احتمال کاهش 50 درصدی قیمت برنج ایرانی در هر کیلوگرم برنج هندی 30 هزار تومان شد.



به گزارش سلام نو به نقل از فارس، از اواخر دهه 1400 روند صعودی قیمت برنج ایرانی آغاز شد و منجر به افزایش چشمگیر قیمت این محصول پرمصرف در بازار شد.

کارشناسان کشاورزی، کاهش تولید برنج به دلیل خشکسالی در سال زراعی گذشته، عرضه محدود آن در بازار، احتکار، حضور دلالان فراوان در زنجیره ارزش برنج، ممنوعیت واردات برنج از خارج، بحران روسیه و تحریم های اوکراین و غرب از مهمترین دلایل افزایش قیمت برنج است که آن را محصول نامیدند.

البته برخی از کارشناسان اقتصادی افزایش قیمت برنج در بازار را تابعی از سیاست های کلان اقتصادی، تغییرات سایر بازارهای اقتصادی، انتظارات تورمی، افزایش قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی و اختلال در توزیع دانستند. زنجیر.

در همین رابطه احد آزادیخواه سخنگوی کمیسیون کشاورزی شورای اسلامی با بیان اینکه افزایش قیمت برنج به هیچ وجه قابل قبول نیست معتقد است: افزایش قیمت برنج در بازار را باید حاصل دستان تلقی کرد. پشت پرده و دلالان، به همین دلیل، وزارت جهاد کشاورزی و سازمان تعزیرات حکومتی باید این موضوع را مدیریت کنند.

برنج مورد نیاز کشور سالانه 3 میلیون تن است که معمولاً 2 میلیون و 500 هزار تن آن در شالیزارهای 600 هزار هکتاری کشور تولید می شود و 500 هزار تن از طریق واردات تامین می شود. در سال زراعی گذشته به دلیل خشکسالی میزان تولید برنج به یک میلیون و 800 هزار تن رسید که مشکلات متعددی را در بازار ایجاد کرد.

امسال با توجه به افزایش 30 درصدی تولید و آغاز فصل برداشت، کاهش چشمگیر قیمت ها آغاز و در هفته های آینده گرانی ها تشدید خواهد شد.

بیشتر بخوانید  بیت کوین در 32000 دلار باقی ماند

موضوعی که مسیح کشاورز، دبیر انجمن تولیدکنندگان برنج درباره آن گفت: با آغاز فصل برداشت برنج و افزایش 30 درصدی تولید برنج ایران در سال جاری، قیمت این محصول در بازار با افت محسوسی مواجه شده است. نزول کردن.”

وی در ادامه افزود: قیمت این محصول در استان مازندران اخیرا به کیلویی 80 هزار تومان رسیده و قیمت برنج در استان گیلان نیز حدود 100 هزار تومان است. اکنون شاهد عرضه برنج ایرانی در فروشگاه های زنجیره ای با قیمت کیلویی 64 تا 86 هزار تومان و برنج هندی درجه یک با قیمت 30 تا 37 هزار تومان هستیم.

کاهش قیمت برنج ادامه دارد؟

در این میان برخی از کارشناسان معتقدند با توجه به افزایش تولید و رکود بازار برنج در چند ماه گذشته، پیش بینی می شود قیمت برنج با افت 50 درصدی به قیمت واقعی بازگردد.

آنچه در این بین باید مورد تاکید قرار گیرد این است که روند تثبیت قیمت ها ادامه یابد تا دیگر شاهد افزایش سرسام آور قیمت ها نباشیم. آسیب شناسی دلیل افزایش قیمت برنج در سال گذشته نشان می دهد که می توان بخشی را کنترل کرد تا باعث تحریک رشد قیمت نشود.

کنترل و واسطه گری کارگزار برای کاهش قیمت ها

اگر بپذیریم که واسطه گری یکی از عوامل مهم افزایش قیمت برنج در سال گذشته بوده است، ناظران حوزه تولید و بازار می توانند با کنترل این مشکل که آفت و عامل بازار بوده، قیمت برنج را در بازار هماهنگ کنند. بی ثباتی در سال های اخیر

گزارش ها حاکی از آن است که دلالان برنج سال گذشته کیلویی 40 هزار تومان از کشاورزان خریده و با سه برابر قیمت به مردم فروخته اند.

بیشتر بخوانید  خبر مهم وزیر درباره یارانه نقدی خرداد

جلوگیری از احتکار مهمترین عامل در کنترل قیمت برنج است

احتکار توسط عده ای سودجو از دیگر عوامل گرانی برنج بود، نقش نهادهای نظارتی بسیار مهم است، علاوه بر آن باید جریمه های سنگین و ترسناکی در نظر گرفته شود تا کسی به خود اجازه بازی با سفره مردم و دولت را ندهد. ایمنی مواد غذایی

اعمال سیاست های مناسب واردات و صادرات

وزارت جهاد کشاورزی می تواند با استفاده از ابزار سیاست صادرات و واردات در زمان مناسب قیمت برنج و سایر محصولات کشاورزی را در بازار کنترل کند ممنوعیت واردات به مدت 4 ماه منتهی به آبان ماه که به یک رسم دیرینه تبدیل شده است. ، منتقدانی از جمله برنج داشت که در این مدت فروش با کمترین قیمت در بازارهای جهانی است و این مزیت به دلیل ممنوعیت وارداتی که داشتیم و خرید گران‌تر در خارج از فصل از ما سلب شد. فصل، در کشور گرانتر فروخته شد.

*تقویت سیاست افزایش تولید با کشاورزی قراردادی

افزایش تولید مهمترین ابزار کنترل قیمت است. با افزایش عرضه، قیمت نیز کاهش می یابد. دولت یک برنامه قراردادی برای کشت محصولات اصلی از جمله برنج را دنبال می کند. وزارت جهاد کشاورزی با ستاد اجرایی فرمان امام (ره) قراردادی برای تولید محصولات زراعی از این طریق در 5.2 میلیون هکتار از اراضی کشاورزی کشور منعقد کرد. کارشناسان پیش بینی می کنند که این مدل می تواند نقش مهمی در تولیدات کشاورزی کشور داشته باشد. از جمله مواد اولیه مانند برنج.

بنابراین دولت علاوه بر اینکه با سیاست های جاری و کوتاه مدت سعی در کنترل قیمت برنج و سایر کالاهای اساسی دارد، باید با اعمال برنامه های بلندمدت به فکر تثبیت این قیمت ها نیز باشد.

بیشتر بخوانید  نوسان قیمت خودرو‌های ایران‌خودرو و سایپا ۱۵ دی 1400

دیدگاهتان را بنویسید