کتاب تاریخ اردلان در سنندج ارائه شد


به گزارش ایرنا ، کاملترین نسخه کتاب تاریخ اردلان که چهارشنبه شب با حضور معاون استاندار کردستان ، شهردار سنندج و دیگر مسئولان دانشگاه توسط اردلان مستورا با چاپ جدید و با ویرایش جمال احمدی آیین ، پژوهشگر کرد ، نگاشته شده است. معلمان و علاقه مندان به فرهنگ و تاریخ در عمارت خسروآباد کشف شدند.

در این مراسم مقامات چهره های مشهوری در زمینه های مختلف هنری و ورزشی مانند هادی ضیا al الدینی ، بیژن ذوالفقار نسب ، سیمین چایچی ، مجید مردوک مرگانی روحانی حضور داشتند.

کتاب تاریخ اردلان در سنندج ارائه شد

نوشتن رمان زندگی اسرار امیز اردلان

جمال احمدی عین ، مسئول ویرایش این کتاب ، در ابتدای این مراسم گفت: این نسخه خطی از تاریخ اردلان سال 1328 توسط ناصر آزادپور منتشر شده است و علاوه بر کمیاب بودن ، کاستی هایی نیز دارد.

وی افزود: در سال 2005 ، نسخه دیگری از این کتاب را منتشر کردم که شرح وقایع تا سال 1250 است.

احمدی آیین افزود: با حمایت منصور اردلان ، یکی از فرزندان خسروحان اردلان ، نسخه کامل تری از این کتاب را تهیه و ویرایش کردم و در مقدمه به بسیاری از مسائل پرداختم.

این محقق و نویسنده کرد با اشاره به تألیف رمان زندگی ماستورا اردلان گفت: این کتاب در حدود 600 صفحه نوشته شده و به زودی منتشر می شود.

احمد اردلان همچنین پیامی از منصور اردلان ، یکی از حامیان و موافقان انتشار این نسخه از کتاب تاریخ اردلان را خواند که به دلیل کهولت سن و بیماری قادر به حضور در این برنامه نبود.

بیشتر بخوانید  رمادر زن شاهرخ استخری بیمار شد

کتاب تاریخ اردلان در سنندج ارائه شد

اسرار امیز اردلان کم بی نظیرترین زن تاریخ ایران و اردستان E

معاون سیاسی و امنیتی استاندار کردستان در این مراسم با بیان اینکه رونمایی از کتاب تاریخ اردلان مایه افتخار و خوشبختی است ، گفت: برگزاری مراسم در این شرایط مطابق با دستورالعمل های بهداشتی گام ارزنده ای است.

ابراهیم زارای با تمجید از انتشارات فرهنگ که علی رغم همه مشکلات اقتصادی و مشکلات ، زمینه کتاب را رها نکرد و برای انتشار تاریخ اردلان سرمایه گذاری کرد ، گفت: “به عنوان یک باستان شناس ، معتقدم خواندن این کتاب به کردستان بهتر می بخشد. درک از نقطه نظر تاریخ سیاسی “، رهنمودهای اجتماعی و فرهنگی.

وی با اشاره به اینکه مستوره اردلان تاریخچه بسیار دقیقی از کردستان ساخته است ، افزود: در آن زمان دادگاه اردلان آنچنان پیشرفته بود و جا برای بازی زنان وجود داشت که زنی مانند مستوره اردلان می توانست تاریخ بنویسد و با او هوش بنویسد و نبوغ “برای شعر پرداخت کنید.

معاون سیاسی و امنیتی استاندار کردستان یادآور شد: انجمن افتخارات ملی همچنین کتابی منتشر کرده است که شامل مجموعه ای از مقالات مربوط به مشاهیر و مشاهیر کرد از جمله مستوره اردلان است.

کتاب تاریخ اردلان در سنندج ارائه شد

یک کتاب تاریخ اردلان آینه تمام چشم انداز تاریخ کردی E

مجید مردوک روحانی ، محقق و نویسنده کرد نیز در این مراسم با اشاره به اینکه این کتاب مردم را از خرافات ، خودباختگی و برنده و بنده دیگران نجات می دهد ، گفت: “یکی از مهمترین شاخص های رشد و توسعه هر جامعه ای در حال خواندن سر جمعیت است. “هنوز سرانه مردم در جامعه ما بسیار پایین است.

بیشتر بخوانید  کودک کشی مشهدی/ مادر بی رحم دختر سه ساله اش را از پشت بام پرت کرد

وی یکی از نیازهای اساسی افراد در هر جامعه و ملتی را دانش و اطلاعات در مورد تاریخ و ادبیات خواند و افزود: پیشنهاد می کنم هر زبان کردی تاریخ کتابهای کردی و کردستان را در طول هزاره های پیش از تاریخ و تاریخ مطالعه اردلان به آرامی بداند.

مردوك روحاني با اشاره به اينكه كتاب تاريخ اردلان در واقع نگاهي كلي به تاريخ كردها است ، خاطرنشان كرد: اين كتاب پر از وقايع ، پر از درس و عبرت است.

وی گفت: 200 سال پیش ، مستوره اردلان با آگاهی از قدرت ، استعداد و ارزش های خود اقدامی ارزنده و ماندگار انجام داد و خواستار آن شد كه زنان امروز ما علی رغم هرگونه تبعیض جنسیتی از خود اطمینان داشته و از زنانی مانند مستوره الگو بگیرند ، استعدادهای خود را به ارمغان آورند پیش زمینه

مستوره درخشی ، یک زن سنندجی که مطالعه ای در مورد مستوره اردلان انجام داد ، در این مراسم با بیان اینکه تاریخ نویسی یکی از مهمترین شاخص های هر تمدن است ، گفت: “وجود هر ملتی به نوشتن تاریخ آن بستگی دارد و این یک ضرورت است.” اردلان حال خوبی داشت.

وی افزود: مستوره اردلان هم شاعر است و هم نویسنده و هم تاریخ را می نویسد هم شاعرانه و هم ادبی و این باعث شده متن کتاب وی خشک و ملال آور نباشد اما دارای متن شاعرانه و ادبی است.

درخشی یادآور شد: مستوره اردلان علاوه بر ذکر وقایع تاریخی ، از ابیات خود و شاعران بزرگی همچون فردوسی ، جامی ، سعدی و چندین شاعر دیگر نیز استفاده کرد.

بیشتر بخوانید  کاهش شاخص بورس تهران در معاملات امروز 8 دی 1400

معاون سیاسی و امنیتی استاندار و رئیس سازمان برنامه و برنامه ریزی کردستان 150 جلد کتاب و شهردار سنندای 80 جلد کتاب را خریداری کرد.

این مراسم مانند سایر برنامه های فرهنگی و هنری در مرکز استان فرهنگ و هنر بسیار مورد استقبال علاقمندان به این حوزه قرار گرفت که اگرچه بیماری عروق کرونر قلب دارند و البته ماسک هم بر سر دارند و بسیاری از آنها حدود 2 ساعت به دلیل کمبود تعداد صندلی های مرتب شده در حیاط عمارت خسروآباد سنندج ، برنامه دنبال شد.

کتاب تاریخ اردلان در سنندج ارائه شد

مستورا اردلان یا ماه اشرف خانم یکی از خانواده های قادری سنندج است. آنها از خانواده های اصیل و قدرتمند کردستان به حساب می آمدند.

مستوره دختر ابوالحسن بیگ و نوه محمد آقا است. Nazer.Malik Ensa Khanum مادر مستوره از خانواده وزرای سنندج است که در آن زمان نیز از اشراف و قدرتمندان کردستان بودند.

در مورد تاریخ تولد این شاعر اختلاف نظر وجود دارد ، اما به گفته پسر عموی وی که گفت در 44 سالگی درگذشت ، به راحتی می توان گفت که مستوره اردلان مصادف با 1184 و 1805 در سال 1220 هجری قمری متولد شد. از سال میلادی

به گفته میرزا عبدالله رونا ، که یک عموی مخفی است ، مرگ وی در اول محرم سال 1264 ، مصادف با پنجشنبه ، 9 دسامبر 1226 و 9 دسامبر 1847 در سلیمانیه ، کردستان عراق رخ داد.

دیدگاهتان را بنویسید