مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

آشنایی با مهمترین نکات سلامت دستگاه تناسلی زنان

Picture of به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


نکاتی برای سلامت دستگاه تناسلی زنان:یکی از مهم ترین اعضای بدن است حفظ سلامت زنان، بهداشت دستگاه تناسلی زنانه است. از آنجایی که سه دستگاه تناسلی، مجاری ادراری و دستگاه گوارش در کنار یکدیگر قرار دارند، سلامت آنها به یکدیگر بستگی دارد و عفونت هر یک از این اندام ها برای بیمار مشکل ایجاد می کند. بنابراین از نظر سلامتی نسبت به سایر اعضای بدن نیاز به توجه ویژه دارد تا انسان در سلامت کامل باشد.

متأسفانه از آنجایی که ما در مورد آن صحبت می کنیم واژن و اندام تناسلی برای زنان شرم آور است، سلامت این ناحیه اغلب نادیده گرفته می شود و بیمار به پزشک مراجعه نمی کند.

نکاتی برای سلامت دستگاه تناسلی زنان

نکاتی برای سلامت دستگاه تناسلی زنان

در اینجا می خواهیم به نحوه مراقبت از واژن اشاره کنیم و با ذکر نکات کلیدی عزیزان خود را برای حفظ سلامت هر چه بیشتر راهنمایی کنیم.

1- نکاتی برای سلامت دستگاه تناسلی زنان:حفظ سلامت و بهداشت:

اگر سلامتی خود را حفظ کنید، واژن شما سالم خواهد بود. برای این منظور بهتر است مصرف قند و شیرینی را محدود کرده و بیشتر ماست مصرف کنید. چرا ما؟ این یک واقعیت ساده است. باکتری های داخل واژن نوع خاصی هستند که فقط در برخی مواد غذایی یافت می شوند که در سوپرمارکت ها می توانید پیدا کنید. چه خبر است با ما؟ ماست حاوی یک باکتری خوب به نام لاکتوباسیلوس است. شکر این نوع خاص از باکتری های موجود در ماست را از بین می برد. بنابراین توصیه می شود مصرف قند خود را کاهش دهید و ماست، بهترین مواد بدون شکر، بیشتر مصرف کنید. امروزه محصولات دارویی جدیدی در بازار وجود دارد که حاوی مقادیر زیادی تا 100000 باکتری است که می توان آنها را وارد واژن کرد تا شرایط مساعدی را برای جلوگیری از عفونت حتی برای زنان فراهم کند.

بیشتر بخوانید  با روش های طبیعی از سرماخوردگی پیشگیری کنید

نکاتی برای سلامت دستگاه تناسلی زنان

2- نکاتی برای سلامت دستگاه تناسلی زنان:خود را تمیز نگه دارید:

بیشتر عفونت‌ها زمانی اتفاق می‌افتند که عرق کردن یا چربی غدد و سلول‌های ناحیه تناسلی هیچ فایده‌ای برای بدن ندارد، مگر به دلیل احتمال آلرژی و عفونت. بنابراین به طور منظم حمام و دوش بگیرید و همیشه آنها را تمیز نگه دارید. سعی کنید از دوش های واژینال استفاده نکنید، زیرا اگرچه باکتری های بد را از بین می برند، اما مقدار زیادی از باکتری های مفید را نیز از بین می برند. متاسفانه باکتری های بد خود به خود تنظیم و تکثیر می شوند و وضعیت بیمار بدتر می شود. شستشوی واژن نیز می تواند باعث التهاب (واژینیت) شود. استفاده از مقدار کمی دستمال شستشو با کمی صابون ملایم و آب بی بو بهترین کار را خواهد داشت. معمولاً نیازی به شستشوی داخل واژن نیست زیرا خود واژن مدام ترشحات خود را ترشح می کند. پس بگذارید واژن کار خود را انجام دهد و دخالت نکنید.

نکاتی برای سلامت دستگاه تناسلی زنان

3-نکاتی برای سلامت دستگاه تناسلی زنان: استفاده از کاندوم:

کاندوم علاوه بر محافظت از شما در برابر بیماری ها، واژن شما را نیز تمیز نگه می دارد، رابطه جنسی بدون کاندوم می تواند منجر به مشکلات بسیاری از جمله بیماری های مقاربتی شود و شانس باردار شدن را افزایش دهد.

