مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

از مسجد جامع لار چه می دانید؟

Picture of به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


به گزارش سلام نو، مسجد لار، مسجدی تاریخی واقع در شهرستان لارستان در جنوب استان فارس است. این مسجد یکی از بخشهای قرن هشتم هجری است که قسمت اصلی مسجد از چهار طاق تشکیل شده که نمای آن سنگی بوده و دارای محرابی بوده که در جریان بازسازی تخریب شده است.

از مسجد جامع لار چه می دانید؟

مسجد لار یکی از مساجد تاریخی لارستانا است که در اوایل قرن هشتم هجری قمری ساخته شده است. مسجد لار در شهر قدیمی لار، شمال خیابان مدرس، محله آرد فروشان واقع شده است. قسمت قدیم لارا به نام شهر قدیم از محله‌های مختلفی تشکیل شده بود که برخی از آن‌ها هنوز هم هستند و برخی در زلزله سال 1339. ویران شد و به تاریخ پیوست.

بنا به نقل دارالتواریق، این مسجد توسط زنی به نام فرخ لکه الملک، دختر یحیی بن مظفر منصور، که یازده سال پس از مرگ شوهرش که حکومت لارا را بر عهده داشت، بر لارستان حکومت می کرد، ساخته است. این مسجد یکی از زیباترین و بزرگترین مساجد ایران است و به سبک مساجد کشورهای عربی ساخته شده است.

از مسجد جامع لار چه می دانید؟

مقر فرح لکا سال 706 هجری قمری است و با این حساب مسجد بزرگ لار در سال های 706 تا 717 ساخته شده است.
فرخ لکه این مسجد را به برکت سلامتی پسرش نصیرخان که بعدها حاکم لارستان شد ساخته است.

در وادی التواریخ آمده است: مسجد اعظم لار که هنوز بزرگ است و محرابش باقی است، چه صنعت خرج کرده است که تمام دعاهای حضرت ملّ المتکین در گوشه او به سنگ نوشته شده است. خط کوفی و ​​غبره و سه طبقه چنگال روی هم گذاشتند. وسعت مسجد حدود دویست ذراع است[ هر ذراع ۴ متر و ۶۵ سانتی متر است] طول و عرض آن تقریباً برابر است و به تعداد سالهای شمسی سیصد و شصت و شش ستون دارد.

بیشتر بخوانید  دولت سیزدهم، ترمز زیان بانک ملی ایران را کشید

از مسجد جامع لار چه می دانید؟

این مسجد تاریخی چندین بار بر اثر بلایای طبیعی از جمله زلزله تخریب شده است. در دهه 1350 در جریان ساخت بنای جدید این مسجد، محراب تاریخی آن توسط مسئولان وقت تخریب شد.

در سال 1377 خیریه ای به نام حاج محمد جهانشاه کارگر این مسجد را بازسازی کرد و در سال 1361 ساختمان جدید این مسجد بزرگ افتتاح شد.
منبع: تریپ یار

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *