لاوروف: هیچ کشوری در قفقاز و آسیای میانه خواهان حضور نظامی آمریکا نیست


به گزارش گروه بین الملل فارس ، وزیر امور خارجه روسیه روز دوشنبه در یک نشست خبری در پاسخ به گزارش رسانه های آمریکایی گفت که وجود پایگاه های نظامی آمریکا در کشورهای عضو پیمان امنیت جمعی نیاز به تأیید این سازمان دارد.

به گزارش خبرآرمینا ، به نقل از تاس ، سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه روز دوشنبه در یک کنفرانس خبری گفت که این توافق نامه نیاز به حضور پایگاه های نظامی آمریکا یا سایر تأسیسات نظامی در کشورهای عضو CSTO دارد. “تصویب در این سازمان است و تاکنون کسی چنین درخواستی را ارسال نکرده است.”

اعضای آن ارمنستان ، بلاروس ، قزاقستان ، قرقیزستان ، روسیه ، تاجیکستان ، افغانستان ، صربستان ، جمهوری آذربایجان ، گرجستان و ازبکستان هستند.

لاوروف افزود: “طبق اساسنامه این سازمان ، کلیه موارد مربوط به حضور پرسنل نظامی خارجی در کشورهای عضو پیمان امنیت جمعی در این چارچوب قابل توافق است.” “بدیهی است که هیچ یک از کشورهای عضو حتی درخواست مشاوره مناسب در این زمینه را نکرده اند.”

سازمان پیمان امنیت جمعی یکی از فعالترین سازمانهای رزمی و چند منظوره در آسیای میانه و قفقاز است. روسیه چنین سازمانی را برای ایجاد ظرفیت و حفظ وحدت کشورهای عضو سابق ایجاد کرده است.

هدف مهم دیگر سازمان پیمان امنیت جمعی (CSTO) محدود کردن گسترش ناتو و نفوذ ایالات متحده در کشورهای همسایه و متحدان آن است. اگرچه سازمان پیمان امنیت جمعی با عضویت چندین کشور تشکیل شد ، نقش روسیه در تأسیس و اداره پس از تأسیس بیش از سایر کشورهای عضو برجسته است. گسترش ناتو به کشورهای همسایه روسیه می تواند تأثیر منفی بر این سازمان بگذارد. یکی از اهداف ایالات متحده دستیابی به منابع طبیعی است قفقاز و آسیای میانه.

بیشتر بخوانید  اعتبارسنجی جایگزین ضامن در پرداخت تسهیلات خُرد بانکی می‌شود

سازمان پیمان امنیت جمعی (CSTO) موفق شده است تاجیکستان و چچن را ایمن سازد و کشورهای آسیای میانه را از تروریسم نجات دهد. یکی از اهداف سازمان پیمان امنیت جمعی جلوگیری از قاچاق مواد مخدر است که این سازمان تا حدودی توانسته است آن را انجام دهد.

انتهای پیام / ص


دیدگاهتان را بنویسید