مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

آنچلوتی، مردی از دنیای رکوردها؛ اول و آخر برنده

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله

به گزارش مجله خبری نگار، سرمربی ایتالیایی رئال مادرید، چهره‌ای آمیخته با موفقیت و پیروزی است. او راهکار‌های زیادی برای پیشبرد کارش همیشه داشته است. در تمام سال‌هایی که به کار سخت و طاقت فرسای مربیگری اشتغال داشته، پیوسته برای کسب برد و رسیدن به عناوین مختلف جنگیده است.

مربی ۶۳ ساله از همان بدو شروع فعالیتش، به این درک رسید که همیشه و در همه حال باید برنده باشد. بازی اول و آخر هم برایش فرقی ندارد.

در مدتی حدود ۳۰ سال کار اعصاب خردکن مربیگری، تمام توانش را گذاشته از همان بازی «هفته اول» با کسب برد، قدم محکم را برای یک فصل درخشش بردارد و در پایان نیز با برد به کارش خاتمه دهد.

هرچند در فوتبال قانونی نوشته وجود ندارد که بگوید: هر تیمی که بازی اول فصل را باخته، به طور قطع به مقام قهرمانی نرسیده است. اما «این مربی مجرب» به اهمیت «بازی اول» و «قاطع و قدرتمند بودن» از همان گام نخست آگاه بوده است.

پس اساس کارش، برهمین بوده؛ این که با تمام توان از روز اول بیاید و برنده شود و همین روند را تا تا پایان فصل، حفظ کند؛ و سرانجام در «روز آخر» در دستانش جام ببیند. با این دیدگاه، او حالا می‌تواند افتخار کند و به خود ببالد که بعد از سال‌ها فعالیت مربیگری، آماری از خود برجای گذاشته که به واقع ممتاز هستند. آماری که او را در جایگاهی فراتر از دیگر بزرگانی همچون کلوپ و مورینیو قرار می‌دهد.

آنچلوتی، مردی از دنیای رکوردها؛ اول و آخر برنده

شروعی دیگر با برد

بامداد دوشنبه تیم تحت امر «کارلتو» فصل ۲۰۲۳-۲۰۲۲ را با بازی خارج از خانه مقابل آلمریا آغاز کرد. در این پیکار مادریدی‌ها ۲ بر یک با گل‌های واسکوئز و آلابا به برتری رسیدند و البته «گام اول» را با برد برداشتند.

روزنامه مارکا به بهانه همین برد، گزارشی قابل توجه از مربی پرافتخار کهکشانی‌ها منتشر کرد. مقاله‌ای که عملکرد «دون کارلو» را در مدت ۳ دهه فعالیت مربیگری، زیر ذره‌بین برد و به بررسی «بازی‌های نخست هر فصل» او در این دوره طولانی پرداخت.

بیشتر بخوانید  فال شمع چهارشنبه 19 مهر 1402 | فال شمع روزانه برای متولدین هر ماه | پیشگویی سریع بخت و سرنوشت

در این حال، مقایسه‌ای هم با رقبای بزرگش انجام داد که جایگاه تحسین برانگیز مربی نامدار را در پایان مشخص کرد.

آنچلوتی بعد از آنکه در سال ۱۹۹۲ آخرین بازی خود را در سن ۳۳ سالگی برای آث میلان انجام داد، کفش‌هایش را آویخت. با فوتبال، اما فاصله نگرفت. زیرا به سرعت به حیطه مربیگری وارد شد. ابتدا ۳ سال دستیار سوم در تیم ملی کشورش بود.

در همان حال در کلاس‌های متعدد مربیگری هم شرکت کرد. البته مربیگری باشگاهی را در سال ۱۹۹۶ با تیم پارما شروع کرد. پس از آن در تیم‌های یوونتوس، آث‌میلان، چلسی، پاری سن ژرمن، رئال مادرید، بایرن مونیخ، ناپولی، اورتون و مجددا رئال کار کرد.

