انواع سونا و فواید سونا با سوالات متداول شما


انواع سونا و مزایای سونا

سونا و فواید آن

سونا یکی از فعالیت هایی است که تقریبا همه ورزشکاران آن را می شناسند و در سطح قهرمانی، حرفه ای و آماتور به آن توجه ویژه ای دارند، سونا باعث آرامش اعصاب، کاهش استرس، ایجاد هیجان و شادی می شود.

در عین حال می تواند با ایجاد دوره های گرم و سرد شدید در بدن (سونا رفتن و پریدن به استخر سرد) تمرکز و هوشیاری فرد را افزایش دهد.

انواع سونا و مزایای سونا

برخی افراد ترجیح می دهند صبح و در ابتدای کار به سونا بروند. اما بهتر است در پایان روز و قبل از خواب به سونا بروید تا خواب عمیق تری ایجاد کنید. وقتی به سونا می روید، می توانید مانند یک نوزاد بروید. یک شب راحت بخوابید.

سونا زادگاه فنلاند است. قدمت سونا در این کشور به 1000 سال قبل باز می گردد. سونا یک آیین باستانی و مقدس در فنلاند است. سونا هویت فنلاندی هاست اعتقاد بر این است که سونا استرس و سموم بدن را از بین می برد.چندین ویژگی این آیین از نظر فنلاندی ها.

تعداد سوناها در فنلاند از تعداد خودروهای این کشور بیشتر است. به ازای هر 4 فینکا یک سونا وجود دارد.
برای فنلاندی ها سونا برای کلیسا مقدس است و در طول اقامتشان در سونا طوری رفتار می کنند که انگار در کلیسا هستند.
در زمستان، فنلاندی ها عادت دارند بعد از سونا در دریاچه یا حوض بسیار سرد و یخ زده در برف غلت بزنند.

هدف از سونا رفتن است

یکی از اهداف اصلی رفتن به سونا پاکسازی بدن از طریق تعریق است. منافذ باز شده و با تعریق سموم از بدن دفع می شوند.

انواع سونا و مزایای سونا

اکثر افرادی که استفاده از سونا را تجربه کرده اند اذعان دارند که این یک تجربه با طراوت و آرامش بخش است. سونا می تواند اثرات سرماخوردگی را کاهش دهد. بعد از ورزش ماهیچه ها را تقویت می کند و رنگ چهره را درخشان می کند.

بیشتر بخوانید  تاریخ دقیق روز جهانی ناشنوایان در سال ۹۸ چه روزی است ؟

بسیاری از مردم به قدرت درمانی سونا در کاهش افسردگی پس از ترک سونا اذعان دارند. وقتی بدن احساس آرامش و پر انرژی می کند، آنگاه ذهن و حواس بهتر می شوند.

انواع سونا

سونای خشک: رطوبت این سونا 5 تا 10 درصد و دمای آن 90 تا 100 درجه سانتی گراد است.

سونا مرطوب: رطوبت این سونا 15 تا 30 درصد و دمای آن 75 تا 85 درجه سانتیگراد است.

سونای بخار: رطوبت این سونا 40 تا 65 درصد و دمای آن 45 تا 65 درجه سانتی گراد است.

حمام بخار: رطوبت این سونا 100 درصد و دمای آن 40 تا 45 درجه سانتیگراد است.

سونا مادون قرمز: در این سونا بر خلاف سایر سوناها از بخاری مادون قرمز استفاده می شود.

سوناهای سنتی از اجاق هایی با منابع انرژی مانند گاز، برق یا چوب استفاده می کنند.

در سونا مادون قرمز یا سونا مادون قرمز مستقیماً توسط اشعه مادون قرمز گرم می شود.

سونا با گیاهان معطر: این یک نوع سونای بخار است که حاوی اسانس گیاهان معطر مانند اکالیپتوس، نعناع، ​​دارچین، لیمو است. روی سنگ های بخاری سونا کاج پاشیده می شود تا عطر آن ها در فضا پخش شود. عطر این گونه گیاهان بسیار با طراوت و شفابخش است.

انواع سونا و مزایای سونا

می توانید موارد زیر را در سونای مدرن ببینید.
چراغ بخاری ساعت شنی سطل سبک آب سنج دماسنج گلدان چوبی اسانس گیاهان معطر زیر پا
سونا در انواع فردی، عمومی و قابل حمل ساخته می شود.

چگونه از سونا استفاده کنیم؟
– * – قبل از ورود به سونا جواهرات، ساعت، عینک و لنزهای طبی خود را بردارید.

بیشتر بخوانید  راههایی برای سرگرمی خانواده در روزهای شیوع کرونا

– * – قبل از ورود به سونا، بهداشت فردی را رعایت کنید. دوش بگیرید و با صابون بشویید.

– * – به محض ورود به سونا ابتدا روی زمین یا نیمکت بایستید تا بدنتان به گرما عادت کند. سپس به نیمکت فوقانی سونا بروید. البته می توانید یک حوله کوچک هم زیر آن قرار دهید.

– * – چند دقیقه در سونا بنشینید تا گرما به بدن شما نفوذ کند و منافذ پوست شما برگردد.

– * – سپس از سونا خارج شوید و دوباره دوش بگیرید و با صابون بشویید.

– * – حالا با آب سرد به استخر بروید. البته تمام بدن را همزمان در آن قرار دهید تا خون به طور مساوی دما را در سراسر بدن تغییر دهد.

– * – سپس 10 دقیقه استراحت کنید.

– * – شما مجاز به تکرار این چرخه (گرم کردن- خنک کردن-استراحت) 3 تا 4 بار در هر جلسه هستید.

در نهایت، قبل از اینکه لباس بپوشید، صبر کنید تا دمای بدن و ضربان قلب شما به حالت عادی برگردد.
در داخل سونا می توانید حرکات کششی ملایم و کوتاه انجام دهید.

انواع سونا و مزایای سونا

نکات سونا
حتی در سونای خشک نیز باید در ناحیه سونا رطوبت وجود داشته باشد، در غیر این صورت ریه، پوست و چشم شما آسیب می بیند.
در سونا با ریختن آب روی سنگ های گرمایشی می توانید رطوبت اتاق سونا را تنظیم کنید. این نیز باعث افزایش موقت گرما می شود.

در سونا، نیمکت ها در درجه اول گرمای کمتری نسبت به نیمکت های بالایی دارند، زیرا گرما به سمت بالا حرکت می کند.

بیشتر بخوانید  چطوری آرایش کنیم؟

بیش از 15 تا 20 دقیقه در سونا نمانید (تمام ساعات سونا 15 دقیقه است)

قبل یا بعد از سونا الکل، قهوه یا نوشابه های گازدار مصرف نکنید.

دو ساعت بین غذا و رفتن به سونا ضروری است. هرگز با شکم پر یا خالی به سونا نروید
بیش از دو بار در هفته به سونا نروید.

سونا آب و الکترولیت های بدن را کاهش می دهد. در هر 20 دقیقه سونا، بدن یک لیتر آب از دست می دهد. بنابراین بعد از سونا، آب یا آب سرد بنوشید تا آب از دست رفته در بدن جبران شود.

افرادی که سابقه فشار خون بالا یا هر گونه بیماری قلبی عروقی دارند، نباید بلافاصله بعد از سونا یا رفتن به استخر سرد دوش آب سرد بگیرند.

سونا با دفع مایعات به طور موقت وزن بدن را کاهش می دهد. اما وزن بدن پس از مصرف آب و سایر نوشیدنی ها به سرعت به حالت عادی باز می گردد.

انواع سونا و مزایای سونا

آیا سونا به کاهش وزن کمک می کند؟
اگرچه بدن در سونا احساس سبکی می کند، اما بیشتر آن به دلیل از دست دادن آب و مایعات بدن است و اگرچه این امر می تواند به طور موقت وزن بدن را کاهش دهد، اما بلافاصله پس از آبرسانی مجدد به حالت اولیه خود باز می گردد.

باید مراقب بود: قبل، حین و بعد از سونا آب فراوان بنوشید تا بدن دچار کم آبی نشود.

مصرف مواد معدنی نیز برای به هم نخوردن تعادل الکترولیت های بدن ضروری است، در واقع این سوالی است که در صورت عدم رفع آن می تواند خطرناک باشد.

منبع: سفید دلفین


دیدگاهتان را بنویسید