که عملکردهای طبیعی بدن برای جبران تعادل آلکالوز و اسیدوز کافی نباشد، وضعیت بیمار نیاز به درمان پزشکی دارد.


 آلکالوز متابولیک

علائم آلکالوز متابولیک

آلکالوز متابولیک ممکن است هیچ علامتی نداشته باشد. افراد مبتلا به این نوع آلکالوز اغلب از بیماری های زمینه ای که باعث آن می شوند شکایت دارند. این ممکن است شامل موارد زیر باشد:

اسهال
خستگی
استفراغ
التهاب در ناحیه ساق پا (ادم محیطی)

موارد شدید آلکالوز متابولیک می تواند باعث شود:

کما
تشنج
تحریک پذیری

علائم شدید در اکثر موارد شایع است، از جمله آلکالوز ناشی از بیماری مزمن کبدی.


چه چیزی باعث قلیایی شدن خون می شود؟

چگونه بدن آلکالوز متابولیک را جبران می کند؟

بدن غذایی که می خوریم را در سلول های خود به انرژی تبدیل می کند و دی اکسید کربن تولید می کند. گلبول های قرمز خون در رگ ها دی اکسید کربن را جذب کرده و برای بازدم به ریه ها منتقل می کنند.
هنگامی که گاز دی اکسید کربن با آب در خون مخلوط می شود، اسید ملایمی به نام اسید کربنیک ایجاد می کند. سپس اسید کربنیک به یون های بی کربنات و هیدروژن تجزیه می شود. یون های بی کربنات قلیایی هستند.
با تغییر سرعت تنفس، می‌توان غلظت یون‌های بی‌کربنات قلیایی را که در خون حفظ می‌شوند، افزایش و کاهش داد. بدن این کار را به طور خودکار در فرآیندی به نام تنفس جبرانی انجام می دهد. این اولین و سریع ترین پاسخ بدن برای مقابله با آلکالوز متابولیک است.

بیشتر بخوانید  علائم بیماری تری‌ کیوریازیس‌ ( تریشینوز ) چیست؟

کلیه ها می توانند با افزایش دفع یون های بی کربنات از طریق ادرار به مبارزه با آلکالوز کمک کنند. این نیز یک فرآیند خودکار است، اما کندتر از جبران تنفسی.

علل آلکالوز متابولیک


  • از دست دادن اسید معده

از دست دادن اسید معده شایع ترین علت آلکالوز متابولیک است. معمولاً با استفراغ یا مکش از طریق لوله تغذیه بینی ایجاد می شود. شیره معده حاوی مقدار زیادی اسید کلریدریک است که یک اسید قوی است. از دست دادن آن باعث افزایش قلیایی خون می شود. استفراغ می تواند ناشی از اختلالات معده باشد. پزشک با شناسایی و درمان علت استفراغ آلکالوز متابولیک را درمان می کند.


یکی از علائم آلکالوز متابولیک است


  • آنتی اسیدها را افزایش دهید

مصرف آنتی اسید معمولاً منجر به آلکالوز متابولیک نمی شود. اما ضعف کلیه ها یا عملکرد نامناسب آنها می تواند منجر به قلیایی شدن محیط شود.


  • داروهای ادرار آور

برخی از دیورتیک ها (قرص های ادرارآور) که معمولاً برای فشار خون بالا تجویز می شوند، می توانند ترشح اسید اوریک را افزایش دهند. افزایش دفع اسید در ادرار می تواند خون را قلیایی کند. اگر در حین مصرف داروهایی مانند تیازیدها یا دیورتیک های لوپ، علائم آلکالوز را تجربه کردید، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید. ممکن است پزشک تصمیم بگیرد که داروی شما را تغییر دهد.


  • کمبود پتاسیم (هیپوکالمی)

کمبود پتاسیم می تواند باعث تغییراتی در یون هیدروژن در مایع اطراف سلول شود. کمبود یون هیدروژن اسیدی باعث قلیایی شدن مایعات و خون می شود.


  • کاهش حجم خون عروقی (EABV)

EABV می تواند نتیجه هم ضعیف شدن قلب و هم سیروز کبدی باشد. کاهش جریان خون، توانایی بدن برای از بین بردن یون های بی کربنات قلیایی را مختل می کند.


  • نارسایی قلب، کلیه یا کبد

آلکالوز متابولیک می تواند در اثر نارسایی یک اندام اصلی مانند قلب، کلیه ها یا کبد ایجاد شود و منجر به کاهش پتاسیم شود.


  • محلول نمک استاندارد (کلرید سدیم)

کلرید سدیم می تواند با حفظ مایعات در بدن بدون از بین بردن یون های بی کربنات اضافی که باعث آلکالوز می شود، وضعیت را بدتر کند.


تشخیص آلکالوز متابولیک

علل ژنتیکی در موارد نادر، یک ژن ارثی می تواند منجر به آلکالوز متابولیک شود. پنج بیماری ارثی که می توانند باعث آلکالوز متابولیک شوند عبارتند از:

سندرم Lidl
سندرم بارتر
سندرم گیتلمن
افزایش مینرالوکورتیکوئید اضافی
آلدوسترونیسم قابل اصلاح با گلوکوکورتیکوئیدها

تشخیص آلکالوز متابولیک

برای شروع تشخیص، پزشک سابقه پزشکی را می گیرد و معاینه فیزیکی انجام می دهد. اگر مشکوک به آلکالوز باشند، آزمایش خون و ادرار را نیز انجام می دهند. آنها سطح اکسیژن و دی اکسید کربن را در رگ ها بررسی می کنند و اسیدیته و قلیایی بودن خون را اندازه گیری می کنند.


تعیین سطح pH

اسیدیته یا قلیائیت یک مایع با مقیاسی به نام pH اندازه گیری می شود. در آلکالوز متابولیک pH خون بالاست.
خنثی ترین ماده، آب دارای PH 7 است. هنگامی که PH مایع به زیر 7 می رسد، اسیدی است و زمانی که از 7 بالاتر می رود، قلیایی است.
خون به طور معمول دارای pH 7.35 تا 7.45 یا کمی قلیایی است. هنگامی که PH به طور قابل توجهی بالاتر از این سطح باشد، آلکالوز متابولیک دارید.


تجزیه و تحلیل ادرار

پزشک همچنین ممکن است غلظت یون های کلرید و پتاسیم را در ادرار آزمایش کند. هنگامی که سطح کلرید پایین است، نشان می دهد که ممکن است به درمان با نمک پاسخ دهد. غلظت کم پتاسیم نشان دهنده کمبود پتاسیم یا استفاده بیش از حد از ملین ها است.


آلکالوز متابولیک با هیپوکلرمی

هیپوکلرمی به این معنی است که مقدار یون کلرید در خون بسیار کم است. آلکالوز هیپوکلرمیک یک بیماری جدی است که می تواند شما را دچار شوک کند. این وضعیت می تواند ناشی از کم آبی بدن و دلایل دیگر باشد.
خوشبختانه این عارضه با سالین استاندارد قابل درمان است. اگر یک مورد شدید یا یک مورد خفیف دارید که با تنظیم رژیم غذایی قابل درمان نیست، این مورد با IV درمان می شود.


پیش آگهی آلکالوز متابولیک

آلکالوز متابولیک معمولاً در موارد شدید منجر به استفراغ شدید و از دست دادن مایعات اسیدی معده می شود. این وضعیت معمولاً با درمان نمکی قابل برگشت است.
آلکالوز متابولیک می تواند به دلیل کمبود پتاسیم یا کلرید باشد. این کمبودها را می توان با مایعات داخل وریدی یا در موارد خفیف با تنظیم رژیم غذایی درمان کرد.
در برخی موارد، آلکالوز به دلیل بیماری زمینه ای جدی قلبی، کلیوی یا کبدی ایجاد می شود. در حالی که آلکالوز اغلب در کوتاه مدت قابل برگشت است، بیماری زمینه ای باید برای بهبودی دائمی درمان شود. در صورت مشاهده علائم جدید یا مداوم، بهتر است با پزشک مشورت کنید.


درمان آلکالوز متابولیک

درمان آلکالوز متابولیک

درمان آلکالوز متابولیک هم به علت زمینه ای و هم اینکه آلکالوز به کلرید پاسخ می دهد یا خیر بستگی دارد. در مورد آلکالوز خفیف پاسخگو به کلرید، بیمار باید تغییراتی را در رژیم غذایی خود مانند افزایش نمک (کلرید سدیم) در نظر بگیرد. یون های کلرید خون را اسیدی می کند و خاصیت قلیایی آن را کاهش می دهد.
اگر پزشک تشخیص دهد که آلکالوز نیاز به توجه و درمان فوری دارد، ممکن است یک IV (قطره داخل وریدی) حاوی سالین (کلرید سدیم) تجویز کند.
تزریق IV یک روش تقریبا بدون درد است. این شامل وارد کردن یک سوزن کوچک در رگ بازو است. سوزن توسط یک لوله به یک کیسه استریل حاوی نمک محلول در آب متصل می شود. این کار معمولا در بیمارستان انجام می شود.


درمان آلکالوز مقاوم به کلرید

در مورد آلکالوز مقاوم به کلرید، بدن احتمالاً با کمبود پتاسیم مواجه خواهد شد. اما تزریق محلول کلرید سدیم در این شرایط می تواند وضعیت را بدتر کند. در عوض، پزشک به دنبال راه هایی برای افزایش سطح پتاسیم در بدن است. شما می توانید سطح پتاسیم خود را با موارد زیر افزایش دهید:

تجویز کلرید پتاسیم به صورت داخل وریدی
مصرف قرص های حاوی کلرید پتاسیم دو تا چهار بار در روز (تحت نظر پزشک)


بیشتر بخوانید  راه حل های مفید برای درمان خون مرده زیر ناخن
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *