مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

آشنایی با کاشت و تکثیر پنیر

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله





معرفی کارخانه پنیر سازی


پنیر گیاهی است چند ساله به ارتفاع 30 تا 60 سانتی متر و دارای کرک های بلند که به صورت وحشی در جنگل ها و زمین های بایر می روید. ریشه گوشتی آن کم و بیش منشعب، مخروطی شکل، صاف و به ضخامت 1.5 تا 2.5 سانتی متر است. ساقه آن صاف و استوانه ای شکل است.

دارای برگ های متناوب بزرگ با ساقه های بلند شامل 5 تا 7 لوب دندانه دار و گل های ارغوانی با تزئینات خطوط تیره است. ماده از 10 تا 12 میخک تشکیل شده است که هر یک بعد از رسیدن دارای یک دانه منحصر به فرد است. میوه پنیر صاف و دارای ده قسمت است. رنگ دانه های لوبیا قهوه ای است.

در فارسی به طور کلی گونه های آن را پنیر، در شیراز خاتمی کوچک و نان کلاغ و در گیلان پین دیره و در کتب طب سنتی گونه های آن را خبازی، خیرو می نامند. “و “مولوخیا” ذکر می کنند در هندی به برخی از گونه ها پنیر و برخی گونه ها را “باکازی” و “خباجی” می گویند. در فرانسه معمولاً به آن Framageon و Mauve و در انگلیسی Mallov می گویند. این گیاه دارای دو است. انواع عمده داروهایی که در ایران پرورش می یابند، از نوع بزرگ و کوچک.


برای پخش پنیر پهن کنید



مناطق مختلف البرز، اطراف تهران، دره هفت حوض، کرج، شمال ایران، اسپیلی (گیلان) آذربایجان، دلیان، خوی، آستارا، غرب دریای خزر، مرکز ایران، اصفهان، خراسان، دامغان، سمنان، اراک، فارس، جزیره کشم ، بندرعباس، کرمان، بلوچستان.


گل


انواع پنیر


پنیر عالی

این نوع را در فارسی «پنیر» و در کتب طب سنتی «خاتمی» می‌گویند. در زبان فرانسه معمولاً به آن Framageon و Fausse guimauve می گویند و گونه ای بزرگ را Grande mauve و Mauve sauvage و در انگلیسی High Marshmallow و Common Marshmallow نامیده می شود. گیاهی است از خانواده Malvaceae با نام علمی Malva silvestis L. این گونه بزرگ در هندی «گل خیر»، در اردو «کاباجی» و در برخی مناطق هند «خاتمی» نامیده می شود.

پنیر گیاهی است چند ساله علفی یا دو ساله به ارتفاع 80-40 سانتی متر. برگها به طور متناوب با دمبرگ های بلند و برش های عمیق که برگ را به 5-7 قسمت تقسیم می کند. گلها بزرگ هستند و از ماه می تا جولای به رنگ بنفش تا قرمز ظاهر می شوند. ریشه عمودی آن کمی ضخیم و سفید گوشتی است و ساقه آن پوشیده از کرک است. تخمدان آزاد چندین سلول دارد و میوه آن کپسولی گرد است که در هر سلول خاص یک دانه دارد.

این گیاه در ایران می روید. گونه ای از این گیاه به نام Malva silvestris var mauritiana Boiss L که مترادف با M نیز می باشد. mautitiana L. در ایران در البرز، کرج، خان، بیلگان و در آذربایجان نزدیک تبریز و خویو می روید. کراچال نیز در کوه‌های گرد، در اراک، در خراسان در کپه داغ، کوچان و بین تربت حیدریه و اسدآباد در مشهد و در جنوب در شیراز، کرمان و بلوچستان.

بیشتر بخوانید  آزمایش تست اورودینامیک چیست؟


پنیر کمی

در فارسی به «پنیر» در شیراز «خاتمی کوچکی» و در کتب طب سنتی «کبازی» و «خایرو» گفته می شود. در هندی به آن نانوایی نیز می گویند. La mauve a feuilles vondes در فرانسوی و Petite mauve در انگلیسی و Mallow در انگلیسی. گیاهی است از خانواده Malvaceae با نام علمی Malva rotundifolia L.

پنیر کوچک از نظر ارتفاع، برگ و گل در همه قسمت ها نسبت به پنیر بزرگ کوچکتر است. ارتفاع آن حدود یک تمرین و تا 0.5 متر است. برگها گرد، گلها سفید یا رگبرگها قرمز یا شرابی است. این گیاه همچنین در بیشتر نقاط ایران از جمله دامنه های البرز، اطراف تهران، هفت حوض و در نواحی شمالی ایران، اطراف گیلان، آستارا و آذربایجان و دلیان و نزدیک تبریز و هویا و ایران مرکزی در اصفهان می روید. ، در سمنان، اراک و خراسان در کوچان، کوپه های گرم و نزدیک جزایر کشم و بندرعباس و کرمان و بلوچستان با ماشین دیده می شود.

گلهای پنیر را در زمان گلدهی و قبل از باز شدن کامل یعنی در اواخر بهار و اوایل تابستان برای مصارف دارویی برداشت کنید و در سایه خشک کنید و در پاییز ریشه پنیر را از زمین جدا کنید و تمیز و خشک کنید و برگهای پنیر را از بین ببرید. در ماه ژوئن در سایه. از آنجایی که پنیر در مقیاس وسیع با ماشین کشت می شود، کشت آن چندان رایج نیست.


پنیر


ترکیبات شیمیایی گیاه پنیر



با توجه به ترکیب شیمیایی آن، تانن در برگ های پنیر درشت یافت می شود و علاوه بر این، برگ ها حاوی حدود 0.018 درصد ماده موثره ای است که ماهیچه های صاف رحم و روده را تحریک می کند. [G.I.M.P]. بر اساس گزارش دیگری، مقدار کمی رنگدانه به نام مالوین در پنیر دلمه یافت می شود که با هیدرولیز با گلوکز و مالوینین تجزیه می شود.

مقدار قابل توجهی لعاب در تمام قسمت های گیاه حدود 15 تا 50 درصد است و تحقیقات دیگر نشان می دهد که لعاب گل پنیر حاوی ال آربینوز، ال رامنوز، دی گالاکتوسرونیک اسید و .. برگ پنیر نیز حاوی لعاب زیادی که حاوی ویتامین های A.F و C است و لعاب آن باعث نرم شدن مدفوع در روده بزرگ می شود.


نیازهای اکولوژیکی پنیر



پنیرسازان در طول رشد به آب زیادی نیاز دارند و شخم عمیق در پاییز خاک را برای کاشت پنیر به خوبی آماده می کند. نحوه کاشت گیاه پنیر و نیازهای اکولوژیکی گیاه به شرح زیر است:


خاک: خاک مناسب برای کاشت پنیر باید دارای بافت متوسط ​​و غنی از مواد مغذی و متراکم باشد.


سبک: گیاهان پنیر برای رشد به نور کامل نیاز دارند.


اب: نیاز این گیاه به آب زیاد است و نباید به خشکی برسد.


آفات و بیماری ها: یکی از آفات این گیاه قارچ عامل بیماری زنگ می باشد که برای مبارزه با آن می توان از محلول 4/0 زینب یا محلول 2/0 درصد به صورت محلول پاشی استفاده کرد.

بیشتر بخوانید  ​فنوفیبرات چیست و چرا تجویز می شود؟


آماده سازی خاک برای کاشت پنیر

شخم عمیق در پاییز انجام می شود و سپس 80 تا 100 کیلوگرم در هکتار اکسید پتاسیم، 40 تا 60 کیلوگرم در هکتار اکسید فسفر و 10 تا 20 کیلوگرم در هکتار نیتروژن وارد خاک می شود. در فصل بهار باید از اقداماتی که باعث کاهش رطوبت خاک می شود خودداری شود در این فصل قبل از کاشت باید خاک را تسطیح کرد و بستر کاشت بذر را آماده کرد.


گیاه پنیر


تاریخ و فواصل کاشت پنیر



بهتر است پنیر را به طور متناوب با غلات و گیاهان و جنین پرورش دهید. امکان تکرار کشت این گیاه در مزرعه پس از سه سال وجود دارد. اواخر اسفند تا اوایل فروردین زمان مناسبی برای کاشت مستقیم است. بذرها باید به صورت ردیفی به فاصله 60 تا 80 سانتی متر کاشته شوند. برای هر هکتار زمین به سه تا چهار کیلوگرم بذر مرغوب نیاز است.

اگر بذرها به صورت توده ای کاشته شوند، فاصله ردیف ها 60 تا 80 سانتی متر و فاصله بین دو بوته در طول ردیف 30 تا 40 سانتی متر است. در هر دو حالت، عمق بذر در هنگام کاشت یک یا دو سانتی متر است. با این روش برای هر هکتار زمین به 1 تا 1.5 کیلوگرم بذر مرغوب نیاز است.


کاشت و تکثیر پنیر



تکثیر پنیر از طریق کاشت بذر انجام می شود و بذرها در اوایل بهار کاشته می شوند و در پاییز می توان آنها را در نهالستان کاشت و در بهار به مزرعه انتقال داد.

تکثیر پنیر از طریق بذر باید پشت سر هم انجام شود. بذرها را به صورت ردیفی به فاصله 60 تا 80 سانتی متر و در عمق 1 تا 2 سانتی متر می کارند. پس از کاشت یک ردیف بذر در خاک اصلی باید بلافاصله خاک را آبیاری کرد.

اگر بذرها به صورت توده ای کاشته می شوند، باید در هر سوراخ پنج تا شش بذر جمع آوری شود و پس از جوانه زنی گیاهان ضعیف حذف شوند.

فاصله در ردیف با این روش 60 تا 80 سانتی متر و فاصله بین دو بوته در طول ردیف 30 تا 40 سانتی متر است. عمق دو بوته پشت سر هم از 30 تا 40 سانتی متر مناسب است.عمق کاشت 1 تا 2 سانتی متر است.


پنیر داشت



اگر بذر به صورت متراکم در امتداد ردیف ها کاشته شود باید در مرحله هفت تا هشت برگی نازک شود به طوری که فاصله دو بوته در هنگام رشد پشت سر هم 30 تا 40 سانتی متر باشد. این گیاه به اکثر علف کش ها حساس است، بنابراین علف های هرز باید در طول فرآیند دو تا سه بار به صورت مکانیکی وجین شوند.

آبیاری منظم و به موقع نقش عمده ای در افزایش عملکرد دارد. یکی از آفات این گیاه قارچ عامل بیماری زنگ است که با محلول 4/0 زینب یا محلول 2/0 درصد به صورت محلول پاشی درمان می شود.

بیشتر بخوانید  فواید دارویی و درمانی هسته میوه خرمالو


خواص پنیر


برداشت پنیر



در روزهای آفتابی و خشک اوایل تابستان، گل های پنیر را به تدریج همراه با فنجان ها می چینند. پس از برداشت گل ها باید به سبد انتقال داده شود و از هرگونه فشار وارده به آنها خودداری شود. برگ های بدون برگ به تدریج توسط کارگر چیده می شود. بهترین زمان برای برداشت برگها زمانی است که گیاهان در حال گلدهی هستند در این مرحله برگها بیشترین مواد موثره را دارند.

پس از برداشت باید گلها را به ضخامت دو تا سه درز روی هم قرار داد تا خشک شود. از قرار گرفتن گل های پنیر در معرض نور خورشید باید خودداری کرد، زیرا نور خورشید بر مواد موثره آن تأثیر منفی می گذارد. نسبت گلهای تازه به برگهای خشک شش به یک و پنج به یک است.


خواص و کاربرد پنیر

در هند از پنیر دلمه به عنوان لعاب نرم کننده و خنک کننده استفاده می شود و در موارد اختلالات مخاطی ریه، مثانه و ادرار تجویز می شود. به صورت پوشش و برای استفاده خارجی برای التهاب پوست را از بین می برد برنامه های کاربردی وجود دارد.

در نقاط مختلف مشرق به دور از برگ و گل پنیر که لعاب زیادی دارد برای نرم کردن سینه ها و شستن دهان استفاده می کنند، داروی درمان برونشیت و گلودرد است. علاوه بر این، ادرار آور برای معده و طحال نیز مفید است. 30 گرم برگ خشک پنیر را در یک لیتر آب بجوشانید و به عنوان نرم کننده و مسکن میل کنید.

به گفته دانشمندان طب سنتی، پنیر از نظر طبیعت کمی سردتر و مرطوب تر است. معتدل و ملین است. مخلوط های غلیظ و مخلوط های نسبتاً بسیار رقیق را رقیق می کند. مجاری کبد را مسدود می کند و ترشح ادرار و شیر را افزایش می دهد.

کمپرس مالیده شده از برگهای آن برای شکستن اندام و تجزیه و تحلیل نقاط داغ و نیش زنبور عسل مفید است. اگر با روغن زیتون مخلوط شود و تهیه شود برای سوختگی آتش و باد سرخ و عقرب گزیدگی نافع است. مصرف شاخه و برگ پخته با شکر برای سرفه و رفع گرفتگی صدا ناشی از گرما و خشکی و همچنین برای یرقان، گرفتگی معده و سوزش مجرای ادرار مفید است.

تخم مرغ او برای معده ضعیف مضر است، برای رفع عوارض تخم مرغ او باید از رب میوه یا کمپوت میوه استفاده کنید. مقدار غذای تخم مرغ او تا 20 گرم است. مصرف پنیر تازه آب پز برای زخم کلیه و مثانه مفید است و اگر با شاخه گل استفاده شود برای روده و مثانه مفید است.

پنیر دلمه پخته شده: 10 گرم پنیر دلمه را در یک لیتر آب جوش بجوشانید و صاف کنید و به عنوان نرم کننده سینه و سایر خواص آن به تدریج فنجان به فنجان بنوشید.


جداکننده خط


بیشتر بخوانید:

نحوه کاشت میخک

آموزش کاشت و تکثیر گیاهان چای معطر

راهنمای کاشت گل همیشه بهار


جداکننده خط


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *