مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

جذام و علائم جذام

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


جذام چیست؟ + علائم، راه های انتقال، پیشگیری و درمان

ممکن است در مورد جذام زیاد شنیده باشید دلگرم کننده مراقب بیماری باشید

درباره باخت بیشتر بدانید

جذام + درمان

آشنایی با بیماری خطرناک جذام; جذام چیست

با مطالعه تاریخ متوجه می شویم که جذام یکی از قدیمی ترین بلایایی است که بشر با آن روبرو بوده است. اولین نمونه های جذام در مناطقی مانند هند و مصر یافت شد و این بیماری ارثی از دیرباز عذابی از جانب خداوند تلقی می شد. اما در سال 1873، یک پزشک نروژی به نام گرهارد هاینریش آرمورهانسن متوجه شد که علت واقعی جذام، باسیلی به نام مایکوباکتریوم لپرا است.جذام هنوز یکی از بزرگترین مشکلات بهداشتی در بسیاری از کشورهای در حال توسعه است. در ابتدای سال 1998 بیش از 800000 بیمار جذامی ثبت شده بودند.

تا یک سال قبل، حدود هفتصد هزار نمونه جدید دیده شده بود. در مجموع، به نظر می رسد بیش از یک میلیون نفر به این بیماری مبتلا شده اند که بیشتر آنها در آسیای جنوب شرقی، آفریقا و آمریکای لاتین هستند و تنها هشت کشور در هند، ماداگاسکار، بنگلادش، میانمار، نپال و نیجریه حدود 91 درصد کل بیماری را دارند. لوپوس یک بیماری عفونی مزمن است که توسط باسیل های مقاومی به نام مایکوباکتریوم لپرا ایجاد می شود. پوست و اعصاب مهم ترین نواحی مورد هدف این باسیل ها هستند.

با این حال، سایر قسمت های بدن از این بیماری مصون نیستند. دست ها، پاها، صورت و چشم ها ممکن است به طور خاص تحت تاثیر قرار گیرند. از آنجایی که عصب این اندام ها از بین می رود، بیمار آسیب و سوختگی ناشی از بیماری را احساس نمی کند و ضایعات ایجاد شده می تواند به زخم تبدیل شود. علاوه بر این، این بیماری می تواند به صورت ضعف و فلج عضلانی خود را نشان دهد و در نتیجه ناتوانی های جدی مانند تغییر شکل اندام ها یا حتی نابینایی و از دست دادن انگشتان دست و پا رخ خواهد داد.

بیماری جذام خطرناک

دو نوع اصلی جذام

این بیماری بر اساس تعداد باکتری ها در هر گونه تشخیص داده می شود: psi-bacillary و multibacilli. این دو نوع جذام بر اساس تعداد رنگدانه‌های ضعیف و پوست بی‌حس تشخیص داده می‌شوند که در نوع پست باسیلی پنج یا کمتر و در نوع مولتی باسیلی بیش از پنج مورد وجود دارد. این بیماری را می توان با مشاهده رنگ آمیزی اسیدی سریع در بیوپسی پوست یا با تشخیص DNA فرد با استفاده از واکنش زنجیره ای پلیمراز تشخیص داد.

این بیماری در افرادی که در فقر زندگی می کنند شایع تر است و اعتقاد بر این است که از طریق قطره های تنفسی به انسان منتقل می شود. این بیماری خیلی مسری نیست شپش قابل درمان است درمان نوع psi باسیلی این بیماری با داپسون و ریفامپین به مدت 6 ماه انجام می شود و 12 ماه طول می کشد.

این داروها توسط کشورها در اختیار سازمان بهداشت جهانی قرار می گیرد. از سایر آنتی بیوتیک ها می توان برای درمان بیماری ها استفاده کرد. در سال 2012، 189000 نفر در سراسر جهان به این بیماری مزمن مبتلا شده بودند و این تعداد در حال حاضر به 230000 افزایش یافته است. موارد مزمن از دهه 1980 کاهش یافته است و حدود 5.2 میلیون نفر را تحت تاثیر قرار داده است.بیشتر موارد جدید در 16 کشور و بیش از نیمی از آنها در هند رخ می دهد. در 20 سال گذشته، جذام در 16 میلیون نفر در سراسر جهان درمان شده است.

بیشتر بخوانید  فنيل اتيل آمين (مولکول عشق) چیست ؟

بشریت هزاران سال است که با جذام مبارزه کرده است قرنطینه افراد مبتلا در کمپ های جذام در کشورهایی مانند هند با بیش از هزار نفر، چین با صدها نفر ادامه دارد. و این در آفریقا اتفاق می افتد. اما اکثر این کمپ ها تعطیل شده اند در طول تاریخ مردم جذام را همیشه با ننگ جامعه مرتبط می دانند/ که خود عاملی برای جلوگیری از گزارش بیماری و درمان زودهنگام فرد است. روز جهانی جذام در سال 1954 به منظور افزایش آگاهی افراد مبتلا به جذام وارد تقویم شد.

بیماری جذام خطرناک

علت و علت جذام

علت آن یک باکتری به سرعت اسیدی به نام مایکوباکتریوم لپراست. رشد این باکتری بسیار کند است به طوری که در 11 تا 13 روز در بافت نرم کف موش تکثیر می شود. این باکتری در پوست و اعصاب محیطی وجود دارد و به دلیل از دست دادن حس و فعالیت حرکتی بافت منجر به تخریب بافت و تغییر کلی می شود.

دوره تاخیر

دوره نهفتگی جذام احتمالاً 2 تا 10 سال است، اما می تواند تا 20 سال یا بیشتر طول بکشد.

سیر طبیعی

مسیر دقیق جذام به بدن مشخص نیست و دوره کمون بسیار طولانی است. ابن سینا درباره جذام می گوید: «کسی که اخیراً جذام گرفته و در مراحل اولیه بیماری است، امید بیشتری به شفای او دارد. اما زمانی که بیماری ریشه دوانده و تثبیت شود، درمان آن بسیار دشوار است.

با درمان به موقع بیماری، نتیجه بسیار مطلوب است. در بیماران مبتلا به ضایعات ناشی از بیهوشی اندام ها، در صورت عدم انجام اقدامات درمانی، دچار بدشکلی اندام و استئومیلیت می شوند و گاهی قطع عضو ضروری می شود. Iridiocyclitis همچنین می تواند منجر به از دست دادن بینایی یا کوری شود و آب مروارید در لپروماتوز شایع تر است.

نکته مهم دیگر در مورد سیر طبیعی جذام این است که افرادی که در تماس نزدیک با این بیماران بوده اند، آزمایش پوستی با شیوع بالا برای لپرومین مثبت هستند، افراد کمی به این بیماری واضح مبتلا می شوند.

شایع ترین جذام در آسیا، آفریقا، تا حدودی در آمریکای مرکزی و جنوبی و اقیانوسیه است. سه کشور بومی هند، برزیل و اندونزی را از دست می دهند. این کشورها حدود 85 درصد از موارد تشخیص داده شده جذام را تشکیل می دهند.

این بیماری به ایران سرایت کرده است

معروف است که مسیر مناطق جذامی کشور از خراسان شروع و پس از عبور از مازندران، گیلان، زنجان و آذربایجان به کردستان و کرمانشاه منتهی می شود.

روند آب و هوا

جذام روند زمانی مشخصی ندارد و به دلیل طولانی بودن دوره نهفتگی باعث اپیدمی و شیوع بیماری نمی شود و حتی با صنعتی شدن برخی از کشورهایی که این بیماری بومی است، میزان بروز آن کاهش می یابد.این بیماری در هر سنی ممکن است بروز کند. اما بیشترین شیوع آن در جوانان است. در مناطق خانگی میزان بروز بیماری بین 20 تا 35 سال به اوج خود می رسد. در برخی نژادها میزان بروز این بیماری در مردان بیشتر از زنان است و نوع لپروماتوز بیماری در مردان دو برابر زنان است. تاثیر فقر در بروز آن ثابت شده است.

بیشتر بخوانید  وضعیت سلامت پا (قلب دوم) در ایران

از نظر حرفه ای اکثر جذامیان در ایران کشاورز هستند اما بیماران جذامی شامل کارمند، مهندس، کارگر و … می شود. شایان ذکر است که حساسیت نژادی به جذام را نمی توان از سایر عوامل بیماری زا تشخیص داد، بنابراین جذام به دلیل درج عوامل بیولوژیکی، اقتصادی و اجتماعی در مناطق بیشتر دیده می شود و ربطی به منشاء نژادی و قومی ندارد.

تأثیر عوامل مؤثر بر بیماری

از آنجایی که با صنعتی شدن برخی از کشورهای بومی، ابتلا به جذام کاهش یافته و بیشتر آنها همچنان در گروه های آسیب پذیر قرار دارند، باید فقر، بی خانمانی و تغذیه نامناسب را از عوامل موثر در بروز این بیماری دانست. لازم به ذکر است که حتی محققان قدیم نیز به برخی از این عوامل توجه داشته و خاطرنشان کرده اند که در دایره المعارف حقوق علاوه بر تماس خانوادگی و انتقال بیماری از طریق رحم، تأثیر دما و وضعیت نامناسب تغذیه از عوامل مستعد کننده جذام است. ذکر شده است.

بیماری تانک

انسان تنها مخزن بیماری است. Mangabei، یک میمون دنیای جدید، نیز به طور طبیعی آلوده است.

راه ورود بیماری

راه های انتقال بیماری عبارتند از: دستگاه تنفسی، دستگاه گوارش، پوست، از مادر به کودک، تماس با حیوانات، حشرات و زمین های اطراف، انواع جذام چگونه منتقل می شود؟
جذام می تواند بیشتر با قطرات بسیار کوچک آب از بینی پخش شود. سلامت و شرایط زندگی نیز نقش مهمی در انتقال بیماری دارند. اکثر افراد مبتلا به این بیماری هرگز متوجه نمی شوند که به این باکتری آلوده شده اند. در بین این بیماران واکنش سیستم ایمنی نوع جذام آنها را مشخص می کند. انواع جذام عبارتند از:

پسوریازیس – باسیلاری: بیماری از بین رفته با تعداد نسبتاً کمی باکتری.

چند باسیلی: از آنجایی که بیماران مالتایی مبتلا به جذام باسیل های بیشتری در بدن خود دارند، بیماری آنها مسری تر خواهد بود، ضایعات پوستی بیشتری خواهند داشت و درمان طولانی تری خواهند داشت.

از آنجایی که دوره کمون طولانی است، راه اصلی ورود جذام به بدن ناشناخته است، اما محتمل ترین راه، راه تنفسی است. جذام یا جذام مسری است. از آنجایی که این افراد روزانه حدود 100 میلیون میکروب را از طریق ترشحات بینی دفع می کنند، جذام به راحتی قابل انتقال نیست و انتقال آن مستلزم تماس طولانی و طولانی مدت با بیماران جذامی است. بنابراین انتقال او به کادر بیمارستان بسیار اندک است.

با توجه به اینکه جذام در پشه خاکی و شپش هایی که به بیماران درمان نشده تغذیه می شدند، یافت شد، احتمال انتقال این بیماری از طریق نیش حشرات وجود دارد، اما هنوز این موضوع ثابت نشده است. لازم به ذکر است که بر اساس شواهد فیزیکی و آزمایشگاهی، توانایی انتقال بیماری در اکثر موارد ظرف 3 ماه پس از مصرف مداوم و منظم داپسون (DDS) یا کلوفازیمین و در عرض 3 روز پس از درمان با ریفامپین از بین می رود.

بیشتر بخوانید  آشنایی با موارد مصرف اینترفرون بتا-۱آ

بیماری جذام خطرناک

علائم جذام

رنگ پریدگی و بی حسی اولین نشانه جذام است. در بیماران مولتی باکتریال، بسیاری از اندام های دیگر مانند غدد لنفاوی، بینی، بیضه ها و کلیه ها نیز می توانند تحت تاثیر قرار گیرند. اما مهم ترین ناتوانی ناشی از از دست دادن، درگیری اعصاب قسمت بالایی بدن است که منجر به سفتی یا اختلال حرکتی در یک سری از عضلات می شود.

بیماری جذام خطرناک

پیشگیری و درمان جذام

جذام با ریفامپیسین، داپسون و کلوفازیمین درمان می شود. واکسیناسیون BCG می تواند علاوه بر سل در برابر جذام نیز محافظت کند. استفاده از آنتی بیوتیک ها در مبارزه با عفونت موثر است. استفاده طولانی مدت از 2 یا بیشتر آنتی بیوتیک به مدت 6 ماه تا یک سال توصیه می شود. البته آنتی بیوتیک ها نمی توانند آسیب های عصبی ناشی از جذام را ترمیم کنند. داروهای ضد التهابی، از جمله استروئیدها مانند پردنیزون، به کنترل درد و آسیب عصبی کمک می کنند.

تالیدومید همچنین برای درمان غدد و ضایعات پوستی استفاده می شود. البته خانم های باردار به هیچ وجه نباید از تالیدومید استفاده کنند زیرا باعث نقص مادرزادی می شود.
بیماران مبتلا به جذام از نظر میزان عفونت مایکوباکتریوم جذام به دو گروه خفیف (پوسی باسیلاری) تقسیم می شوند که کمتر از یک میلیون باکتری در بدن دارند. در این بیماران تست اسمیر پوستی منفی است. بیمر دارای 5 یا کمتر ضایعات پوستی است. اکثر بیماران مبتلا به جذام از این دسته هستند.

داپسون اولین دارویی بود که برای درمان جذام استفاده شد. این دارو همیشه حداقل با یک داروی دیگر مصرف می شود. این دارو با جلوگیری از سنتز اسید فولیک از تکثیر ارگانیسم در بدن جلوگیری می کند. دو مکمل مورد استفاده برای کنترل جذام ریفامپین و کلوفازیمین هستند. ریفامپین یکی از داروهای اصلی مورد استفاده برای درمان سل است و کلوفازیمین یک آنتی بیوتیک است که با مکانیسم های ناشناخته عمل می کند.

  • هر سه دارو به صورت خوراکی مصرف می شوند. دوز و مدت زمان مصرف دارو به موارد زیر بستگی دارد:
  • بیماری در چه مرحله ای است؟
  • فرد بیمار کودک یا بزرگسال است
  • حجم مایکوباکتریوم جذام
  • درمان با چندین دارو بین 6 ماه تا 2 سال طول می کشد.

بیماری جذام خطرناک

آیات اسلامی در مورد درمان جذام با رژیم غذایی

ابوهریره، ر.

در کتاب «خواص سبزیجات خوراکی» تألیف مرتضی نظری آمده است که امام صادق فرمودند: خوردن ریحان انسان را از جذام حفظ می کند و نیز فرمود: خداوند متعال جذام را از یهودیان دور کرد، چون چغندر می خوردند. .

امام موسی کاظم نیز می فرماید: به خوردن چغندر عادت کنید زیرا هر که رگ جذامی داشته باشد آن را از بین می برد. (بحارالانوار / ج 14)

بیماری جذام خطرناک

گردآوری شده توسط مجله اینترنتی تشویق

مرجان امینی


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *