آشنایی با سبزی های خوش عطر مخصوص ترشی



سبزی مخصوص ترشی موضوع مورد بحث ماست. برای تهیه ترشی های سنتی ایرانی معمولا سبزی های معطر لازم داریم. انتخاب سبزی ها به ذائقه و سلیقه افراد بستگی دارد.


1. سبزی مخصوص ترشی: گشنیز


ترکیبات روغن‌های اسانسی موجود در گشنیز مانند بورنئول و لینالول، به گوارش، عملکرد مناسب کبد و ارتباط روده‌ ها کمک می‌کند و باعث کاهش اسهال می‌شود. از آنجایی سینئول، بورنئول، لیمونن، آلفا-پینن و بتا-فلاندرن دارای اثرات ضد باکتری هستند، گشنیز در درمان اسهال ناشی از میکروب‌ها و قارچ‌ها نیز، مفید است.


خواص گشنیز همچنین برای جلوگیری از تهوع، استفراغ و بیماری‌ های معده، بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. این گیاه، غنی از مواد زیست فعال است و به همین دلیل همیشه خواص جدیدی از آن کشف می‌شود.


علاوه بر این خواص بهداشتی، برگ‌ های گشنیز تازه، پیش‌ غذای مناسبی برای آماده کردن روده، برای یک وعده‌ ی غذایی حسابی است.


مصرف گشنیز در بسیاری از بیماران به‌ طور مثبتی فشار خون را کاهش داده است. یون‌ های کلسیم و استیل کولین انتقال‌دهنده‌ ی عصبی در دستگاه‌ های جانبی و سیستم عصبی مرکزی هستند.


گشنیز اثر متقابل این یون‌ ها را بهبود می‌ بخشد و فشار را در رگ‌ های خونی کاهش می‌ دهد، در نتیجه احتمال بروز بیماری های قلبی عروقی، ازجمله حملات قلبی و سکته مغزی کاهش می‌ یابد.


کالری تخم گشنیز : 100 گرم گشنیز خام و پخته چقدر کالری دارد ؟


سبزی ترشی بادمجان/ادویه ترشی هفت بیجار


2. سبزی مخصوص ترشی: جعفری


جعفری یکی از سبزی‌ های پر استفاده به خصوص در آشپزی است. از این سبزی هم به صورت خشک‌ شده و هم به صورت تازه در طبخ غذاها استفاده می‌شود. این سبزی به خاطر وجود آنتی‌ اکسیدان‌ها و مواد مغذی موجود در آن به شیوه‌ های مختلف به حفظ سلامتی کمک می‌کند.


جعفری در طب سنتی برای درمان اختلالات گوارشی، فشار خون بالا، بیماری‌های قلبی و ادراری و حتی دیابت و بیماری‌های پوستی بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. فواید بی‌نظیر این سبزی به خاطر داشتن آنتی‌اکسیدان‌های فلائونیدی، روغن‌های ضروری مثل میریستیسین و آپیول و مواد مغذی مختلف مثل ویتامین‌های C ،A ،k است.

بیشتر بخوانید  میوه نارانجیلا | 7 خاصیت درمانی شگفت انگیز نارانجیلا


اگر به دنبال بهانه‌ای برای مصرف بیشتر جعفری هستید، تنها به گذاشتنش در سبد سبزی‌ خوردن اکتفا نکنید. شما می‌ توانید با کمک این سبزی و گیاهان دیگر، اسموتی سبز تهیه کنید.


کالری جعفری : 100 گرم جعفری پخته و خام چقدر کالری دارد ؟


ادویه ترشی لیته/سبزی ترشی لیته


3. سبزی مخصوص ترشی: نعناع


نعنا دارای ماده ای به نام منتول است که احساس خنکی در دهان ایجاد می کند. مقدار منتول در نعناع بسته به نوع آن از 35 تا 55 درصد تغییر می کند که البته اگر نعناع دیر کنده شود، مقدار منتول آن تا حدود 30 درصد پایین می آید.


برگ نعناع، درمان مناسبی برای رفع سردرد، تب، حالت تهوع، اختلالات گوارشی و … محسوب می شود. سیستم گوارشی را تسکین می دهد و در رفع گاز معده کمک می کند.


برگ این گیاه، خاصیت ادرارآور، نشاط آور و ضد انقباض عضلانی و ضدتهوع دارد. روغن طبیعی نعناع نیز خاصیت ضدعفونت، ضدالتهابی و ضدویروسی دارد.


ساقه و روغن طبیعی به دست آمده از درخت نعناع، درمان موثری برای سرطان های پوست، کبد، ریه و لوزالمعده است. برگ نعناع با افزایش سوخت و ساز بدن، چربی اضافه بدن را می سوزاند.


روغن طبیعی نعناع، علایم معده درد، گرفتگی عضلانی و سندروم روده تحریک پذیر را تسکین می دهد و در نتیجه عضلات نرم و شل می شوند. اسید رزمارینیک (Rosmarinic acid) موجود در این گیاه علایم گرفتگی بینی را تسکین می دهد و باعث باز شدن مجاری تنفسی می شود. برگ درخت نعناع عارضه های آسم و آلرژی را برطرف می کند.


این گیاه که منبع عالی بتاکاروتین است، قدرت دید را بهبود می دهد، با آکنه مقابله می کند و به پوست نرمی و طراوت می بخشد.

بیشتر بخوانید  اموزش کندن پوست گوجه فرنگی به راحتی


سبزی معطر ترشی/سبزی مخصوص ترشی


4. سبزی مخصوص ترشی: ترخون


ترخون منبع بسیار خوبی از آهن، کلسیم و منگنز می‏ باشد. این سبزی همچنین دارای پتاسیم، منیزیم و ویتامین ‏های A و C می ‏باشد. ترخون بیشتر به صورت یک سبزی در پخت و پز استفاده می ‏شود اما از آن برای مصارف پزشکی نیز استفاده می ‏کنند.


به دلیل داشتن خاصیت بی‏ حس‏ کنندگی در دهان، یونانیان باستان این گیاه را برای تسکین دندان درد می‏ جویدند. این گیاه همچنین در قرون وسطی به عنوان یک پادزهر برای درمان سم مارگزیدگی استفاده می ‏شد.


از دیگر خواص مفید ترخون می ‏توان به مواردی چون کمک به هضم بهتر غذا، مسکن ملایم و یک کمک کننده‏ ی خوب به پیشگیری از بیماری‏ های قلبی و چاقی اشاره کرد (البته به شرط این که به جای نمک استفاده شود).


از قدیم الایام برای درمان دردهای شکمی و افزایش اشتها از ترخون استفاده می ‏شده است. ترخون تنظیم کننده قاعدگی در زنان است. این گیاه مخصوصاً اگر به شکل دم کرده مصرف شود برای رفع خستگی و آرامش اعصاب بسیار سودمند است به همین دلیل برای افراد بیش فعال مفید است.


فواید درمانی سبزی ترخون در طب سنتی


سبزی های ترشی/سبزی برای ترشی بادمجان


5. سبزی مخصوص ترشی: ریحان


یکی از سبزی های ترشی ریحان است. مصرف ریحان در تسکین سردرد و میگرن و نیز در درمان سرفه و تنگی نفس موثر است. طبیعت این گیاه گرم و خشک می باشد و خواص درمانی آن مقوی، محرک و بادشکن است و به هاضمه کمک می کند، علاوه براین تب بر، آرام کننده و ضد اسپاسم است.


ریحان باعث رفع بوی بد ناشی ازخوردن سیر و پیاز می شود. همچنین زخمهای دهان را از بین برده و کندی دندان را برطرف می کند.


سبزی برای ترشی/سبزی معطر برای ترشی


6. سبزی مخصوص ترشی: پیازچه


خواص پیازچه بسیار زیاد است. پیازچه سرشار از ویتامین آ و ث است. قسمت سفید رنگ آن سرشار از کلسیم نیز می باشد. ترکیباتی که باعث ایجاد بوی تند پیازچه می شوند، به عنوان اصلی ترین علل خواص آن نیز تلقی می گردند.

بیشتر بخوانید  نخود فرنگی فرانسوی


“آلیل پروپییل دی سولفید” موجود در پیازچه به کاهش قند خون می پردازد. در ضمن ماده دیگری به نام “کوئرستین” در آن وجود دارد که به عنوان آنتی اکسیدانی تلقی می شود که ضد تورم و ضد حساسیت است.


کالری پیازچه : 100 گرم پیازچه چقدر کالری دارد ؟


سبزی معطر ترشی مخلوط/سبزی ترشی


7. سبزی مخصوص ترشی: پونه


از نسل ها پیش، پونه برای بهبود سلامت دستگاه گوارش و درمان چندین مشکل گوارشی مورد استفاده قرار گرفته است. می توانید برای درمان نفخ یا درد شکم، مقادیر کمی از این گیاه را مصرف کنید.


بسیاری از طرفداران پونه بر این باورند که می توان گیاه را به مقدار مناسب برای بهبود عملکرد کبد و تحریک کیسه صفرا که به هضم غذا کمک می کند مصرف کرد.


به دلیل مقدار زیاد متانول در آن و خاصیت خلط آوری که دارد، سال ها به عنوان تسکین دهنده علایم سرماخوردگی وآنفلوانزا استفاده می شده است. پونه به تنفس کمک کرده و نقش یک داروی ضد انعقاد را برای سیستم تنفسی و ریه بازی می کند.


سبزی برای ترشی/چه سبزی برای ترشی


در تهیه ترشی اگر ممکن بود از سبزی های تازه و اگر نبود از سبزی های خشک استفاده می شود. همچنین سیر تازه و پیاز تازه و زنجبیل تازه و ادویه مخصوص ترشی از اجزاء متشکله مواد ترشی هستند.


اندازه سبزی ها و خرد کردن آن ها نیز سلیقه ایست برخی درشت و برخی ریز خرد می کنند و برخی نیز کاملا سابیده و یا آسیاب کرده داخل ترشی ها میریزند. در برخی ترشی ها مزه برخی سبزیجات غالب است ولی کم و بیش استفاده می شوند.


دیدگاهتان را بنویسید