طبق اطلاعات ارائه شده توسط نشریه معتبر اسپانیایی او «۲۷ بازی اول فصل» را تاکنون تجربه کرده که از این تعداد، فقط و فقط در یک بازی بازنده شده که آن نیز در سال ۲۰۰۸ با میلان مقابل بولونیا بوده که ۲ بر یک باخت.

وی در ۵ بازی هفته اول، به تساوی رسیده و در ۲۱ بازی برنده بوده است.

با در نظر گرفتن همین آمار، مشخص می‌شود، چه سعی و انرژی زیادی برای کسب نتیجه از همان ابتدای هر فصل سخت فوتبال داشته است.

آنچلوتی، مردی از دنیای رکوردها؛ اول و آخر برنده

آنچلوتی، مربی برنده با همه تیم‌ها

آماری که از این جهت، مربی کار کشته از خود به جای گذاشته، نشان می‌دهد که این ۲۱ برد ابتدایی، فقط با تیم‌های بزرگ نبوده است.

شاید این سوال در ذهن ایجاد شود که «آنچلوتی» همیشه در راس تیم‌های قدرتمند اروپایی حضور داشته و کسب برد در بازی اول، چندان دور از انتظار و ذهن نبوده است. اما در پاسخ به این پرسش، باید گفت: نه. او در نقش فرمانده و مسئول فنی تیم‌های بزرگ، همیشه خالق چنین رکوردی نبوده است.

در واقع حتی با تیم‌های «درجه دویی» مثل ناپولی و اورتون که هیچگاه از لحاظ جایگاه، قدرت، اعتبار و افتخار در حد و اندازه‌های رئال، بایرن و آث میلان نبوده‌اند، نیز با برد در بازی اول فصل، کارش را شروع کرده است.

در واقع از این ۲۱ برد ابتدایی، ۴ برد را با رئال و ۲ برد اولیه را با بایرن مونیخ کسب کرده و بقیه شامل دیگر تیم‌هایش بود.

بیشتر بخوانید  با تعطیلی کانون صرافان، طلا گران می‌شود؟

آخرین مرتبه‌ای هم که این مربی در بازی افتتاحیه فصل تیمش، امتیاز کامل نگرفت، سال ۲۰۱۲ با پاری سن ژرمن بود.

آنچلوتی، مردی از دنیای رکوردها؛ اول و آخر برنده

میانگین امتیازی خوب

آنچلوتی براساس همین آمار یعنی کسب ۲۱ برد، ۵ تساوی، یک باخت از ۲۷ بازی نخست فصل دوران مربیگری‌اش به طور متوسط ۲.۵۱ امتیاز کسب کرده است.

در واقع تنها مربی بزرگی که اکنون میانگین امتیاز کمی بالاتر نسبت به او از این حیث دارد، پپ گواردیولا، سرمربی موفق منچسترسیتی است.

پپ به سبب سن کمتر، «۱۴ بازی نخست» فصل را به عنوان مربی تجربه کرده که ۱۲ برد و ۲ باخت را در کارنامه‌اش ثبت کرده که میانگین امتیاز خالق تیکی تاکای نوین، ۲.۵۷ از «بازی اول فصل» بوده است.

آنچلوتی، مردی از دنیای رکوردها؛ اول و آخر برنده

کارلتو بالاتر از کلوپ و مورینیو

البته مربیان صاحب سبکی همچون یورگن کلوپ و ژوزه مورینیو، از نظر موفقیت در بازی اول، در رده‌های بعد از کارلتو قرار گرفته‌اند. زیرا کلوپ که اکنون ۷ سال است مربی محبوب لیورپولی‌ها در جزیره است، در سال‌هایی که به فعالیت مربیگری در انگلیس همینطور ماینتس و بروسیا دورتموند اشتغال داشته، از ۲۳ بازی نخست فصل، ۱۶ برد، ۳ تساوی و ۴ باخت گرفته و میانگین امتیاز ۲.۲۲ را ثبت کرده است.

ژوزه مورینیو، آقای خاص فوتبال جهان که اینک تیم آ اس رم ایتالیا را مربیگری می‌کند، نیز از ۲۲ بازی ابتدای فصلش، ۱۳ برد، ۷ تساوی و ۲ باخت گرفته و به میانگین امتیاز ۲.۰۹ رسیده است.

آنچلوتی، مردی از دنیای رکوردها؛ اول و آخر برنده

رکورد پشت رکورد

مربی صاحب نام در همین بازی ابتدایی با آلمریا که تیمش خیلی هم خوب بازی نکرد و برنده شد، یک رکورد جالب دیگر را نیز ثبت کرد. آنچلوتی با این برد، در حقیقت بازی ۱۷۷ خود را بر روی نیمکت رئال تجربه کرد و برد ۱۳۰ خود را جشن گرفت.

به این ترتیب به حد نصاب ۷۳.۴۵ درصد برد در تمام دوران حضورش نزد کهکشانی‌ها رسید. این آمار بالاترین درصد پیروزی در تیم‌هایی است که تاکنون مربیگری کرده است.

بیشتر بخوانید  تعداد فعالان قرآنی بیمه شده در کشور به پنج هزار نفر می رسد

نزدیک‌ترین میانگین بردش در تیم‌های قبلی، مربوط به بایرن مونیخ بوده که ۷۰ درصد است.

طبق آمار مارکا، «کارلتو»، با این حد نصاب بین ۱۰ مربی موفق تاریخ رئالی‌ها در صدر قرار دارد:

۱- آنچلوتی، ۱۷۷ بازی مربی رئال، میانگین برد: ۷۳.۴۴ درصد

۲- مورینیو، ۱۷۸ بازی مربی رئال، میانگین برد: ۷۱.۹۱ درصد

۳- زیدان، ۲۶۳ بازی مربی رئال، میانگین برد: ۶۵.۴۰ درصد

۴- بین هاکر، ۱۹۷ بازی مربی رئال، میانگین برد: ۶۱.۴۲ درصد

۵- مونز، ۶۰۵ بازی مربی رئال، میانگین برد: ۵۹.۰۱ درصد

۶- مولونی، ۱۸۳ بازی مربی رئال، میانگین برد: ۵۸.۵۷ درصد

۷- بوسکف، ۱۳۹ بازی مربی رئال، میانگین برد: ۵۷.۵۵ درصد

۸- دی استفانو، ۱۲۹ بازی مربی رئال، میانگین برد: ۵۵.۸ درصد

۹- دل بوسکه، ۲۴۶ بازی مربی رئال، میانگین برد: ۵۴.۰۷ درصد

۱۰- میلجانیچ، ۱۲۹ بازی مربی رئال، میانگین برد: ۵۰ درصد

آنچلوتی، مردی از دنیای رکوردها؛ اول و آخر برنده

وداع با مربیگری در اوج افتخار

آنچلوتی که با این شرح و توصیف، مربی پیروز از ابتدای هر فصل فوتبال، نشان داده، مزد این روحیه برتری طلبی و جنگندگی تا کسب نتیجه را با دست یابی به ۲۴ جام قهرمانی ارزشمند در لیگ‌های مختلف گرفته است.

آخرین قهرمانی که گرفت، همین چند روز قبل در فینال سوپرجام اروپا با اینتراخت فرانکفورت بود.

او اولین مربی تاریخ است که در پنج لیگ ممتاز اروپای غربی یعنی سری آ ایتالیا، لوشامپیونه فرانسه، بوندس لیگا آلمان، لیگ برتر انگلیس و لالیگا اسپانیا، قهرمانی را کسب کرده است. برنامه او در ۲ سالی که از قراردادش با سفیدپوشان باقی مانده، باز هم کسب جام و افتخار است. اما برای بعد از اتمام قراردادش، به فکر وداع در اوج بالندگی و افتخار است. این موضوعی است که چند روز قبل در مصاحبه با روزنامه ایل مسجرو کشورش گفت: با اتمام قراردادم در مادرید، دوران فعالیت مربیگری‌ام به اتمام می‌رسد. قصد دارم بازنشسته شوم. رئال بهترین باشگاه فوتبال جهان است و منطقی است این تیم، نقطه پایان کاری‌ام باشد. پس از آن فرصت رسیدگی به کار‌های دیگر مثل خانواده را بیشتر خواهم داشت.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *