این بار کابینه لبنان تشکیل می شود؟


حدود 9 ماه است که رئیس جمهور لبنان سعد حریری را به تشکیل کابینه جدید منصوب کرده است. وی روز چهارشنبه (14 ژوئیه) بار دیگر لیستی از 24 وزیر را به رئیس جمهور لبنان ارائه داد. حریری معتقد است که این لیست یک لیست تخصصی برای مدیریت لبنان در شرایط بحرانی کنونی کشور است و هیچ نقص سیاسی ندارد. وی از رئیس جمهور لبنان خواست که هرچه سریعتر ، تا امروز ، پنجشنبه ، نظرات خود را ظرف 24 ساعت اعلام کند.

به گزارش ایسنا ، لبنان در آستانه اولین سالگرد انفجار مهیب در بندر بیروت (4 آگوست) است که منجر به فروپاشی کامل اقتصاد ورشکسته و راکد لبنان شد و از آن زمان نه تنها لبنان در امان نبود. ، اما همه بیشتر شدند اکنون ، در چنین شرایطی ، حریری آخرین لیست را به رئیس جمهور داد تا دولت وی بتواند نقش اصلاح کننده اقتصاد لبنان را بازی کند. حریری اکنون چاره ای ندارد جز اینکه دولت خود را با موافقت رئیس جمهور و رای اعتماد به پارلمان تشکیل دهد ، یا استعفا داده و زمینه را برای انتصاب فرد دیگری فراهم کند.

حریری معتقد است که کابینه 24 وزیر پیشنهادی وی مطابق با برنامه فرانسه برای نجات اقتصاد لبنان (اسپانسر بین المللی) و در راستای تلاش های مصر (حامی منطقه ای) و ادامه طرح نبیح بری (حامی داخلی) برای تشکیل کابینه است.

سفر وی به قاهره و استقبال گرم رئیس جمهور مصر و وزیر امور خارجه نشان می دهد که حریری از حمایت کامل مصر برخوردار است و این ممکن است برای وی مثبت باشد ، اما نکته منفی این است که نشان می دهد حریری همچنان قادر به دریافت حمایت از عربستان نیست و امارات متحده عربی ، به ویژه از آنجا که نبود این دو نشان می دهد آنها مانند گذشته کیسه دلار خود را به لبنان باز نمی کنند ، و این می تواند یک دست ابریشمی را در پوست گردو بگذارد و برنامه های اقتصادی او را در لبنان خراب کند. حریری به خوبی می داند که نقش مصر کاملاً سیاسی است و این کشور آبی برای بانک مرکزی لبنان گرم نخواهد شد.

بیشتر بخوانید  ویدیو| دلایل افت تیم ملی والیبال در المپیک توکیو از دید کارشناسان

اما حضور مصر برای حمایت سیاسی حریری مهم است ، زیرا وی اقدامات خود را برای ایفای نقش در لبنان با فرانسه ، ایالات متحده و روسیه هماهنگ كرده است ، به این معنی كه این كشورها ترجیح می دهند حریری به جای استعفا دولت خود را تشكیل دهد. حضور هیئت سیاسی فرانسه در بیروت به سرپرستی پاتریک دوریل ، همزمان با اعلام لیست وزرای پیشنهادی حریری توسط رئیس جمهور فرانسه به لبنان نشان می دهد که تلاش های مصر و فرانسه با حریری هماهنگ شده است. جمهوری لبنان نقش اصلی را در این روند بازی می کند و این اوست که باید با لیست پیشنهادی حریری موافقت کند. ریاست جمهوری لبنان همچنین گفته است که لیست حریری با لیست های قبلی متفاوت است ، اما باید بررسی شود و سپس درباره آن اظهار نظر شود.

اظهارات حریری پس از ارائه لیست رئیس جمهور و اظهارات رئیس جمهور پس از خروج حریری از کاخ ریاست جمهوری نشان می دهد که جلسه 30 دقیقه ای حریری با میشل آون هرگز گرم و دوستانه نبوده و نتیجه مثبتی نداشته است. حریری در کاخ ریاست جمهوری در گفتگو با خبرنگاران از رئیس جمهور خواست که ظرف 24 ساعت نظر خود را درباره کابینه پیشنهادی اعلام کند. رئیس جمهور همچنین در بیانیه ای پس از عزیمت حریری گفت که حریری قادر به تعیین مهلت پاسخ رئیس جمهور نبود. همین فضای ابری بین دو کشور امید به خروج دود سفید از کاخ ریاست جمهوری و موافقت با لیست حریری را کاهش داد.

در هر صورت ، اولین گزینه این است که رئیس جمهور لبنان درخواست تغییر در لیست را بدهد ، زیرا او هرگز آن را به طور کامل رد نمی کند. سپس باید دید آیا حریری موافق است یا نه. اگر جو بین دو کشور مثبت شود ، در آن صورت می توان به تشکیل کابینه جدید در 9 ماه امیدوار بود ، در غیر این صورت حریری چاره ای جز استعفا از کابینه ندارد.

بیشتر بخوانید  "خنده دار" در دوره افول - اخبار آنلاین

در این زمینه ، پیشنهاد می شود که از حزب الله بخواهد مستقیماً میانجی گری کند و این احتمال با توجه به ملاقات پاتریک دورل با محمد رعد ، رهبر فراکسیون حزب الله در پارلمان تقویت می شود و یکی از اصلی ترین مباحث بحث تشکیل کابینه لبنان.

در حالی که امیدها برای تشکیل کابینه جدید به ریاست حریری کم است ، با اعلام لیست نامزدهای کابینه و احتمال انتخاب مجدد حریری ، نام نجیب میکاتی نخست وزیر سابق لبنان به عنوان جانشین وی به زبان می آید. باید دید آیا گره سیاسی لبنان پس از بحران فاجعه بار اقتصادی در لبنان باز خواهد شد یا خیر.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید