اقدامات ازدواج تاریخی در مرکز اسناد آستان قدس رضوی رونمایی شد



مسئول خدمات مستند آستان قدس رضوی روز سه شنبه به ایرنا گفت: “قدیمی ترین سند ازدواج در گنج رضوی که در موزه آستان قدس نگهداری می شود ، عملی است که از دوره صفویه به جا مانده و مربوط به قرارداد حمزه میرزا صفوی است.” پسر شاه. “محمد هودابنده برادر بزرگتر شاه عباس صفوی با روگای بیگم ، دختر میرزا سلمان جابری اصفهانی ، سیاستمدار و شاعر صفوی و وزیر شاه اسماعیل دوم و شاه محمد هودابنده است.

الهه محبوب با بیان اینکه نویسنده این قرارداد احتمالاً میرزا احمد نیریزی بوده است اظهار داشت: تاریخ عقد در این سند در روز چهارم ماه دوم سال 990 هجری قمری قید شده است و مجری آن شیخ بهاudالدین محمد عاملی است.

وی همچنین قرارداد آقا محمد شریف خان ، امین و استاد آستان قدس رضوی با سلطان خانم ، دختر بیگلار بیگی با مهریه 500 درهم را به عنوان یکی از قدیمی ترین ازدواج ها در این مرکز ارائه داد و گفت: این عمل متعلق به به دوره افشاری و در سال 1177 هجری قمری تعیین شد.

رئیس سرویس مستند آستان قدس رضوی به یکی از معروف ترین عقود ازدواج در این مجموعه اشاره کرد و گفت: سند ازدواج گوهرشاد سلطان ، بیگم ، دختر سلطان شاهرخ افشار ، سومین پادشاه سلسله افشاریه با امیر محمدخان. یکی از قدیمی ترین و معروف ترین عقود ازدواج این مرکز است.

محبوب می افزاید: تاریخ ازدواج در این سند 1195 توسط جراحی ذکر شده است و این اثر به صورت شیپوری پر از آرایه های ادبی و منثور دشوار است و همچنین هنرهایی از جمله خوشنویسی ، نقاشی و تذهیب را نشان می دهد.

بیشتر بخوانید  نگاهی کوتاه به عملکرد و فعالیتهای ورزشی در جزیره کیش

وی همچنین از وجود 600 عمل ازدواج در این مرکز خبر داد و گفت: 12 مورد مربوط به دوره صفویه ، افشاریه و زندیه است.

سازمان کتابخانه های آستان قدس رضوی در مشهد شامل کتابخانه مرکزی و 10 کتابخانه تخصصی واقع در حرم مطهر رضوی ، بیش از 30 میلیون کتاب ، اسناد و منابع آموزشی را در بایگانی خود ذخیره می کند.

روز گذشته اول ذی الحجه مصادف با سالگرد ازدواج حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه زهرا (س) در تقویم رسمی کشور به عنوان روز ازدواج و روز عفاف و حجاب اعلام شد.

دیدگاهتان را بنویسید