مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

آشنایی با جاذبه های گردشگری فریدونشهر

Picture of به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله





مناطق دیدنی فریدونشهر


فریدونشهر یکی از شهرستان‌های استان اصفهان است. فریدونشهر منطقه‌ای است کوهستانی و ارتفاعات آن، عبارت‌انداز: قله شاهان کوه و کوه کلوسه و کوه کمران. کوهستانی‌ترین منطقه شهرستان ناحیه پشتکوه موگویی است و بعد ناحیه چناررود می‌باشد. آب وهوای فریدون‌شهر معتدل کوهستانی است. پراکندگی باران و برف درطول سال دست کم ۸ ماه و ذخیره برف آنها تا شروع بارندگی سال دیگر ادامه می‌یابد.


رودخانه ها اغلب در بستری عمیق جریان یافته‌است که آب آنها به هدر می‌رود و معمولاً به مصرف کشاورزی نمی‌رسد. پوشش گیاهی این ناحیه از استپو چمنزارهای کوهستانی است. در این منطقه پنج گروه گرجی، بختیاری، ترک، ارمنی و فارسی‌ زبان از تیره‌های معروف این ناحیه می‌باشند و هر گروه به زبان قومی مخصوص به خود تکلم می‌کنند.


پیست اسکی فریدونشهر


پیست اسکی فریدونشهر در ۱۸۰ کیلومتری غرب استان اصفهان در منطقه‌ای کوهستانی و در پنج کیلومتری غرب شهر فریدونشهر واقع در ارتفاعات موسوم به گردنه روستای چغیورت استقرار یافته است. پیست اسکی فریدونشهرکه تنها پیست اسکی استاندارد در استان اصفهان است و دارای شیب تند و منحصر به فرد حدود ۳۵درجه است، مرتفع‌ترین پیست اسکی فلات مرکزی ایران است. ارتفاع پایه پیست اسکی فریدونشهر از سطح دریا دو هزار و ۶۳۰ متر است و در بالاترین نقطه پیست به سه هزار متر می‌رسد که با این مشخصات این پیست اسکی مجهز به برفکوب وسایر امکانات رفاهی و درمانی می باشد.


شهرستان فریدون‌شهر با داشتن اقلیم کوهستانی با ارتفاعی بیش از ۲۵۰۰ متر و متوسط بارندگی ۶۰۰ میلی متر که با داشتن ۱۱۰ روز یخبندان به طور متوسط در طول سال، عمدتا نوع بارش آن به صورت برف می‌باشد. پیست اسکی فریدونشهر نیز بسته به نوع بارش در سال بطور نسبی پنچ تا هفت ماه از سال دارای امکان انجام ورزشهای زمستانی بخصوص در فصول سرد و ماه اول بهار است.


پیست اسکی


چشمه دره سپستان فریدونشهر


چشمه دره سپستان واقع در دهستان پشتکوه روستای پشندگان از توابع فریدون شهر در استان اصفهان می باشد. این چشمه پرآب است و طبیعت زیبا و سر سبزی در اطراف این چشمه وجود دارد.


رشته کوه آخوره فریدونشهر


رشته کوه آخوره در حقیقت متعلق به بخشی از رشته کوه بزرگ زاگرس است که در نتیجه گسترش این رشته کوه از استان لرستان به سوی استان اصفهان پدید آمده است. خط الرأس رشته کوه آخوره از شمال فریدونشهر آغاز شده و به سمت شمال غرب در استان اصفهان امتداد می‌یابد. این رشته کوه کوچک از کوه‌های متعددی همچون کوه هشتاد (۳۹۰۴ متر)، سفید کوه (۳۵۹۹ متر)، سیاه کوه (۳۲۹۰ متر)، کوه سیخه (زندان)، کوه سنبله (۳۸۱۴ متر)، کوه قبله یا افوس (۳۳۷۵ متر) و کوه دیگوله (۳۷۲۴ متر) تشکیل شده است.


بلندترین قله این رشته کوه قله هشتاد نام دارد که در دامنه‌های جنوب شرقی آن روستای چقیورت در شمال غربی فریدونشهر قرار دارد و یک راه خاکی نه چندان مناسب این روستا را به روستای تنگ دوزان در شمال غربی کوه هشتاد متصل می‌سازد. این جاده قبل از رسیدن به تنگ دوزان، از گردنه‌ای به همین نام عبور می‌کند که محل مناسبی برای شروع صعود کوه هشتاد واقع در غرب گردنه است.

بیشتر بخوانید  آدرس و تلفن خانه معلم درکه تهران + نحوه رزرو خانه معلم


کلیسای مریم مقدس (س) فریدونشهر


این بنا در سال ۱۸۲۲میلادی(۱۲۰۱ ه.ش – دوره قاجاری) ساخته شده است.‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍ البته حکاکی ستون اول جنوبی از سمت محراب نیز نشان می دهد که بنا در سال ۱۸۲۲ در ماه نوامبر افتتاح گردیده است. در حدود ۱۲ سال بعد نیز مدرسه ای در جنوب نمازخانه که دسترسی به آن از بیرون نمازخانه امکانپذیر میباشد ساخته شد. بنا در شهرستان فریدونشهر، بخش مرکزی، دهستان برف انبار و روستای خویگان علیا واقع است. روستای خویگان علیا در حدود ۱۰ کیلومتری شهر فریدونشهر قرار دارد. کلیسای حضرت مریم(س) با مساحتی حدود ۹۱۶ متر مربع در قسمت جنوبی عرصه در دو طبقه بوده است که قسمت پائین جهت سکونت و طبقه بالا کتابخانه می باشد که اکنون تخریب گردیده اند. در غرب حیاط مرکزی فضاهایی بشکل پلان مستطیل شکل و تقریباً شبیه بهم ساخته شده است.


آبشار


آبشار پونه زار فریدونشهر


آبشار پونه زار فریدونشهر از دیدنی های ناشناخته استان اصفهان است. این آبشار با دیواره هایی پوشیده از خزه خوشرنگ و فضایی بس طرب انگیز پذیرای علاقمندان خویش است. آبشار پونه زار به ارتفاع تقریبی ۷۵ متر یکی از زیباترین آبشارهای ایران می باشد که بعد از روستای چغیورت(پشت کوه) و با حدود نیم ساعت پیاده روی در نزدیکی روستای دربند واقع است. نام قدیم این مسیر آخوره پایین و نام جاده بالاتر آخوره بالا بوده است. بسیاری از گل های وحشی و دارویی ایران را می توان در کوه های این منطقه یافت.


چشمه لنگان فریدونشهر


این چشمه در روستای سیبک از توابع دهستان چشمه لنگان بخش مرکزی شهرستان فریدونشهر قرار دارد. آب این چشمه از زیر تخته سنگ‌های بزرگ با فشار زیاد خارج می‌شود که قسمتی از آن با استفاده از سه ایستگاه پمپاژ، از طریق خط لوله ۱۴ کیلومتری، آب آشامیدنی فریدونشهر و روستاهای مجاور آن را تأمین می‌کند. این چشمه و محدوده آن یکی از مهم‌ترین تفرجگاه‌های مردم این منطقه است.


تنگه حنـا فریدونشهر


این تنگه در حدود 65 کیلومتری فریدونشهر و یک کیلومتری قریۀ گوگان قرار دارد. کانالی است که در اثر جریان دائمی آب و فرسایش کوه بوجود آمده است. بصورت دو دیوار قائم و موازی به بلندای 20 تا 30 متر و بفاصلۀ 8 تا 12 متر از یکدیگر می باشد. دو طرف دیوارۀ مذکور لانه های کبوتران و کلنی های زنبور عسل بر زیبائی چشم انداز می افزاید. رودخانۀ «چاقاگلی» از این معبر می گذرد. همچنین آب چند چشمه نیز از این کانال عبور می کند.

بیشتر بخوانید  مرکز خرید خلیج فارس شیراز + آدرس و تلفن


دشت


پارک معلم (سراب) فریدونشهر


در شمال شهر فریدونشهر واقع شده است. دارای منابع آب فراوان و فصلی می باشد و چشم اندازهای زیبا از کوههای جوان دوران نه چندان کهن دارد.


آبشار پشندگان فریدونشهر


در غرب روستای پشندگان و ابتدای درۀ سپستان در کنار ذخیره گاه جنگلی زاگرس حرکت آب با فشار بر روی تخته سنگها، خصوصاً در بهار جذابیت و طراوت خاصی دارد.


چشمه تنگوله فریدونشهر


در 50 کیلومتری غرب فریدونشهر، در کنار جادۀ پیشکوه قرار دارد که با استفاده از آب گوارای آن ماهیان سردابی پرورش داده می شوند.


غار گوگان فریدونشهر


در دو کیلومتری شمال روستای گوکان قرار گرفته و دارای آثار تراش سنگها بدست انسان در بدنه می باشد. در انتهای غار حوضچه ای پر آب وجود دارد که در تمام مدت سال دارای آب است. ارتفاع غار از سطح زمین حدود 15 متر و ورود به آن بوسیلۀ نردبان امکان پذیر است.


پارک




جوب دختر فریدونشهر


در دامنه های شمالی شاهان کوه و در ناحیۀ جنوبی چشمه لنگان، دره ای است مابین دو کوه که آب برف کوههای طرفین در این شیب جاری است. گویند در ازمنۀ قدیم دو طائفه در دو طرف دره زندگی می کرده و پیوسته برای تصرف آب آن در جدال بوده اند و جویهای متعددی بر بالا دست یکدیگر ایجاد می کردند. نهایتاً ساکنین غرب دره به پیشنهاد و رهبری دختری جسور تونلی در آخرین محل ممکن در زیر کوه با وسائل ابتدائی و کار طاقت فرسا حفر نموده و برای همیشه آب را در کشتزار خود جاری ساختند.این تونل دارای 4 حلقه چاه است و تا به امروز نیز توسط کشاورزان بهره برداری می شود و همه ساله در لایروبی آن اقدام می گردد.