نکاتی برای سلامت دستگاه تناسلی زنان

4- نکاتی برای سلامت دستگاه تناسلی زنان:رفتار جنسی پرخطر:

از رفتارهای جنسی پرخطر غیر تناسلی خودداری کنید در این موارد بهتر است از کاندوم برای محافظت از دهان و حنجره و پیشگیری از بیماری های ویروسی و حتی سرطان ناشی از زگیل تناسلی استفاده شود.

بیشتر بخوانید  همه چیز درمورد گروه خونی B+

نکاتی برای سلامت دستگاه تناسلی زنان

5- نکاتی برای سلامت دستگاه تناسلی زنان:لباس زنانه:

همیشه لباس هایی بپوشید که از 100% پنبه نازک ساخته شده اند، زیرا از گردش هوا در آن ناحیه جلوگیری می کند و از رشد میکروب های بی هوازی جلوگیری می کند. علاوه بر این باعث سلامت پوست واژن و اندام تناسلی بهتر و سالمتر می شود. از پوشیدن نایلون، استات، الیاف مصنوعی خودداری کنید. همچنین از پوشیدن لباس های تنگ خودداری کنید. لباس های زیر خود را با دقت بشویید و از مواد سفید کننده و وایتکس خودداری کنید، حتما دو بار آبکشی کنید تا مواد شوینده ای باقی نماند.

قبل از استفاده حتما لباس های جدید خود را بشویید، زیرا ممکن است در کارخانه به مواد شیمیایی آلوده شده باشند، از پوشیدن لباس های تنگ خودداری کنید و تا حد امکان وزن خود را کاهش دهید زیرا باعث می شود هوا از پوست عبور کند و پوست تبادل شود.

نکاتی برای سلامت دستگاه تناسلی زنان

6- نکاتی برای سلامت دستگاه تناسلی زنان:سرویس بهداشتی:

هنگام استفاده از دستمال توالت حتما از رنگ سفید استفاده کنید. اما امروزه دستمال های ظریف و زیبایی در بازار موجود است.اگر به محصولات بهداشتی زنانه و ژل های شستشو نیاز دارید از آن هایی استفاده کنید که به بدن شما حساس نیستند.

نکاتی برای سلامت دستگاه تناسلی زنان

7-نکاتی برای سلامت دستگاه تناسلی زنان: خروجی تامپون:

سعی کنید در دوران قاعدگی تا حد امکان از تامپون و وسایل داخل رحمی استفاده نکنید. در صورت استفاده هرگز تامپون را برای مدت طولانی در واژن قرار ندهید و قبل از ساعت 6 آن را بردارید. اگر یک تامپون در داخل واژن باقی بماند، یک بیماری بسیار جدی و خطرناک به نام سندرم شوک سمی ایجاد می شود که می تواند تهدید کننده زندگی باشد. اگرچه تعویض مکرر پدهای خارجی مناسب نیست و می تواند باعث تحریک پوست واژن و ناحیه تناسلی شود؟ بنابراین توجه و دقت ویژه ای به این حوزه نیاز است.

بیشتر بخوانید  لیست مواد غذایی مفید برای بیماران مبتلا به فشار خون بالا

نکاتی برای سلامت دستگاه تناسلی زنان

8 –نکاتی برای سلامت دستگاه تناسلی زنان:از اسپری ها و صابون های معطر خودداری کنید:

تا حد امکان از صابون های معطر خودداری کنید. این صابون ها باعث التهاب دهانه رحم، واژن و اندام تناسلی می شوند. اگر آلرژی داشته باشید، مشکلات جدی برای شما ایجاد خواهند کرد. کف صابون و شامپو استفاده از حمام صابون و سرباره نیز خشکی واژن را تشدید می کند.

نکاتی برای سلامت دستگاه تناسلی زنان

9-نکاتی برای سلامت دستگاه تناسلی زنان:مراقبت های دوره ای توسط متخصص زنان و زایمان:

فقط پزشک می تواند با معاینه و مشاهده داخل واژن مشکلات شما را به درستی تشخیص دهد و درمان مناسب را بر اساس آن انجام دهد. در این موارد از خوددرمانی خودداری کنید، زیرا می تواند وضعیت شما را بدتر کند. اگر مشکوک به عارضه یا ترشح غیرطبیعی هستید، در اسرع وقت با پزشک خود تماس بگیرید.


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *