ازدواج در حرم امام رضا (ع) ، 5 قرن سنتی + اسناد قدیمی


آژانس فارس – گروه حج ، عبادت و وقف: حرم امام رضا (ع) مدت هاست که بهترین مکان برای زوجینی است که می خواهند زندگی مشترک خود را آغاز کنند. این قرن ها ادامه داشته و عاشقان امام رئوف در کنار حرم هستند نور و آنها را روشن می کنند تا به عنوان متحدان با هم زندگی کنند.

اسناد ازدواج از قرن پنجم در محراب مقدس

طبق اسناد موجود در مرکز اسناد این یک اتفاق خوشحال کننده است آستان کد رضوی قدمت آن بیش از 5 قرن است و البته سابقه ازدواج در حرم بیش از این است اما اسناد مربوط به 500 سال گذشته موجود است.

قراردادهای قدیمی بیانگر اصالت فرهنگی و شیوه زندگی گذشته و همچنین ریشه های آداب و رسوم فرهنگی که می تواند ریشه های علمی و مذهبی و شیوه های زندگی و زندگی مردم باستان را برای نسل های جدید منعکس کند.

خطبه عقد که 452 سال پیش ایراد شده است

قدیمی ترین سند ازدواج در این مرکز متعلق به دوران است صفوی او می داند که این امر به قرارداد حمزه میرزا صفوی مربوط می شود. وی فرزند شاه محمد هودابنده و برادر بزرگتر شاه عباس صفوی است.


یکی از قدیمی ترین قراردادهای حرم امام رضا (ع)

تاریخ ازدواج در این عمل در روز چهارم ماه دوم سال 990 در هزار ثبت شده است خطبه عقد صادر شده توسط شیخ بهاudالدین محمد عاملی.

مشهورترین سند ازدواج موجود در مرکز اسناد آستان

سند ازدواج گوهرشاد سلطان بیگم ، دختر سلطان شاهرو افشار ، سومین پادشاه سلسله افشاریه ، با امیر محمدخان یکی از قدیمی ترین و معروف ترین معاهدات این مرکز است. این کتاب به صورت لوله ای پر از آرایه های ادبی و منثور دشوار است که در هنرهایی مانند خوشنویسی ، نقاشی و تذهیب نیز بازتاب دارد.

بیشتر بخوانید  چرا باید بی خیال دور تند کولر آبی شویم؟


سند ازدواج گوهرشاد سلطان بیگم ، دختر سلطان شاهرو افشار

تاریخ عقد در این سند 1195 میلادی ذکر شده است و جهیزیه عروس نیز در این سند پنج هزار تومان وجه نقد از تبریز و جواهرات به مبلغ هزار تومان ذکر شده است.

بیان احادیث نبوی در آثار ملاباشی درباره آستان قدس

قرارداد ازدواج آقا محمد شریف خان ، سرپرست آستان قدس با سلطان هانوم ، دختر بیگلار بیگی با مهریه 500 درهم در سال 1177 از دوره افشاریه ، سند دیگر ازدواج در آستان قدس رضوی است. داستان های مربوط به او گفته می شود.


سند ازدواج آقا محمد شریف خان ، متولی و مرکز خرید آستان قدس

قراردادهای تزئین شده با هنرهای اصیل ایرانی

مجموعه ارزشمندی از قدیمی ترین قراردادهای تاریخی مربوط به دوره های افشاریه ، قاجار و پهلوی در مرکز اسناد آستان قدس رضوی نگهداری می شود که علاوه بر ارزش تاریخی ، از لحاظ هنری نیز تنظیم و تزئین شده است.

برخی از قراردادها مربوط به طبقات مختلف اجتماعی است که با انواع تزئینات هنری نقش بسته است. همچنین ، برخی از اسناد با سر گنبدی ، سر با طرح با نیم خار کتیبه و آفتاب تزئین شده ، که یکی از اسناد نفیس در این منطقه است ، متعلق به ازدواج دختر موتمن الملک ، پسر میرزان نصرالله خان نائینی مشیرالدوله است.

نگهداری سوابق تاریخی اقشار مختلف مردم در مرکز اسناد آستان قدس

مجموعه ای از قراردادها مربوط به اقشار مختلف مردم ، از جمله جوامع شهری و روستایی و طبقات مختلف اجتماعی ، از جمله علما و روحانیون ، درباریان و درباریان ، بازرگانان ، پزشکان و بازرگانان از مناطق مختلف ، از جمله خراسان ، تهران ، اصفهان ، یزد و شیراز . این مرکز که به سه زبان فارسی ، عربی و ترکی است.