سراب آبلت (وحدت آباد) فریدونشهر


چشمه ای است پرآب در کوههای جنوب شرقی فریدونشهر که آب آن دائمی است. این چشمه از محل (مظهر) یا هستگاه با دو بخش (شعبه) تقسیم می شود. یک شعبه به روستای سروشجان و دیگری به محلۀ وحدت آباد می رود. مصرف این آب کشاورزی است.




غار اشکاف تله فریدونشهر


در کوههای شمالی مزرعۀ چشمه رئیسان واقع در غرب روستای گوراب، دهانۀ غاری روی دیوارۀ کوه بصورت قائم قرار دارد که از دور هم قابل مشاهده است. فاصلۀ آن تا دامنه تقریباً 30 متر می باشد و در همین فاصله در پائین کوه آثار سکونت انسان یا محلی برای زندگی اسبان وجود دارد. در داخل غار آثار زندگی ابتدائی مانند حوضچۀ سنگی و سکوهای هموار وجود دارد.


کوه




کوه پیرهشتاد فریدونشهر


در 25 کیلومتری غرب فریدونشهر، به ارتفاع 2900 متر در قلۀ آن آثار کوزه های شکستۀ سفالی و آثار آتشکده مشاهده می شود. در دنبالۀ دامنۀ شرقی آن محلی بنام (پیر هشت تن) که غاری است زیرزمینی و از سطح زمین چند متری پائین تر است. عده ای معتقدند که غار اصحاب کهف همین غار است.

بیشتر بخوانید  کدام شهرهای فرانسه برای تحصیل بهتر هستند؟




غار کلبیس کب فریدونشهر


در یک کیلومتری شمال فریدونشهر قرار دارد. طول آن 25 متر و عرض آن در جاهای مختلف بین 3 تا 7 متر است. بلندی آن تا سقف بین 2 تا 6 متر می باشد و کف آن مسطح است. در انتهای غار چاه عمیقی است که بعلت جلوگیری از سقوط بازدید کنندگان مسدود شده است.


کوه تسیخه فریدونشهر


در شمال غربی فریدونشهر واقع گردیده است. در زمان حملۀ کریم خان زند، پناهگاهی برای گرجیان بود. در این مکان هنوز آثار سنگرهای سنگی قابل مشاهده است.




قبرستان ارامنه فریدونشهر




این قبرستانها که دارای سنگ نوشته های بسیار زیبا و تاریخی است در مناطقی مانند روستای خویگان علیا، شهر برف-انبار(محله سنگباران)، روستای میلاگرد، روستای بیجگرد و روستای سروشجان، روستای صادقیه قرار دارند که تعداد آنها به 12 مورد می رسد.


حمام


قلعه تاریخی سیمون فریدونشهر


این قلعه که از قلعههای تاریخی ارامنه محسوب میشود در روستای خویگان قرار دارد که دارای دیوار¬های بلند بوده و چهار برج در چهار طرف قلعه قرار دارد که در ردیف میراث ثبتی شهرستان قرار دارند.


قلعه یغول فریدونشهر


از قلعه های تاریخی و مهم شهرستان که در روستای میلاگرد قرار دارد دارای دیوارهای بلند و کاهگلی است که برای هر گردشگری جذاب و دیدنی است.


امامزاده ها و مراکز مذهبی فریدونشهر


امامزاده مشعلدار علی (فریدونشهر، وحدت آباد)، امامزاده تاجعلی در شهرستان فریدونشهر، امامزاده پیرعلی در روستای سیبک، امامزاده پیرمحمد در روستای دهنو، امامزاده پیرمحمد در روستای کاهگان، امامزاده سید صالح در منطقه پشتکوه، امامزاده آقاسید روستای مکدین، امامزاده در روستای وهرگان، امامزاده گوشه(سیدمحمد) روستای چقاء.


سوغات فریدونشهر


این شهرستان دارای محیط مستعد و مناسبی است که در آن مراتع غنی از گیاهان دارویی وجود دارد از گیاهان دارویی خاص منطقه که دارای شرایط و ویژگی های منحصر به فردی است می¬توان به کرفس، چای کوهی، تره، ریواس، قدومه، شنگ، گزانگبین، شوید، خاکشیر و بارهنگ اشاره کرد. در مجموع این شهرستان دارای بیش از 90 مورد گیاه دارویی است که از سوغات ویژه شهرستان محسوب می شود. عسل این شهرستان نیز برند خاصی داشته و از مرغوب ترین عسل های استان و کشور محسوب میشود. لبنیات محلی مانند کشک، دوغ و ماست نیز از دیگر سوغات شهرستان است. در زمینه صنایع دستی نیز، چوقا، جاجیم، گلیم، سیاه چادر بافی، چرم دوزی، لچک دوزی، جوراب بافی، گیوه دوزی، شال بافی و نمدمالی از صنایع دستی خاص شهرستان است.


separator line


بیشتر بخوانید:


معرفی مناطق دیدنی و تاریخی قمصر


آشنایی با مناطق دیدنی و تفریحی رامیان


معرفی مناطق دیدنی شهرستان طارم


گردآوری توسط بخش گردشگری


مجله دلگرم


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *