برنامه توسعه دابقان قزوین در پایان دولت دوازدهم ناقص است / محله ای که ویران شد متروکه شد – اخبار قزوین – اخبار استانهای تسنیم


طبق گزارش ها آژانس تسنیم از جانب قزوینعلی رغم اینکه 8 سال از آغاز عملیات اجرایی طرح ساماندهی امامزاده حسین (ع) یا طرح توسعه منطقه دابهان می گذرد ، اما تنها نتیجه این طرح تا به امروز تخریب منطقه تاریخی و باستانی دابهان در قزوین که بحران اجتماعی و بحران هویت ایجاد کرد. مردم در قسمت جنوبی شهر قزوین یا به قول قزوین ها “یک محله پایین تر” ساخته اند. این طرح که به منظور حمایت از توسعه اقتصادی و اجتماعی جنوب قزوین و با الگوبرداری از توسعه حرم رضوی انجام می شد ، به آفت ساکنان محله های اطراف دباغان تبدیل شد و یک بحران های اجتماعی ایجاد کرد. مسلم است که این برنامه گران و کم درآمد سایر برنامه های آلکنی و نیمه عملکردی دولت روحانی به عنوان یک تعهد جدی نسبت به دولت سیزدهم باقی خواهد ماند.

طرحی که مالکان را اجاره می دهد

یکی از ساکنان منطقه دباغان در گفت وگو با خبرنگار تسنیم در قزوین با بیان اینکه اجرای طرح توسعه امامزاده حسین (ع) باعث تخریب زمینه اجتماعی و فرهنگی این منطقه تاریخی شده است ، اظهار داشت: بسیاری از خانواده های اصیل از قزوین پس از اجرای طرح و تملک خانه هایشان زندگی کرده است ، به دلیل پول اندکی که به آنها پرداخت شده است ، آنها در مناطق دیگر قزوین اجاره داده شده و در حالی که صاحبخانه بودند بی خانمان مانده اند.

منصور ملکی افزود: به هر حال امروز به دلیل تورم و تورم شایع در بازار املاک و مستغلات ، قیمت هر خانه یا آپارتمان در قزوین برای هر متر کمتر از 10 میلیون تن نیست و شهرداری قزوین پیش بینی می کند که در در چنین شرایطی ، مردم دباغدار املاک و مستغلات و خانه ها هستند. “آنها برای فروش به نصف قیمت هستند ؛ در حالی که همین شهرداری هنگام فروش ملک خود ، همیشه قیمت هایی بالاتر از قیمت های معمول در منطقه اعلام می کند.

بیشتر بخوانید  فوری؛ شهرداری تهران به این کارکنان خانه می‌دهد

وی ادامه داد: مشخص نیست چرا شهرداری حق تجارت در املاک عمومی را دارد اما خانواده ای که کل سرمایه زندگی آنها یک خانه است حق ندارد قیمت واقعی املاک خود را برای فروش این خانه مطالبه کند؟

بافت اجتماعی و فرهنگی دباغی ها از بین رفت

یک معمار ارشد در مصاحبه با خبرنگار تسنیم همچنین اجرای طرح ساماندهی و توسعه منطقه دباغان را از همان ابتدا اشتباه توصیف کرد و گفت: “این طرح در واقع در دولت هشتم و چند سال بعد تصویب شد ، یکی از شهرداران تصویب کردند. “قزوین سابق اجرای این پروژه را آغاز كرد و با به دست آوردن خانه ساكنان محله دباغان و تخریب آنها ، عملاً بافت فرهنگی و اجتماعی این محله را از بین برد و ساكنان آن را آواره كرد.

محمدرضا نوروزیان گفت: اگر شهرداران قزوین یا مسئولان استانی که به طور مرتب به کشورهای اروپایی سفر می کنند و به محله های شهرهای بزرگی مانند پاریس یا لندن توجه می کنند ، مفهوم زمینه اجتماعی محله را درک می کنند و دلیل آن را می فهمند. یک خانه یا خیابان در محله های شهر قدیمی مانند پاریس برای 100 سال سالم مانده است و فقط از نظر ظاهری مرمت شده است.

وی افزود: “یک محله تاریخی مانند دباغان ، با هزار سال قدمت ، یک خمیر بازی نیست که هر زمان بخواهید می تواند شکل خود را تغییر دهد. بلکه هرگونه تغییر در چنین محله هایی پیامدهای اجتماعی و معینی دارد. از ابتدا امکان اجرای برنامه توسعه دباغان وجود نداشت. از آنجا که خاک این محله سست است و ساخت آپارتمان 3 یا 4 طبقه در آن امکان پذیر نیست.

بیشتر بخوانید  فیلم / قدرت باورنکردنی تمساح در حمل گاو

پاسخ؛ شهرداری خانه های تملک شده را به صاحبان قبلی خود بازگرداند

رئیس انجمن بازسازی بافت های تاریخی استان قزوین تنها راه حل برای حل مشکلات ساکنان دباغان را بازگشت این پروژه به شرایط اولیه دانست و گفت: بفروشید و به او اجازه دهید یک حیاط دو طبقه بدون یک خلبان.

نوروزیان افزود: اگر قرار است یک آپارتمان خلبانی ساخته شود ، جمعیت دباغخانه ها نسبت به گذشته چند برابر می شود و با توجه به اینکه این جمعیت و تکثیر خانوارها به آب ، برق و گاز شهری احتیاج دارند ، خاک محله ضعیف است. اجازه توسعه زیرساخت ها را نداد و دوباره شاهد مشکلاتی از جمله شیب آپارتمان های ساخته شده خواهیم بود.

وام برای تکمیل مالکیت استفاده نشده است

اما در سپتامبر گذشته ، مهدی ابوری ، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران ، 89 میلیارد تن به اداره کل راه و شهرسازی استان قزوین کمک کرد تا ثبت نام های باقیمانده را تکمیل کند. بودجه این امکان را به شهرداری قزوین می دهد تا خریدها را به پایان برساند و اجرای پروژه بازسازی منطقه دباغان و برنامه توسعه امامزاده حسین (ع) را آغاز کند.

با این حال ، بیشتر اعضای کارگروه اجرای طرح ساماندهی امامزاده حسین (ع) ، به جای استفاده از این وام برای تکمیل خریدها برای چندین ماه ، با رسانه ها درگیر بودند ، چرا آنها توزیع این بودجه و باعث تبادل زمین در منطقه دباغان شد. اظهارات از ابتدا نیز اشتباه بود و مالکان به دلیل دو برابر شدن قیمت ارز در سال 1999 ، آنها فقط می خواستند ملک خود را به قیمت روز بفروشند.

بیشتر بخوانید  انتخابات برای سیستم پزشکی در اصفهان برگزار شد

پیشنهاد اولیه دادستان در جای خود باقی ماند

اما در حالی که اعضای ستاد امامزاده حسین (ع) چهارشنبه هر هفته را در جلسات متعدد برای تسریع در خریدها سپری می کردند ، دادستان قزوین نیز در جلسات شرکت می کرد و یک پیشنهاد ابتکاری ارائه می داد که هرگز مورد بررسی قرار نگرفت. کارگروهی ، به ویژه شهرداری قزوین ، حضور نداشت.

محمد قاسمی در جلسه ای که در تاریخ 14 اکتبر 2016 در آستان این امامزاده برگزار شد ، اظهار داشت: اگر می خواهیم طرح توسعه امامزاده حسین (ع) را ادامه دهیم ، در ازای املاکی که ما در اختیار داریم ، مالکان باید املاک ارزشمندی به عنوان زمین به جای پول و خانه ای بدهیم و اگر آن راه را نرویم ، طرح توسعه امامزاده حسین (ع) موفقیت آمیز نخواهد بود.

وی افزود: به طور قطع نمی توان انتظار داشت كه با هزینه تخصص موجود بتوان در ازای واگذاری زمین یا خانه به طرح توسعه امامزاده حسین (ع) و حتی الامكان به همان میزان زمین و خانه خریداری كرد. ما جلو می رویم ، قطعاً ارزش پول را داریم. کاهش می یابد و ارزش سرمایه گذاری های ما در این پروژه نیز کاهش می یابد.

به گزارش تسنیم ، در شرایط کمبود مسکن در قزوین ، دولت به جای اینکه به فکر پروژه های برگشت سریع در زمینه بازآفرینی شهری باشد ، سنگ بزرگ “طرح توسعه دباغ خانه” را برداشته و مالکان را به جای سرکوب بحران مسکن به مستأجر تبدیل کرد. در این بخش شهر قزوین در حال سوختن است. به همین دلیل ، اولین گام شورای ششم شهر قزوین باید رسیدگی به وضعیت محله قدیمی دباغان باشد.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید