مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

آموزش علمی

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


آموزش علمی

آموزش علمی

آموزش علمی

گرایش آموزشی-فناوری:

فناوری آموزشی در فرهنگ لغت در کلمات خاص “تکنو” رویکرد سیستماتیک به پدیده های علمی به معنای «تدارکات» به معنای دانش و «آموزش» به معنای فعالیت های هدفمندی است که توسط مربیان یا معلمان برای تغییر رفتار یا توانایی تغییر رفتار در دانش آموزان انجام می شود. از این جا مشخص می شود که فناوری آموزشی به معنای شناخت پدیده ها یا روش های آموزشی دقیق برای دستیابی به اهداف آموزشی است.

آموزش علمی

همانطور که گفتیم این یک تعریف لغوی است. اما در تعریف مفهومی باید گفت که فناوری آموزشی شامل تئوری ها و شیوه های طراحی، توسعه، اجرا، مدیریت و ارزیابی فرآیندها و منابع یادگیری است. زیرا برای تسهیل یادگیری به تک تک دانش آموزان به صورت خرد و از طرف دیگر توجه می کند کیفیت آموزشی طراحی علمی را به طور کلی در نظر می گیرد و از این نظر، رشد علمی، کاربرد و مدیریت به طور کلی می توان گفت که رشته فناوری آموزشی به دنبال آن است که به معلمان بیاموزد چگونه به معلمی آموزش دیده، ماهر و ماهر تبدیل شوند و با طراحی دقیق و صحیح سیستم آموزشی، تدریس خود را بر بهترین روش یادگیری بنا کنند. این دانش همچنین به مسئولان آموزش و پرورش بهترین راه را برای تدوین کتب درسی، مدیریت در آموزش و ارزشیابی آموزش و پرورش نشان می دهد.

آموزش علمی

مهارت های لازم:

فناوری آموزشی یک فرآیند کیفی و خرد است. یعنی به آموختن هر انسانی توجه دارد. به همین دلیل دانشجوی این رشته باید نوع دوست، انسان دوست، علاقه مند به دانشجو و در عمل صادق باشد. از نظر هوش هم لازمه توانایی فوق العاده بینش هنری داشته باشید و داشته باشید الان هم می بینیم که دانش آموزان توانمند این رشته گاهی با وسایل بسیار ابتدایی وسایل جدید و جالبی خلق می کنند. و در نهایت دانشجوی فناوری آموزش و پرورش اگر هدف ورود به آموزش و پرورش است نباید آرمان گرایانه بود زیرا تفکر فناوری آموزشی هنوز در آموزش گنجانده نشده است و فارغ التحصیلان این رشته نباید انتظار داشته باشند که آموخته های خود را خیلی راحت و بدون مقاومت در محیط آموزشی به کار گیرند. .

آموزش علمی

محل کار در ایران:

فلسفه اصلی این رشته استفاده از توانایی فارغ التحصیلان آن در تحصیلات و بعد رادیو اما در عمل می بینیم که به دلیل باورهای غلط رایج در محیط های فوق، فناوران آموزشی جذب این مراکز سخت است. البته برخی از فارغ التحصیلان این رشته جذب مدارس غیرانتفاعی می شوند و با ارائه طرح های آموزشی برای دوره ها و دوره های مختلف، کارایی مدرسه را بسیار بالا برده اند. فیلم های آموزشی آنها پرداخت می کنند.

بیشتر بخوانید  معرفی شاخهای اینستاگرام جهانی با 100 میلیون فالور به بالا !

آموزش علمی

دروس این رشته در طول تحصیل:

دوره های مشترک در رشته های مختلف علوم تربیتی:

تاریخ تعلیم و تربیت در اسلام و ایران، فلسفه تعلیم و تربیت، اصول و مبانی تعلیم و تربیت، آموزش تطبیقی، آموزش ابتدایی و متوسطه، اخلاق اسلامی، روش ها و فنون تدریس، روانشناسی عمومی، روانشناسی تربیتی، روانشناسی رشد کودک و نوجوان، جامعه شناسی عمومی، جامعه شناسی آموزش و پرورش، اقتصاد آموزش و پرورش، مقدمه ای بر مدیریت آموزشی، مقدمه ای بر برنامه ریزی آموزشی، آموزش استثنایی کودکان، مقدمه ای بر مشاوره و راهنمایی، مقدمه ای بر فناوری آموزشی، مقدمه ای بر اصول کتابخانه و کتابخانه، روش های آمار در علوم تربیتی، سنجش در علوم تربیتی، مبانی روش تحقیق علوم تربیتی.

آموزش علمی

دوره های تخصصی فناوری آموزشی:

سمینار برنامه ریزی درسی و آموزشی، مبانی ارتباطات انسانی، اصول طراحی پیام های آموزشی، اصول عکاسی، تولید برنامه های تلویزیونی، انتخاب، کار و ارزشیابی مواد و منابع آموزشی، تولید مواد آموزشی.

آموزش علمی

گرایش مدیریت و برنامه ریزی:

مدیریت و برنامه ریزی آموزشی رشته ای بین رشته ای است که رشته های روانشناسی، جامعه شناسی، فلسفه، مدیریت، آمار، زبان های خارجی و مشاوره را با هم ترکیب می کند و از سوی دیگر تربیت نیروی کار ماهر برای توسعه اقتصادی کشورها ضروری است. به طور کلی مدیریت و برنامه ریزی آموزشی عبارت است از مدیریت فعالیت های یاددهی و یادگیری به منظور ایجاد تغییرات مطلوب در رفتار دانش آموزان و ارزیابی میزان تحقق این تغییرات. و راهنما و مشاور خوبی برای دانش آموزان با روش تدریس بهتر بود.

آموزش علمی

مهارت های لازم :

فلسفه، جامعه شناسی، ریاضیات، آمار، اقتصاد و زبان انگلیسی در این زمینه بسیار مهم هستند. دانش آموز در این زمینه باید دید عمیقی به محیط های آموزشی جامعه خود داشته باشد و روش تدریس در کشور خود را بداند تا ظرایف رفتار دانش آموز را درک کند و در نهایت برنامه ریزی آموزشی مناسبی را توصیف و شکل دهد. .

آموزش علمی

محل کار در ایران :

امروزه آموزش با تمام جنبه های زندگی ما ارتباط تنگاتنگی دارد و با پیچیده تر شدن جامعه ما، آموزش نقش مهمی را در حل مشکلات آینده و توسعه انسانی ایفا می کند. به همین دلیل فرصت های شغلی زیادی برای فارغ التحصیلان این گرایش وجود دارد. تا جایی که بسیاری از کارشناسان مدیریت آموزشی و برنامه ریزی شغلی آینده این روند را در کشور ما بسیار امیدوار کننده و ایده آل می دانند، معتقدند فارغ التحصیلان رشته مدیریت و برنامه ریزی آموزشی باید فردای خود را ببینند. زیرا کشور ما یکی از کشورهای در حال توسعه و توسعه است و بدون استفاده از مزیت های شاخه های مختلف آموزشی نمی تواند توسعه همه جانبه داشته باشد.

بیشتر بخوانید  اگر آی سی شما بین این اعداد باشد یعنی آی سی معمولی دارید

آموزش علمی

فارغ التحصیلان این رشته در حال حاضر عمدتاً توسط آموزش جذب می شوند. برخی نیز در سازمان های دولتی از جمله سازمان های مدیریت، برنامه ریزی و بودجه کار می کنند. لازم به ذکر است فارغ التحصیلان رشته مدیریت و برنامه ریزی آموزشی دارای مجوز تاسیس آموزشگاه بوده و در صورت داشتن سرمایه لازم می توانند در این زمینه فعالیت نمایند.

آموزش علمی

دوره های تخصصی مدیریت و برنامه ریزی آموزشی:

اصول مدیریت در آموزش، روانشناسی اجتماعی در آموزش و پرورش، سازمان و قوانین آموزش و پرورش ایران، اصول برنامه ریزی آموزشی، مبانی مالی و بودجه در آموزش و پرورش، اصول برنامه ریزی درسی، کاربرد مبانی کامپیوتر در مدیریت آموزشی، اصول حسابداری، انسانی روابط در سازمان های آموزشی، نظارت و راهنمایی آموزشی، راهنمایی تحصیلی و شغلی، مسائل نوجوانان و جوانان، آموزش بزرگسالان، برنامه ریزی توسعه حرفه ای، مدیریت اسلامی، طرح پژوهشی (سمینار)، مدیریت عملی در مدارس، کار عملی در سازمان ها، متون زبان های خارجی برنامه ریزی درسی)، متون زبان های خارجی در مدیریت آموزشی.

آموزش علمی

روند آموزش پیش دبستانی و ابتدایی:

آموزش که از بدو تولد تا شروع اولین کار رسمی دبستان در پایان سال ششم زندگی کودک بسیار مهم است. زیرا کودکان در چنین سال هایی مراحل مهم و حساس زندگی خود از جمله فردی، اجتماعی و آموزشی را پشت سر می گذارند و در واقع 6 سال اول زندگی از نظر رشد هوش و شکل گیری شخصیت ادواری حیاتی است.

آموزش علمی

از سوی دیگر آموزش ابتدایی مهمترین حلقه در نظام آموزشی کشور است و کودکان در این دوره در مراحل بسیار مهم رشد جسمی، عاطفی، ذهنی قرار دارند، لذا توجه به این دوره آموزشی باید از اولویت ویژه ای برخوردار باشد. لذت بردن. هدف آموزش پیش دبستانی و ابتدایی تربیت افراد متخصصی است که بتوانند قوای جسمی، عاطفی، روانی، اجتماعی و اخلاقی کودکان پیش دبستانی و دبستانی را پرورش دهند.

آموزش علمی

مهارت های لازم :

تعلیم و تربیت بیشتر یک هنر است تا علم و یک معلم یا مربی باید با کمک هنر خود فرآیند یادگیری را هدایت کند. به همین دلیل دانش آموزان در این زمینه باید خلاق بوده و اطلاعات نسبتاً گسترده و فن بیان خوبی داشته باشند و در نهایت از کار با کودکان لذت ببرند.

بیشتر بخوانید  آدرس و تلفن مراکز رادیولوژی و سونوگرافی در شهر کرج

آموزش علمی

محل کار در ایران :

فارغ التحصیلان این رشته علاوه بر فعالیت در آموزش و پرورش و مهدکودک و آمادگی در صورت داشتن بودجه لازم می توانند مجوز تاسیس مهدکودک و آمادگی را دریافت کرده و به صورت خصوصی در این زمینه فعالیت کنند. همچنین می تواند به عنوان کارشناس در مراکز کودک مانند کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان یا سازمان بهزیستی کشور حضور داشته باشد.

آموزش علمی

دوره های تخصصی آموزش ابتدایی و پیش دبستانی:

آموزش پیش دبستانی و ابتدایی، بهداشت و تغذیه مادر و کودک، اصول بهداشت و کمک های اولیه، تفاوت های فردی کودکان، بازی روانشناسی بازی، مدیریت پیش دبستانی و دبستان، آگاهی از مفاهیم و روش های تدریس ریاضی، آموزش هنری، آمادگی و استفاده از ابزار مواد آموزشی، کاردستی و مهارت، شاه مشاهده (کارآموزی)، زبان آموزی، قصه گویی و اجرای خلاقانه، کار و آشنایی با طبیعت و زندگی اجتماعی، حرکت ورزشی و سرودهای ویژه کودکان، مشاوره کودکان، روانشناسی کتابخوانی. آموزش و پرورش، ادبیات کودکان، (مقدمه ای بر فعالیت های اجتماعی و آموزشی، روش های تدریس علوم تجربی و اجتماعی، تربیت بدنی (ورزش و بازی های مدرسه ای)، تمرین پایه.

آموزش علمی

جهت گیری آموزشی استثنایی کودکان:

کودکان و دانش آموزان استثنایی به پنج گروه کم توان ذهنی و جسمی، ناشنوا و کم شنوا، نابینا و کم بینا، ناسازگار و تیزهوش تقسیم می شوند و در هر گروه شرایط خاصی برای تحصیل آنها وجود دارد. هدف از تربیت کودکان استثنایی، ارائه فرصت های مناسب و محتوای آموزشی ویژه برای این دسته از کودکان است. در این گرایش بیشتر به کودکان دارای ناتوانی ذهنی و جسمی توجه می شود و متخصصان کودکان استثنایی سعی می کنند توانایی های ذهنی و جسمی آنها را متناسب با ویژگی های روحی و جسمی به حداکثر برسانند.

آموزش علمی

دوره های تخصصی آموزش کودکان استثنایی:

فیزیولوژی، روانشناسی عقب ماندگی ذهنی، آموزش عقب مانده های ذهنی، اختلالات رفتاری، اختلالات هیجانی، اختلالات گفتاری، ناتوانی های یادگیری، گفتار درمانی، روش های تغییر رفتار، آزمون های تشخیص اختلالات روانی، سلامت و کمک های اولیه، روش شناسی مشاوره و مشاوره تدریس علوم تجربی و اجتماعی، روش تدریس ریاضی، روش تدریس روش زبان فارسی، تمرین روش های تدریس، روش توانبخشی حسی حرکتی، روش های توانبخشی حرفه ای، روش های توانبخشی اجتماعی، کارآموزی در روش های توانبخشی.


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *