مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

علائم درد اسپوندیلوز دهانه رحم و روش های جدید بهبود دیسک گردن

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


درد اسپوندیلوز گردن چیست؟

اسپوندیلوز به طور کلی به آرتریت و فرسایش مفاصل ستون فقرات اشاره دارد. مکمل های مفصلی شامل این بیماری نمی شود. یکی از دلایل اصلی این عارضه افزایش سن است. معمولاً با بالا رفتن سن افراد، بدن آنها فرسایش می یابد. پس از استفاده طولانی مدت، ستون فقرات، مهره ها و مفاصل نخواهند داشت. در حالت پیشرفته بیماری، درد و پارستزی (گزگز و بی حسی) اندام ها به دلیل فشار بر ریشه های عصبی ایجاد می شود.

هنگامی که فضای بین دو مهره باریک می شود، فشار روی ریشه عصبی می تواند باعث آسیب ریشه شود. علائم حسی و حرکتی آسیب ریشه، مانند درد و ضعف عضلانی، به محل عصب بستگی دارد. این بیماری معمولا در سنین بالا بروز می کند.
اسپوندیلوز گردنی در ستون فقرات گردنی رخ می دهد و به دلیل فشار مستقیم بر کانال نخاعی می تواند منجر به ضعف عمومی، عدم تعادل، اختلال در کنترل روده ها و اسفنکترهای مثانه و کاهش جریان خون در اندام ها شود.

البته اگرچه این بیماری با افزایش سن بروز می کند اما ممکن است برخی افراد زودتر دچار فرسایش و کمردرد شوند و برخی دیگر هرگز دچار این عارضه نشوند. مشکل بستگی به این دارد که کدام قسمت های ستون فقرات در حال تغییر هستند و اینکه آیا این تغییرات بر نخاع، کانال نخاعی و اعصاب تأثیر می گذارد یا خیر.
بیماری های فرسایشی ستون فقرات یکی از مهم ترین علل بیرون زدگی و پارگی دیسک گردن است که بیرون آمده و به نخاع یا ریشه های عصبی فشار وارد می کند.


 درد اسپوندیلوز گردنی

ستون فقرات و آرتروز ستون فقرات می تواند تمام قسمت های ستون فقرات را تحت تاثیر قرار دهد و علائم می تواند بستگی به این دارد که کدام قسمت از ستون فقرات تحت تاثیر قرار گرفته است:
گردن (بالای ستون فقرات)، وسط کمر (ستون فقرات قفسه سینه) یا پایین کمر

علائم و نشانه های اسپوندیلوز گردن یا دیسک گردن

علائم اسپوندیلوز گردنی بسته به ناحیه درگیر در ستون فقرات متفاوت است. علائم می تواند بسیار خفیف یا آنقدر شدید باشد که باعث ناتوانی شود. برخی از علائم عبارتند از:

بیشتر بخوانید  پادکست تخصصی مراقبت از بیماران سرطانی

استئوآرتریت مهره های گردنی

گردن درد که گاهی بدتر می شود و گاهی بهتر می شود
درد در گردن که تا شانه ها، بازوها، دست ها و انگشتان گسترش می یابد
خشکی صبحگاهی گردن و شانه ها و ناتوانی در حرکت دادن گردن
گزگز و بی حسی در گردن یا شانه ها و بازوها
ضعف در گردن، شانه ها، بازوها، دست ها و انگشتان
سردرد در پشت سر
سرگیجه و عدم تعادل
برخی از عوارض جانبی هنگام بلع غذا (این بسیار نادر است، اما اگر نخاع آسیب دیده باشد ممکن است)

علل درد اسپوندیلوز گردنی

یکی از علل مهم اسپوندیلوز دهانه رحم، فرسایش بدن به دلیل افزایش سن است. هر روز فرد برای انجام کارهای روزمره فشار زیادی را تحمل می کند و این فشار سال ها ادامه دارد و باعث تغییرات زیادی در ستون فقرات می شود. این تغییرات در آناتومی باعث تغییرات و فرسایش و عوارض بیشتر در ستون فقرات و علائم آرتروز گردن و ستون فقرات می شود.
اولین قسمت از ستون فقرات که نیاز به تغییر شکل دارد دیسک های بین مهره ای هستند. به همین دلیل است که اکثر افراد مبتلا به آرتروز ستون فقرات با دیسک مشکل دارند.

دیسک های بین مهره ای و مفاصل سریع، قسمت های متحرک ستون فقرات هستند که ستون فقرات را با استفاده از این اجزا حرکت می دهند. با گذشت زمان، کلاژن موجود (نوعی پروتئین) تغییر می‌کند و مولکول‌های جاذب آب کوچک می‌شوند و دیسک در نهایت خشک‌تر و نازک‌تر می‌شود. نازک شدن دیسک به این معنی است که فضای کمتری بین مهره ها وجود دارد، از طرف دیگر مفاصل سریع ثبات ستون فقرات را حفظ می کنند. با تغییر موقعیت دیسک‌ها و فضای بین مهره‌ای، نحوه حرکت مفاصل سریع تغییر می‌کند: غضروف بین مفاصل در اثر فشار تغییر وضعیت می‌دهد و شروع به فرسایش می‌کند و مفاصل سریع نیز بیش از پیش حرکت می‌کنند و می‌توانند باعث التهاب و تحریک مفاصل شوند. اعصاب

بیشتر بخوانید  سرطان خون / روش های تشخیص و درمان سرطان خون

باید بخوانید:

تشخیص و درمان دیسک گردن


علائم اسپوندیلوز گردن یا دیسک گردن

تشخیص با رادیوگرافی و ام آر آی انجام می شود. به دلیل ماهیت مخرب بیماری، درمان اغلب محافظه کارانه (نه درمانی) است. داروهایی مانند NSAID ها و شل کننده های عضلانی، کایروپراکتیک، اولتراسوند و ماساژ استفاده می شود. درمان جراحی فقط در موارد میلوپاتی مقاوم به درمان شدید توصیه می شود. تکنیک های جراحی متفاوت است، اما گاهی از ادغام دو مهره با پیوند لگن استفاده می شود.


شایع ترین مشکلات اسپوندیلوز گردنی

گردن درد:

گردن درد همیشه خود محدود کننده نیست و به طور مزمن حدود یک سوم بیماران را تحت تاثیر قرار می دهد. درد ناشی از ستون فقرات گردنی در گردن و گردن احساس می شود. گاهی اوقات درد به شانه ها، بازوها و دست ها سرایت می کند و در اثر برخی حرکات گردن ایجاد می شود.

ضعف عضلانی:

ضعف عضلانی و آتروفی مهم ترین اختلالات ناشی از اختلالات اعصاب حرکتی و مهمتر از آن حساسیت یا از دست دادن رفلکس های تاندون است.


موارد دیگر عبارتند از:

  • اختلال حسی
  • رفلکس های ورید عمقی تغییر یافته یا مختل شده اند
  • اختلال راه رفتن

درمان اسپوندیلوز گردنی


درمان اسپوندیلوز گردنی

درمان های پزشکی:

روش‌های غیرجراحی در موارد خفیف اغلب مفید هستند و تسکین موقتی ایجاد می‌کنند. استراحت در بستر و محدودیت حرکات سر و گردن در کاهش شدت و دفعات علائم موثر است. باید تاکید کرد که درمان های غیر علمی و غیر استاندارد اغلب با عوارض جانبی جبران ناپذیری همراه است.

درمان های دارویی:

چهار داروی رایج شامل مسکن ها، NSAID ها، کورتیکواستروئیدهای سیستمیک و شل کننده های عضلانی هستند.

مواد پزشکی دهانه رحم:

بیشترین اکستنشن و خم شدن گردن در C5-C6 و C4-C5 و کمترین آن در C2-C3 و C7-T رخ می دهد. همچنین حداکثر چرخش با خمش جانبی در C2 تا C4 و حداقل حرکت در C7 رخ می دهد. نقش گردنبندها این است که به بیمار یادآوری کنند که حرکات سر و گردن را محدود کند و تا حدودی از تأثیر وزن جمجمه بر روی عضلات گردن بکاهد.
از گردنبندها نباید برای مدت طولانی استفاده کرد. بیمار باید به طور مکرر معاینه شود. تصمیم قطع استفاده از گردنبند نباید به عهده بیمار باشد. برای کاهش درد، استفاده از گردنبند با حداقل محدودیت برای بیمار و بررسی پاسخ بیمار پس از مدت زمان معین منطقی است. در این صورت می توان همزمان از داروها برای کاهش درد استفاده کرد.گردنبند بیشتر بعد از جراحی استفاده می شود. در این مورد نیز بیشتر به عنوان یک یادآوری برای بیمار عمل می کنند، اما اغلب نقش موثری در ترویج فیوژن دارند.

تکنیک های فرکانس رادیویی و نورومدولاسیون

بسیاری از بیماران از گردن درد همراه با آسیب به ستون فقرات گردنی و نوک سینه رنج می برند و در دوران نقاهت پس از جراحی هستند. سندرم های درد اغلب ترکیبی از اختلالات عصبی و درد است. نورومدولاسیون یک مهار عملکردی دینامیک هدایت در امتداد مسیرهای عصبی است و نوروابلیشن یک وقفه فیزیکی در این مسیر است. تکنیک های نورومدولاسیون ممکن است در کاهش درد در این بیماران نقش داشته باشد.

بلوک عصبی برای درمان علائم اسپوندیلوز گردنی

تست بلوک با مقدار کمی بی حس کننده موضعی با یا بدون کورتیکواستروئید در ناحیه انجام می شود. در صورت مثبت بودن پاسخ، نوروتومی به روش فرکانس رادیویی انجام می شود.

روش های جراحی در درمان اسپوندیلوز گردنی

اگر درمان دارویی با شکست مواجه شد، درمان جراحی بهترین راه حل است. این عمل با تکنیک های مختلف به سه روش جلو، پشت و پهلو انجام می شود.


بیشتر بخوانید  (سرطانی خطرناک) علل ؛ علائم و درمان سرطان سارکوم
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *