ar واقعیت افزوده (Augmented Reality) چیست ؟



ar چیست ؟


ar نوعی از تکنولوژی است که عوامل مجازی را در محیط دنیای واقعی به ما نشان می‌دهد. نمونه خیلی ساده آن در گوشی‌های تلفن همه شما وجود دارد، شاید دیده باشید فیلترهای اسنپ‌چت را که روی سر شما گوش خرگوش یا گربه می‌گذارند، و یا نمونه کاربردی‌ترین آن اپلیکیشن‌هایی هستند که وسایل خانه را، مثلا یک میز را در فضای اتاقتان به شما نشان می‌دهند.


بازاریابی واقعیت افزوده می‌تواند تا 85 ثانیه مخاطب را درگیر نگه دارد و حتی او را شوکه کند، 20% نرخ تعامل را افزایش دهد و در نهایت 33% نرخ خرید را بالا ببرد. هنوز این تکنولوژی ابتدای راهش قرار دارد و بنابراین مورد استفاده همه برندها نیست و رقابت در آن کم است. همین مسئله نشان می‌دهد که به راحتی با یک کمپین ساده می‌توانید این تکنولوژی را به کار بگیرید و در صنعت‌تان پیشرو باشید. حالا اصلا تکنولوژی واقعیت افزوده یا همان AR چیست و چطور در تبلیغات به ما کمک می‌کند؟


نقش تکنولوژی AR در بازاریابی و تبلیغات


با ترند شدن تکنولوژی AR، برندهای بزرگ به این فکر افتادند که از این تکنولوژی جذاب و سرگرم‌کننده به نفع کسب‌وکارشان استفاده کنند تا بتوانند مشتری‌های بیشتری را با برندشان درگیر کنند. بعضی از این کسب‌وکارها در تبلیغات‌شان از این تکنولوژی استفاده کردند و بعضی کسب‌وکارها هم تکنولوژی AR را به طور دائم بخشی از کسب‌وکارشان قرار دادند.


مثلا بعضی برندهای عینک از این تکنولوژی به این صورت استفاده کردند که ابتدا مشتری بتواند به صورت مجازی و بدون اینکه حتی در مغازه حاضر شود، قبل از خرید، عینک موردنظرش را روی صورتش امتحان کند و بعد آن را سفارش بدهد. که این مسئله هم درصد رضایت مشتریان را بالا می‌برد و هم به میزان زیادی هزینه‌های مرجوعی را کاهش می‌دهد.

بیشتر بخوانید  آدرس و شماره تلفن شورای حل اختلاف شهرستان طسوج آذربایجان شرقی


AR چیست


کاربرد های اپلیکیشن واقعیت افزوده یا AR


واقعیت افزوده AR به عنوان یکی از محرکهای اصلی اقتصاد فناوری در حال ظهور است. طبق برخی برآوردها ، پیش بینی می شود ارزش کل بازار AR تا سال 2020 به 100 میلیارد دلار برسد.این امر به این دلیل است که برنامه های AR ، هدست و عینک های هوشمند این نوید را دارند که تقریباً در هر صنعت ، از خرده فروشی گرفته تا تولید صنعتی ، ارزش افزوده می گیرند.


واقعیت افزوده نه تنها در آوردن اشیاء مجازی به دنیای واقعی بسیار عالی است بلکه کاربردهای بسیاری را برای زندگی روزمره و هم در زمینه های کسب وکار ایجاد می کند، مانند توسعه محصول ، تولید ، لجستیک ، بازاریابی و فروش ، مدیریت خدمات یا منابع انسانی وهمچنین راه هایی برای تمایز محصول ، اثربخشی ،هزینه و ارتباط با ذینفعان شما ایجاد می کند.


8 نمونه‌ جالب از بازاریابی واقعیت افزوده


  1. برند Home Depot : چیدمان منزل و دکوراسیون

  2. برند Timberland : پرو لباس

  3. برند Sephora : تست لوازم آرایش روی صورت

  4. برند AMC Theaters : نمایش و تئاتر

  5. برند Taco Bell : زنجیره‌ای غذای مکزیکی

  6. برند StubHub : بلیط رویدادهای مختلف

  7. برند Netflix : حضور شخص در فیلم

  8. برند Pepsi :


واقعیت افزوده AR


بهترین موارد استفاده برای فناوری AR


از کارکردن تجهیزات MRI گرفته تا انجام جراحی های پیچیده ، فناوری AR پتانسیل افزایش عمق و اثربخشی آموزش پزشکی در بسیاری از مناطق را دارد. به عنوان مثال ، دانشجویان در کلینیک کلیولند در دانشگاه Case Western Reserve ، آناتومی را با استفاده از یک هدست AR یاد می گیرند و به آنها اجازه می دهد تا با یک فرم سه بعدی تعامل ، وارد بدن انسان شوند


  • تعمیر و نگهداری


یکی از بزرگترین موارد استفاده صنعتی AR برای تعمیر و نگهداری تجهیزات پیچیده است. خواه این یک موتور اتومبیل باشد یا یک دستگاه MRI ، کارکنان تعمیر و نگهداری در حالی که کار خود را انجام می دهند از هدست و عینک AR استفاده می کنند تا اطلاعات مفیدی را در محل ارائه دهند ، اصلاحات بالقوه را ارائه دهند و به مناطق مشکل احتمالی اشاره کنند. با استفاده از فن آوری IoT می تواند اطلاعات را به طور مستقیم به هدست های AR وارد کند.


  • طراحی و مدل سازی


از طراحی داخلی گرفته تا معماری و ساخت و ساز ، AR به متخصصان کمک می کند تا محصولات نهایی خود را در طی فرایند خلاقانه تجسم کنند. استفاده از هدست ها معماران ، مهندسین و متخصصان طراحی را قادر می سازد تا مستقیماً وارد ساختمان ها و فضاهای خود شوند تا ببینند طرح های آنها چگونه به نظر می رسد و حتی باعث ایجاد فضایی مجازی در نقاط مختلف می شوند. برنامه ریزان شهری حتی می توانند مدل کنند که چگونه می توان طرح های کل شهر را با استفاده از تجسم هدست AR ظاهر کرد. هر نوع طراحی و یا مشاغل مدل سازی که شامل روابط مکانی می شود یک مورد کاربردی مناسب برای فناوری AR است.


  • تدارکات تجاری


تکنولوژیAR فرصت های مختلفی را برای افزایش بهره وری و صرفه جویی در هزینه در بسیاری از مناطق تدارکات تجاری ارائه می دهد. این شامل حمل و نقل ، انبارداری و بهینه سازی مسیر است.


شرکت حمل ونقل DHL در حال حاضر عینک های هوشمند AR را در برخی از انبارهای خود پیاده کرده است ، جایی که لنزها کوتاهترین مسیر را در یک انبار برای کارگران نشان می دهند تا بتوانند کالای خاصی را که نیاز به حمل و نقل دارد ، انتخاب کنند. ارائه راهکارهای کارآمدتر برای کار در کار خود یکی از بهترین موارد استفاده ROI در محیط کسب و کار امروز است.


در حالی که فناوری مانند تبلت ها در بسیاری از مدارس و کلاسهای درس رواج یافته است ، معلمان و مربیان اکنون تجربه یادگیری دانش آموزان با AR را افزایش می دهند. به عنوان مثال برنامه Aurasma قبلاً در کلاسهای درس مورد استفاده قرار می گیرد تا دانش آموزان بتوانند کلاسهای خود را از طریق تلفن هوشمند یا رایانه لوحی برای یک محیط یادگیری غنی تر مشاهده کنند.


دانش آموزانی که درباره نجوم می آموزند ، ممکن است نقشه کاملی از منظومه شمسی را مشاهده کنند ، یا کسانی که در یک کلاس موسیقی هستند ، هنگام یادگیری نواختن ساز ، می توانند نت موسیقی را در زمان واقعی ببینند.


واقعیت مجازی (VR) چیست و چه تفاوتی با واقعیت افزوده (AR) دارد؟


بیشتر بخوانید  لاله درنگ

دیدگاهتان را بنویسید