بیشتر بخوانید  ایا فردا مدارس مشهد تعطیل است ۱۵ بهمن ۱۴۰۲


نمونه ای از بروشور در آستان قدس با تزئینات هنری

بیشتر قراردادها در یک صفحه قرار دارند و برخی از آنها دارای بروشور و جلد هستند و ابعاد مختلفی دارند. تعداد خطوط نیز بسته به شکل ، سبک و چیدمان و اینکه به طبقات پایین جامعه تعلق دارند یا بزرگان متفاوت است.

به گزارش فارس ، سایر اسناد تاریخی مربوط به ازدواج که در مرکز اسناد آستان قدس رضوی نگهداری می شود ، کتاب ها و نسخه های خطی با موضوع ازدواج آسمانی امام علی (ع) با حضرت زهرا (س) است.

کتاب 400 ساله “مناقب مرتضوی” با موضوع ازدواج امام علی (ع) و حضرت زهرا (س)

در همین حال ، یکی از نسخه های خطی نفیس که درباره ازدواج امام علی (ع) با حضرت فاطمه (س) بحث می کند و در گنج رضوی نگهداری می شود ، کتاب “مناقب مرتضوی” است که توسط محمد صالح بن عبدالله حسینی ترمذی متخلص به کاشفی ، دبیر و و شاعر یکی از عرفای سلسله کادری است. این اثر شامل 12 فصل از عنوان است که در بیان فضایل و فضایل حضرت علی (ع) نگاشته شده است.

شعرها و داستانهایی در شأن و جلال اشراف ، فضایل و فضایل ، ازدواج با حضرت فاطمه (سلام الله علیها) ، در بیان دانش و اکتشافات ، معجزات و شگفتی ها ، زهد ، سخاوت ، شجاعت ، حکمت و خلافت ، خلافت ، شهادت حضرت در فصول این اثر ، فضایل حضرت علی (ع) در ابعاد مختلف شخصیتی وی ذکر شده است.

این اثر که توسط جهانشاه ابن بابا گنجلو در سال 1078 توسط نستعلیق نوشته شده است ، توسط آستان قدس رضوی در سال 1363 توسط فاضل خان تقدیم شده است.

بیشتر بخوانید  پشت پرده پرداخت حقوق بازنشستگان

بیان فضیلت ازدواج و آداب و رسوم معصومین (ANP) در المتكین علامه مجلسی

کتاب حلی al المتقین ، تالیف محمد باکر علامه مجلسی (متوفای 1111 هجری قمری) ، نسخه خطی نفیس دیگری در گنج رضوی است که بخشی از آن به فضیلت ازدواج می پردازد. این اثر شامل 14 فصل و یک نتیجه گیری است که بیانگر آداب و رسوم معصوم (ع) است.


صفحه اول نسخه اصلی علامه مجلسی

محمد حسن پازوکی این اثر را در جمادی الثانی در سال 1262 به قلم نستعلیق نوشت. نسخه خطی حلیه المتقین توسط بانو منصور پازوکی به این معبد اهدا شد و در تیرماه سال 1362 توسط سید احمد قوام هاشمی به آستان قدس رضوی تحویل داده شد.

رساله فاطمیه ، اثری در قرن سیزدهم که در مورد ازدواج امام علی (ع) و حضرت زهرا صحبت می کند

رساله فاطمی اثر محمد امین بن محمد تاچی خراسانی اثر نفیس دیگری از ازدواج حضرت فاطمه است امیرالم Moمنین گفتاری و تألیفی که به درخواست دوستش حاجی کاسم نوشته شده است.

این کتاب شامل مقدمه ، 8 فصل و نتیجه گیری برای بیان فضایل ، فضایل ، معجزات و کرامات اخلاقی حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) از آفرینش نورانی تا شهادت است. اثر مذکور که در قرن سیزدهم میلادی در نوشتن نستعلیق در آوریل 1984 توسط نوشته شده است هاسین تولی مگادام به حرم مطهر رضوی اختصاص یافته است.

انتهای پیام /


دیدگاهتان را بنویسید