مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

آیا می دانید کاخ فلاحتی کجاست؟

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


به گزارش سلام نو، یکی از جاذبه های استان ایلامکاخ فلاحتی است که در خیابان عبدالرحمن حیدری ایلامی ساخته شده و در سال 1357 به شماره 1750 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.این کاخ در دوره کیار و توسط ساخته شده است. دستور غلامرز خان ولی در سال 1326. سالها پس از هجرت. از آنجا این مکان پر از درختان و گل های زیبا بود و برای ساخت بنا انتخاب شد. این اثر کاجار دارای ویژگی هایی است که در آن زمان بسیار مورد توجه بوده و اکنون به عنوان موزه کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرد و به همین دلیل به موزه کشاورزی شهرت دارد و بازدیدکنندگان روزانه از آن استقبال می کنند.

کاخ فلاحت

این بنای باستانی 810 متر مربع مساحت دارد و شامل اتاق ها، راهروها، قنات ها، ایوان ها، تراس ها و ستون های بسیار جذاب است. حیاط آن کاملاً با آجر پوشیده شده است که بعداً به دلیل آسیب دیدگی به صورت موازی مورد استفاده قرار گرفت و سقف آن به صورت طاق ضربی است که با اندود گچ و ورق گالوانیزه اندود شده است و از ویژگی های این بنا استفاده از مربع است. آجر و سنگ .داخل کاخ شامل دو اتاق تو در تو و یک تالار بزرگ است که همگی به ایوان ورودی راه دارند .اطاق ها به گونه ای ساخته شده اند که در کنار آنها چند ضلعی های منظم وجود دارد .ساخت و مورد استفاده قرار گرفته است . برای ساخت تراس سقف تراس بر روی یکی از دوستان که دارای ستون هایی به سبک کوفیکا است قرار می گیرد همچنین در کنار ساخت تراس پنجره هایی به ابعاد 2*1 متر در کنار اتاق ها قرار داده شده است. و بر روی گچ نقوش خاصی از افراد و گل و گیاه حکاکی شده است و زیبایی ستون ها و پنجره ها که دارای تزئینات کاجاری هستند جالب توجه است در حالی که فضاهای موجود در آنها فاقد تزئینات است.

بیشتر بخوانید  قیمت‌ها در بازار خودرو نزولی شد+جدول

کاخ فلاحتی ایلام

کاخ فلاحتی در سال ۱۳۹۰ به موزه کشاورزی تبدیل شد و از ۴ بخش تشکیل شده است. قسمت اول به (تپه علی کش) اشاره دارد. این بخش شامل قدیمی ترین آثار باستانی و مربوط به 8000 سال قبل از میلاد است. موضوعات او شامل ابزار سنگی مانند ضرب، تیغه، ابسیدین است.

گردشگری 724

با گسترش شهرنشینی، قسمت اعظم فضای کاخ که روزگاری دارای محیطی دلنشین بود، به خیابان و محل تجاری و مغازه تبدیل شد و به شدت آسیب دید، اما اداره میراث فرهنگی تلاش کرد تا آن را حفظ و احیا کند. کارهایی انجام داد که از جمله آنها می توان به احیای تنها قنات آن اشاره کرد به طوری که فضای کاخ مانند قبل شد.

منبع: توریسم 724

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *