آشنایی با روش های مختلف جراحی لوزه


روش های جدید برای از بین بردن لوزه ها

روش های نوین برداشتن لوزه. ورم لوزه در برخی موارد، انسداد راه هوایی در جریان هوا اختلال ایجاد می کند و تنفس کودک را دشوار می کند و باعث کمبود اکسیژن در خون می شود و در صورت عدم درمان، عوارض ریوی قابل توجهی به همراه خواهد داشت.

آشنایی با روش های مختلف جراحی لوزه

تونسیلکتومی نوعی جراحی گوش، حلق و بینی است که در آن لوزه ها برداشته می شوند. این عمل حدود 300 سال قدمت دارد و به طور سنتی با برداشتن دو لوزه از کنار گلو انجام می شود. همچنین در پاسخ به التهاب مکرر لوزه، جراحی آپنه انسدادی خواب، انسداد راه هوایی یا آبسه لوزه ها پس از برداشتن لوزه استفاده می شود. در کودکان این عمل لوزه سوم را که به آن آدنوئیدکتومی می گویند و اگر همراه با برداشتن لوزه باشد برداشته می شود.

برداشتن لوزه زمانی استفاده می شود که بیمار سابقه عفونت های مکرر لوزه ها را داشته باشد. فرکانس التهاب باید بیش از سه برابر باشد. تنها یک التهاب لوزه ها برای انجام این عمل کافی نیست. بر اساس دستورالعمل آکادمی گوش و حلق و بینی آمریکا و جراحی سر و گردن (AAO-HNS) از سال 2012، برداشتن لوزه در موارد زیر منع مصرف دارد: لوزه مکرر، که 7 بار در سال، حداقل 5 بار در سال رخ می دهد. 2 سال یا حداقل 3 بار در سال به مدت 3 سال که به صورت مدارک در پرونده پزشکی بیمار موجود است و همچنین اندیکاسیون دمای بالاتر از 38.3 درجه، آدنوپاتی گردن، ترشح لوزه یا تست مثبت برای گروه A. استرپتوکوک بتا همولیتیک.

بیشتر بخوانید  قطره گوش الکل بوریکه در چه مواردی تجویز می شود؟

آشنایی با روش های مختلف جراحی لوزه

علائم مطلق: بزرگ شدن لوزه ها که مجرای تنفسی فوقانی را مسدود می کند، دیسفاژی شدید (مشکل در بلع)، اختلالات خواب یا مشکلات قلبی، التهاب لوزه منجر به تب و تشنج

علائم نسبی: بوی بد دهان، اختلال در گفتار، سه یا بیشتر عفونت لوزه در هر سال علیرغم درمان کافی، التهاب استرپتوکوک مداوم یا مکرر در پاسخ به آنتی بیوتیک ها، هیپرتروفی یک طرفه لوزه ها و بافت سرطانی مشکوک.

در حالی که برداشتن لوزه تنها یک بار انجام می شود، اما همچنان رایج ترین عمل در کودکان در ایالات متحده است. در سال 1959، بیش از 1.4 میلیون عمل جراحی لوزه در ایالات متحده انجام شد. این تعداد در سال 1987 به 260000 کاهش یافت که یکی از 24 دلیل شایع بستری شدن در بیمارستان با عفونت های مکرر به دلیل انسداد است. در این عملیات

رایج ترین آنها استفاده از کاردک یا اسکالپل است. با این حال، از روش هایی مانند:

روش تشریح و تله: لوزه ها را با انبردست و قیچی با حلقه سیمی به نام تله بردارید. در این روش بیمار نیاز به بیهوشی عمومی دارد، لوزه ها به طور کامل برداشته می شوند و بافت باقی مانده بریده می شود. بعد از عمل بیمار کمترین خونریزی را دارد.

الکتروکوتر: در این روش برای کاهش خونریزی، لوزه ها با برق برداشته می شوند. زخم سوزانده می شود. تحقیقات نشان داده است؛ گرمای الکتروکوتر (400 درجه سانتیگراد) می تواند به بافت اطراف آسیب برساند و باعث درد بعد از عمل شود.

فرسایش با فرکانس رادیویی: این روش با استفاده از حرارت، پیوندهای مولکولی را با لایه ای بدون محلول فیزیولوژیکی می شکند. جدایی یونی با انتقال انرژی به بافت اتفاق می افتد. این مکانیسم می تواند بخشی یا تمام بافت لوزه را از بین ببرد. این نتیجه در دمای 45 تا 85 درجه سانتیگراد انجام می شود. و ادعا می شود که درد کمتر، بهبودی سریعتر و مراقبت های بعد از عمل کمتر است. این عمل در اتاق عمل و با بیهوشی عمومی انجام می شود.

بیشتر بخوانید  مصرف زیاد نمک چه ضرری دارد؟

چاقوی جراحی هارمونیک: یک وسیله جراحی که با سونوگرافی کار می کند.

فرسایش بسامد رادیویی

• جوشکاری حرارتی

برای جراحی لوزه از لیزر دی اکسید کربن استفاده می شود.

قبل از برداشتن لوزه ها باید آنالیز خون (کنترل زمان لخته شدن خون)، معاینه فیزیکی و سابقه پزشکی کودک در نظر گرفته شود. همچنین وجود دندان های لق در او باید کنترل شود.

یک روز قبل از عمل از مصرف آسپرین، ایبوپروفن، ناپروکسن، وارفارین و سایر داروهای مشابه خودداری کنید. فرد بیمار حدود 12 ساعت قبل از عمل از خوردن و آشامیدن ممنوع است. همچنین داروهای خاصی را با یک جرعه کوچک آب مصرف کنید.

گلودرد می تواند حدود دو هفته پس از جراحی ادامه یابد. بهبودی کامل بیمار حدود 7 تا 10 روز طول می کشد و در این مدت بیمار باید هیدراتاسیون کافی داشته باشد زیرا کم آبی می تواند گلودرد را افزایش دهد.

در بعضی موارد؛ خونریزی از برش اغلب 7 تا 11 روز پس از عمل امکان پذیر است. خطر کلی خونریزی حدود 1 تا 2 درصد است. در بزرگسالان، به ویژه افراد بالای 70 سال و سه چهارم افرادی که تحت عمل جراحی قرار گرفته اند، خونریزی در همان روز جراحی رخ می دهد. حدود 3 درصد از این افراد در این زمان خونریزی قابل توجهی را تجربه می کنند که گاهی نیاز به جراحی دارد.

روش تسکین درد بعد از جراحی در حال تغییر است. استامینوفن کدئین به طور سنتی برای دردهای خفیف و داروهای قوی تر برای دردهای شدیدتر استفاده می شده است. به نظر می رسد جراحی لوزه برای بزرگسالان بیشتر از کودکان دردناک است.

بیشتر بخوانید  مصرف قرص کارودیلول و عوارض این دارو

برداشتن لوزه، مانند سایر روش ها، خطرات و عوارض خود را دارد، از جمله خطرات بیهوشی، از جمله واکنش به داروهای بیهوشی و اختلالات تنفسی.

همچنین خطرات جراحی مانند خونریزی حین جراحی، تورم زبان و کام نرم که در چند ساعت اول پس از جراحی باعث مشکلات تنفسی می شود و عفونت های بعد از عمل که بسیار نادر هستند و نیاز به درمان دارند نیز وجود دارد.

آشنایی با روش های مختلف جراحی لوزه

سلام دکتر


دیدگاهتان را بنویسید