مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

آشنایی با موارد مصرف و عوارض قرص دیفلونیسال

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



اطلاعات دارویی قرص دیفلونیسال


دیفلونیسال (Diflunisal) یک داروی ضد درد است که برای کاهش درد و تورم و درمان التهاب مفصلی (روماتوئید) و روماتیسم مفصلی (آرتریت روماتوئید) استفاده می شود.


آرتریت روماتوئید یا روماتیسم مفصلی شایعترین بیماری التهابی سیستمیک مفاصل بوده و جزء بیماری‌های خود ایمنی مزمن محسوب می‌شود. شیوع جهانی آن حدود یک درصد گزارش شده‌است. زنان، سیگاری‌ها و افراد دارای سابقه خانوادگی مثبت بیشتر به این بیماری مبتلا می‌شوند.


ناتوانی دراین بیماری شایع و قابل توجه است. بگونه ای که در یک مطالعه همگروهی درآمریکا ۳۵٪ افراد مبتلا به آرتریت روماتویید بعد از ۱۰ سال دچار ناتوانی در انجام کار شده بودند. معیارهای تشخیصی آن درگیری حداقل یک مفصل همراه با تورم و درد است. علت دقیق روماتیسم مفصلی ناشناخته‌است ولی در ایجاد این بیماری ایمنی سلولی و ایمنی هومورال هر دو نقش دارند.


از آنجا که علت آرتریت روماتوئید ناشناخته‌است، پاتوژنز آن کاملاً مشخص نشده‌است و مکانیسم عمل بسیاری از عوامل درمانی مورد استفاده نیز قطعی نیست، درمان آن عمدتاً به صورت تجربی انجام می‌شود و شامل مصرف داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی از جمله دیفلونیسال است.


نام تجاری: Dolobid


موارد مصرف دیفلونیسال


  • برای درمان دردهای حاد یا دراز مدت خفیف تا متوسط.

  • برای درمان درد و التهاب در استئوآرتریت و آرتریت روماتوئید وعلائم دیسمنوره اولیه.

  • ضد درد و التهاب (ضد التهاب غیر استروئیدی).


Diflunisal


مکانیسم اثر دیفلونیسال


از مشتقات آسپرین بوده ولی اثرات کلینیکی آن کاملاً مشابه ترکیبات اسید پروبیوتیک است و با مهار عملکرد سیکلواکسیژناز تشکیل پیش سازهای پروستاگلاندین و ترومبوکسان رااز اسیدهای آراشیدونیک کاهش می دهد و سنتزپروستاگلاندین را مهار می کند.


مصرف آن همراه با الکل باعث افزایش تحریک و التهاب معده می شود. این دارو همراه با آسپرین و NSAIDهای دیگر به علت افزایش عوارض گوارشی نباید مصرف شود.


فارماکوکینتیک دیفلونیسال


دیفلونیسال به خوبی از دستگاه گوارشی جذب شده و حداکثر غلظت پلاسمائی آن 2 الی 3 ساعت پس از خوردن یک دوز آن ایجاد می شود. نیمه عمر آن در خون 8 تا 12 ساعت است. به علت نیمه عمر طولانی و کنتیک غیر خطی چندین روز زمان لازم است تا بدنبال دوزهای متعدد غلظت پلاسمائی آن به حد ثابت برسد. این زمان را می توان با یک دوز اولیه زیاد کاهش داد. در مایع سینویال غلظت آن به 70 درصد غلظت پلاسمائی می رسد. عمدتاً در ادرار ترشح می شود. ممکن است چرخه مجدد صفراوی وجود داشته باشد. در شیر ترشح می شود (2 تا 7 درصد غلظت پلاسمائی).


مصرف دیفلونیسال در دوران بارداری و شیردهی


  • بر اساس تحقیقات انجام شده درگروه مادرانی که از این دارو در سه ماهه اول بارداری استفاده کرده بودند نرخ بیماری های مادرزادی به میزان قابل توجهی بیشتر از مادرانی بود که از این دارو استفاده نکرده بودند.

  • این دارو به مقدار بسیار کمی در شیر مادر ترشح می شود. ادامه مصرف دارو و یا قطع مصرف آن بستگی به نطر پزشک و تصمیم مادر دارد.


عوارض جانبی دیفلونیسال


شایعترین عارضه عوارض گوارشی، سردرد و بثورات پوستی است. زخمهای پپتیک و خونریزی گوارشی گزارش شده است. گیجی، منگی، بیخوابی و وزوزگوش نیز اتفاق می افتد.


خوردن قرص


تداخلات دارویی دیفلونیسال


  • آسپرین به مقدار کمی غلظت پلاسمائی دیفلونیسال را کاهش می دهد

  • دیفلونیسال غلظت پلاسمایی ایندومتاسین را افزایش می دهد. مصرف توأم این دارو بدلیل احتمال ایجاد خونریزی گوارشی شدید و کشنده توصیه نمی شود.

  • مصرف منظم داروی آنتی اسید جذب دیفلونیسال را کاهش می دهد.


هشدار ها در رابطه با دیفلونیسال


  • همانند دیگر داروهای NSAIDs ، دیفلونیسال باید در بیمارانی که اختلال کلیوی واضح دارند با دوز کمتری استفاده شود و در صورت شدید بودن اختلال کلیوی نبایستی مصرف شوند. مصرف آن در کودکان مجاز نمی باشد (زیر 12 سال).

  • داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی که دیفلونیسال یکی از آنهاست ممکن است روند تخمک گذاری را در زنان تحت تاثیر قرار دهد. در صورتی که قصد بارداری دارید با پزشک درباره ی مصرف این دارو صحبت کنید.


روش نگهداری دیفلونیسال


دارو را در جای خشک و خنک و دور از دسترس کودکان نگهداری کنید.


بیشتر بخوانید:


علائم و درمان آرتریت روماتوئید( روماتیسم مفصلی)


درمان روماتیسم شدید مفصلی + کاهش درد آرتریت روماتوئید


همه چیز در مورد بیماری آتریت روماتوئید(روماتیسم مفصلی)


روماتیسم مفصلی یا آرتریت روماتوئید چه فرقی دارد ؟


separator line


بیشتر بخوانید  قرص اکسی متولون و عوارض جانبی آن
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *