مصوبه شورای انقلاب فرهنگی موجب تقویت مدارس غیردولتی و تضعیف مدارس دولتی خواهد شد؟! – اخبار فرهنگیان و مدارس – اخبار اجتماعی تسنیم


به گزارش خبرنگار اجتماعی آژانس تسنیم؛ تهیه طرحی برای ساماندهی سیستم ارزیابی و شرکت در کنکور در مقطع کارشناسی در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی و در نظر گرفتن اولین قسمت آن در دادگاه این شورا با واکنش های بسیاری از اعضای سازمان اسلامی روبرو شد. مجلس مشورتی و مردم.

در طرح جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی با عنوان “ساماندهی سیستم درجه بندی و شرکت در آزمون ورودی در مقطع کارشناسی” که دارای 5 بند است ، آمده است:

  1. در آزمون سراسری سهم آموزش در ارتباط با آموزش و پرورش 60 درصد و سهم کنکور سراسری 40 درصد خواهد بود.
  2. کنکور سراسری مربوط به دوره های تخصصی است و دروس عمومی به قسمت سوابق تحصیلی منتقل می شوند و سوابق تحصیلی پایه نمره نهایی را تشکیل می دهند.
  3. یک آزمون سنجش (کنکور) باید سالی دو بار برگزار شود.
  4. نتایج امتحانی که دانش آموزان در آن شرکت می کنند تا دو سال معتبر خواهد بود و دانش آموزان می توانند از نتایج تا دو سال استفاده کنند.
  5. دانشگاه های کشور می توانند برای کسب نمره متوسط ​​حد نصاب تعیین کنند و براساس آن میزان معدل را قبول کنند و اگر میانگین نمره داوطلب کمتر از حد تعیین شده باشد ، دانشگاه ها حق پذیرش نمره را ندارند. نامزد

در حال حاضر این مصوبه با دو ابهام اصلی روبرو است که شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکنون پاسخ روشنی به آنها نداده است. اول ، تداخل این مصوبه در قوانین مجلس شورای اسلامی (قانون ارزیابی و پذیرش دانشجو) و دوم ، دلایل تصویب بند 5 (اعمال میانگین نمره توسط هر دانشگاه).

در این رابطه “محمد صادق تراب زاده” محقق مرکز توسعه دانشگاه امام صادق (ع) در مصاحبه با خبرنگار اجتماعی آژانس تسنیم ، در پاسخ به این س thatال که با توجه به تحصیل 80 درصد دانش آموزان در مدارس دولتی عادی و شرایط یادگیری فعلی ، تبدیل نمره مثبت به قطعی چه عواملی دارد؟ اثر مطابق با شورای عالی انقلاب فرهنگی نشان خواهد داد: ‌ با افزایش نقش معدل ، مسئله مدارس و معدل برجسته خواهد شد و اثر 25 G معدل به یک اثر مثبت 60 and و در نهایت ، بر اساس در مورد نقش معدل به طور جدی و سپس نقش مدرسه در افزایش نتیجه. وسط زیر خط کشیده شده است.

وی افزود: “همانطور که بر نقش معدل تأکید می شود ، مسئله کیفیت مدارس در دستیابی به نتایج امتحانات نهایی بالا مطرح می شود و این نقش مدرسه را افزایش می دهد و خانواده ها و دانش آموزان بیشتر نوع مدرسه را انتخاب می کنند. این روند می تواند کیفیت مدارس را افزایش دهید “برخی وجود دارد ، اما واقعیت این است که از آنجا که امتحانات نهایی در کلاس دوازدهم است ، به نظر نمی رسد از همان ابتدا در یک دوره کپسول یک ساله ، هر چقدر برای بهبود کیفیت به مدارس فشار وارد می شود ، اتفاق خاصی نمی افتد.

بیشتر بخوانید  اصلاح فرمول‌های وام‌دهی به مردم؛ قوانین بانکی تغییر می‌کند

محقق مرکز توسعه دانشگاه امام صادق (ع) ادامه داد: “البته کیفیت مدارس به این معنی است که آنها فقط می توانند به مدل های امتحانات نهایی مبتنی بر حافظه ، کتاب و آزمون بپردازند و این سوالات اجباری نیستند. عمل. “

بازار پر رونق مدارس خصوصی و غیردولتی

تراب زاده گفت: نکته دوم زمانی است که بر سهم معدل و کیفیت مدرسه تأکید شود انتقال به مدارس دولتی خصوصی و غیر دولتی جدی تر می شود ، این بدان معناست که تقاضای پذیرش در این مدارس در حال افزایش است. و مدارس برای جلب افراد بهتر ، از طریق نتایج آزمون نهایی که برخی از آنها واقعی هستند ، وارد تبلیغات و معرفی خود می شوند ، در حالی که برخی دیگر فقط تبلیغ و تقلب است.

وی در پاسخ به سوالی درباره تأثیرات استفاده از نمره متوسط ​​توسط دانشگاه ها مستقل از نتیجه کنکور گفت: نقش دانشگاه ها این است که بتوانند نمره متوسطی تعیین کنند ، این اصل که دانشگاه مسئول آنچه می خواهد جذب کند است. “بله ، مثبت است ، اما باز هم بر معدل و عواقب آن تأكید دارد و نمره متوسط ​​لزوماً متناسب با رشته محل تحصیل نیست ، اگر به جای نمره متوسط ​​، چارچوبی تعریف شود كه در آن دانشگاه ها بسته بندی نمره ارائه می دهند نه کاملاً به نظرات آنها کاملا منطقی است. بسته به رشته تحصیلی ، ارزیابی به عنوان حداقل شرط ممکن است از میانگین ارزیابی بهتر باشد.

دانشگاه های برتر موجود در مدارس خاص

تراب زاده گفت: اگر طبقات بالای دانشگاه می خواهند به دانشگاه بروند باید به مدارسی برویم كه بتوانند در امتحانات نهایی بهتر عمل كنند و به مدارس خاص غیردولتی و دولتی منتقل شویم و این دانش آموزان می توانند به دلیل تقسیم رشته ها وارد شوند ” نه ، دانشگاه های مورد نظر در همین فضا قرار دارند.

محقق مرکز توسعه دانشگاه امام صادق (ع) در پاسخ به این سوال که نادیده گرفتن قانون ارزیابی و پذیرش دانشجو ، مصوب مجلس و صدور مصوبه در روزهای آخر دولت فعلی ، چه توجیهی و تأثیراتی دارد؟ وی گفت: ما قانونی درباره ارزیابی و تصویب داریم و مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی با این قانون مغایرت دارد ، البته برخی از اعضای کمیته آموزش نیز مخالفت کردند و موجی از انتقادات به این مصوبه متأسفانه ، شورای عالی انقلاب فرهنگی به جای اجماع سعی می کند این مسئله را سریعاً قبل از روی کار آمدن دولت جدید بپذیرد ، از این عجله می توان رفتار دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی را درک کرد زیرا این قطعنامه هنوز تصویب نشده است تکمیل شده ، آن را بند به پاراگراف اعلام می کند و قبل از اینکه پروژه ارائه شود و طرفداران و مخالفان برای رسیدن به یک اجماع مشترک صحبت کنند ، آنها به سرعت طرحی را تصویب می کنند که هیچ کس از آن اطلاع ندارد و متن مصوب منتشر نخواهد شد.

بیشتر بخوانید  تصاویر دیده نشده از شکل عجیب خزه زیر میکروسکوپ / فیلم

مخالفت با قوانین

تراب زاده ادامه داد: در مورد دخالت در مصوبات مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی ، این قاعده این است که مجلس قانون دارد و شورا باید هماهنگی های لازم را با مجلس انجام دهد و اکنون که این کار نکرده است. اتفاق افتاده است ، ما باید منتظر عواقب ناشی از درگیری ها باشیم.

وی اظهار داشت: مشکل اصلی سنجش و پذیرش دانشجو ، احراز صلاحیت داوطلبان مطابق با کد مناطق انتخاب شده است ، نه امتحانات نهایی و نه آزمون تخصصی که از سال 1402 برگزار می شود و نه در مدل کنونی. برای کنکور. بگذارید ما یک قطعنامه باشیم که بتواند به مشکل اصلی یعنی پیوند صلاحیت داوطلبان با رشته های دانشگاهی برسد و این قطعنامه چنین چیزی را نشان نمی دهد بلکه فقط ظاهر بازی را تغییر می دهد و اصل موضوع باقی می ماند . در مورد م institutionsسسات و بازار وسایل کمک آموزشی ، پیش از این بازاری برای آزمون وجود داشت و بعد از این بازار امتحانات نهایی تشکیل می شود و فرصت ورود این مدارس و م institutionsسسات به مدارس بیشتر فراهم می شود.

چرا شورای عالی انقلاب فرهنگی قانونی تصویب کرد؟

هم علی زرافشان؛ معاون سابق وزیر آموزش متوسطه ، وزارت آموزش و پرورش وی در مورد مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: بحث بر سر این است كه چه مشكل و مشكلی در كشور وجود داشته كه شورای عالی انقلاب فرهنگی وارد این موضوع شده است؟ آیا کمبود قانون را دیدیم ، یعنی قانونی برای سنجش و پذیرش دانشجو نداریم و خلا gapهایی وجود داشت که شورای عالی انقلاب فرهنگی مجبور شد آنها را پر کند؟ باید بگویم که ما خلا قانونی نداشتیم و در همین مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی به قانون موجود استناد شده است که هنوز هم لازم الاجراست.

بیشتر بخوانید  کویر دک سرخ، معدن سرب و طلا

وی اضافه کرد: “شورای عالی انقلاب فرهنگی می تواند بگوید:” ما نمی خواستیم قانون گذاری کنیم “و هدف آن سیاست گذاری بود ، همانطور که در قطعنامه” سیاست و معیارهای سازماندهی ارزیابی و پذیرش داوطلبان دانشگاه “ذکر شده است. پاراگراف تکرار مواردی است که در قانون مصوب 1392 وجود دارد.

زرافشان خاطرنشان کرد: یم ما 15 سال تجربه در زمینه قوانین ملی برای کنکور داشتیم. قانونی تحت عنوان “لغو کنکور” تصویب شد ، اما نماینده های مجلس به این نتیجه رسیدند که این قانون قابل اجرا نیست و منجر به لغو کنکور و قانون سنجش و پذیرش دانشجو در سال 1992 نمی شود ، اگر مشکل ما این است سبک برگزاری کنکور ، ما نباید آن را تشویق و توسعه دهیم ، آیا ما به جای سالی دو بار در سال امتحان نمی دهیم؟

وی ادامه داد: آنچه اتفاق افتاده این است که علی رغم قانون سنجش و پذیرش دانشجو و با وجود اینکه سهم تجربه تحصیلی با فشار و اصرار ما بر آموزش افزایش یافته است ، پذیرش دانشجو بر اساس سوابق تحصیلی که ارزیابی برای آن انجام می شود سازمان ادعا می کند که درصد رسیده است ، در حال اجرا است ، اما تعداد داوطلبان کنکور هنوز کاهش نیافته است. آیا این بدان معنا نیست که ما سالانه بیش از یک میلیون نفر در آزمون ورودی شرکت کنیم؟ قانون قبلی که شورای عالی انقلاب فرهنگ را مجبور به فکر کردن در مورد قانون جدید کرد چه کمبودهایی داشت.

کنکور قویتر می شود

معاون سابق آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه طبق این مصوبه کلاس هوش و توانایی تحصیلی و آزمون های تشریحی ایجاد می شود ، گفت: آنچه در عنوان قبلی به عنوان آموزش ذکر شده بود ، اگر شورای عالی انقلاب فرهنگی فکر کند که با این تصمیم کنکور تضعیف می شود ، چنین نیست و کنکور قویتر می شود و به جای یک بار در سال دو بار برگزار می شود. فکر می کردیم اگر ثبت نام براساس تحصیل باشد ، کنکور ضعیف است ، اما این اتفاق نیفتاد.

زرافشان خاطرنشان کرد: اگر فکر کنیم کنکور را لغو می کنیم ، اینطور نیست. در تمام جلسات تخصصی شورای سنجش و پذیرش دانشجو ، در برابر تمدید امتحانات نهایی به مقاطع پایین مقاومت کردم ، زیرا نمی خواستم کنکور کاهش یابد.

انتهای پیام /

دیدگاهتان را بنویسید