مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

آشنایی با انواع بیماری در پرندگان زینتی 

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله





آیا بیماری در پرندگان زینتی را می شناسید؟




بیماری در پرندگان زینتی و آگاهی از انواع بیماری پرندگان برای صاحبان این نوع از پرندگان خانگی بسیار مهم است. بیماری ها و اختلالاتی که می‌توانند حیوانات آپارتمانی با ارزش شما را تحت تاثیر قرار دهند، با واکسیناسیون حیوانات اهلی و تشخیص زودهنگام بیماری قابل پیشگیری و درمان بوده و در بسیاری موارد برای بقای آنها مهم است.


بنابراین، مهم است که در مورد برخی از شایع ترین انواع بیماری پرندگان و همچنین نحوه تشخیص علائم بیماری در پرندگان زینتی اطلاعات کافی داشته باشیم. اگر متوجه علائم بیماری در پرندگان زینتی شده‌اید یا سایر رفتارهای نامطلوب را در آنها مشاهده نموده‌اید؛ باید به یک کلینیک‌ دامپزشکی معتبر مراجعه کنید.


علائم بیماری در پرندگان زینتی


یکی از مهمترین علائم انواع بیماری پرندگان، تغییر رفتار در آنهاست؛ متاسفانه پرندگان خانگی تا قبل از بیمار شدن علائم چندان مشخصی را بروز نمی‌دهند.


بعضا چنین به نظر می‌رسد که استفاده از قفس پرندگان خانگی ممکن است برای جلوگیری از بروز انواع بیماری پرندگان تاثیرگذار باشد؛ در حالی که این فکر اشتباه است.


محققان بر این باور هستند که پرندگان خانگی به اندازه‌ی همنوعان دیگر خود که در طبیعت زندگی می‌کنند، در معرض بیمار شدن هستند.


بیماری پرنده


شایع ترین انواع بیماری‌ در پرندگان زینتی


  • عفونت های باکتریایی

  • سرطان

  • انواع آلودگی

  • ویروس ها

  • اختلالات هورمونی

  • کمبود ویتامین و مواد معدنی


خبر خوب این است که در بیشتر موارد، بیماری در پرندگان زینتی پس از تشخیص قابل درمان می‌باشد.


پرنده بیمار


ساده ترین علائم شناسایی بیماری در پرندگان زینتی


برای تشخیص بیماری در پرندگان زینتی منتظر مشاهده علائم بیماری در آنان نباشید؛ چرا که طبق توضیحات ارائه شده این حیوانات خانگی علائم خود را تا حد ممکن پنهان می‌نمایند.


مدفوع غیرطبیعی


در صورتی که مدفوع حیوان خانگی شما شل‌تر و یا سفت‌تر از حالت طبیعی شد و یا تغییر رنگ در مدفوع مشاهده نمودید، به سرعت به دامپزشک مراجعه نمایید.ذتغییر رنگ در مدفوع پرندگان زینتی ممکن است به دلیل تغییر در رژیم غذایی آنان نیز باشد.


اما در صورتی که رنگ مدفوع به مشکی، زرد و یا قهوه‌ای تیره تبدیل شده باشد ممکن است پرنده خون ریزی داخلی نموده که بسیار خطرناک و کشنده می‌باشد.


پرهای نامرتب و ژولیده


نامرتب بودن پرهای پرندگان ممکن است ناشی از اختلالات درونی و یا مشکلات تنفسی باشد. این نوع از بیماری در پرندگان زینتی منجر به کاهش وزن آنان شده و بسیار خطرناک می‌باشد.


آبریزش چشم


آبریزش در بسیاری از موارد به دلیل انواع بیماری‌های تنفسی، مشکلات عصبی و اختلالات عضلانی می‌باشد.


نفس کشیدن با دهان باز


در صورتی که این نوع از حیوانات آپارتمانی شما در هنگام استراحت با دهان باز نفس می‌کشند و این علائم به صورت مکرر دیده می‌شود، می‌بایست به دامپزشک مراجعه نمایید. متاسفانه بیماری‌های تنفسی میان پرندگان زینتی شایع بوده و تنفس با دهان باز نیز یکی از علائم آن می‌باشد.


کثیف بودن پرها


پرندگان از جمله تمیزترین حیوانات خانگی بوده و روزانه با کمک منقار خود پرهایشان را تمیز و مرتب می‌نمایند. کثیف بودن و به‌هم چسبیدن پرهای پرندگان می‌تواند نشان از اسهال در آنان باشد.


کاهش وزن


یکی از انواع بیماری پرندگان که به ‌شدت سعی در پنهان نمودن آن دارند، کاهش وزن می‌باشد. کاهش وزن برای پرندگان خطرناک و کشنده است. در بسیاری از موارد به دلیل اختلال در نحوه عملکرد اعضای بدن پرنده و یا رژیم غذایی نادرست، کاهش وزن اتفاق می‌افتد. امروزه با گسترش تعداد پت شاپ پرندگان امکان تهیه غذای حیوان بسیار آسان و راحت می‌باشد.


تکان دادن دم توسط پرندگان


یکی از انواع بیماری پرندگان خانگی عفونت تنفسی می‌باشد؛ در صورتی که چرخش هوای ورودی به بدن پرنده به درستی انجام نشود، او به ناچار دم خود را جهت برقراری گردش هوا به سمت بالا تکان خواهد داد.


تغییر صدا در پرندگان


بیماری در پرندگان زینتی ممکن با تغییر در فرکانس صدای آنان ایجاد شود. پرندگان، حیوانات پر سر و صدایی بوده و به راحتی می‌توان تغییر در تن صدای آنان را حس کرد. در صورتی که هوشیارانه به علائم فوق دقت نمایید، می‌توانید بیماری پرندگان خود را به سرعت درمان کنید.


پرنده زینتی بیمار




پنج علامت خطرناک در بیماری‌ در پرندگان زینتی


تشخیص بیمار شدن پرندگان زینتی و ابتلای آنها به انواع بیماری پرندگان کار آسانی نیست؛ اما دقت کردن به علائمی مانند ضعف و بی حالی، کاهش سطح انرژی، کز کردن، گوشه گیری، خر خر کردن یا آواز نخواندن می تواند موثر باشد.


کمبودهای غذایی


توجه به غذای حیوانات خانگی و استفاده از مکمل ها بهترین منبع برای جلوگیری از بیماری های مربوط به کمبود تغذیه هستند.

پرندگانی که رژیم غذایی آنها حاوی مکمل ها و مواد معدنی مورد نیاز است، نسبت به سایرین از مقاومت و سلامت بدنی بهتری برخوردار خواهند بود.


عفونت‌های مخمری


لکه های سفید در دهان و روی شکم ممکن است علائم انواع بیماری پرندگان مانند کاندیدیازیس (برفک) باشند. این عفونت ها در پرندگان جوان بسیار شایع بوده و با داروهای ضد قارچی قابل درمان هستند.


ژیاردیا


این یک بیماری رایج در میان پرندگان خانگی می‌باشد که علائم قابل توجهی شامل اسهال، پوست خشک و خارش را به همراه دارد.

پرندگان مبتلا به ژیاردیا (Giardia) ابتدا دچار خارش هستند و اغلب پرهای خود را برای از بین بردن می‌خارانند. ژیاردیا ممکن است با دارو درمان شود، اما درمان آن سخت خواهد بود.


عفونت های باکتریایی


قفس پرنده می تواند با پاتوژن های باکتری آلوده شود و سپس پرندگان پس از قرار گرفتن در معرض آن به عفونت های باکتریایی مبتلا می‌شوند. یک پرنده که از یک عفونت باکتریایی رنج می برد، ممکن است دچار آبریزش بینی، کم شدن اشتها، خس خس سینه و اسهال شود. این ویروس در میان پرندگان به راحتی قابل انتقال است. برای درمان این نوع عفونت معمولا از آنتی بیوتیک استفاده می‌شود.


عفونت ویروسی


متاسفانه لیست این نوع از بیماری در پرندگان زینتی بسیار طولانی است و در میان انواع بیماری پرندگان جزو شایع ترین آنها محسوب میشود. مهمترین این عفونت ها عبارتند از :


  • ویروس پاچکو (Pacheco): مهمترین علائم آن سقط جنین، اسهال، لرزش، عدم تعادل، تشنج و مرگ در طی 48 ساعت می‌باشد.

  • بیماری پر و منقار: مهمترین علائم آن ریزش پرها، تغییر شکل منقار، اسهال، بی حالی، از دست دادن اشتها، مرگ در طی دو تا چهار هفته می‌باشد.

  • ویروس پولیوما (polyomavirus): مهمترین علائم آن کاهش وزن، شکم متورم، کاهش اشتها، افسردگی، مرگ ناگهانی می‌باشد.


separator line


بیشتر بخوانید:


علل تشخیص و درمان فوری اسهال در پرندگان


روش های نگهداری از پرندگان،چطور پرنده را آرام کنیم؟


علت تبخال و آبله در پرندگان(کبوتر)


separator line


بیشتر بخوانید  آدرس و شماره تلفن دکتر احسان عباس نیا جراح و جراح چشم در تهران
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *