چرا زنان تحصیل کرده به نماز و فال روی می آورند؟



محققان جامعه شناسی بررسی کیفی دلایل روی آوردن زنان تحصیل کرده به نماز و پیشگویی را انجام داده اند.

به گزارش ایسنا ، از گذشته تا به امروز ، مردم همیشه در صدد کاهش یا رفع مشکلات ، کاستی ها و کاستی های زندگی خود بوده اند. در این راستا ، آنها از انواع روش های سازگار با استانداردهای منطقی و منطقی و روش های غیر متعارف و غیررسمی استفاده می کنند.

در مورد اینکه امروزه چه تعداد از مردم از روش های محلی برای حل مشکلات استفاده می کنند ، اطلاعات دقیقی وجود ندارد. اما برخی مشاهدات نشان می دهد که تعداد زیادی از افراد و حتی برخی از افراد تحصیل کرده مستعد این روش ها هستند.

بر این اساس ، جامعه شناسان در دانشگاه هراسمی تحقیقی را انجام دادند و عوامل اصلی را که زنان تحصیل کرده را به استفاده از دعا و فال سوق می دهد ، بررسی کردند.

برای این مطالعه از روش کیفی استفاده شد و 16 زن ساکت در رشت با مراجعه به مکانهای پیشگویی و نماز مصاحبه شدند. پس از مصاحبه ، مصاحبه های ضبط شده به متن نوشتاری تبدیل و تجزیه و تحلیل شد.

تجزیه و تحلیل مصاحبه ها نشان داد که دلایل مراجعه به نماز و فال شامل حل مشکلات مالی مانند بیکاری ، کسب درآمد و رفاه ، یافتن اشیا گمشده ، درمان بیماری های جسمی و روحی و حل مشکلات زناشویی مانند اختلافات زناشویی ، از بین رفتن روابط است. احساسی و شاد است.

یافته های این مطالعه نشان می دهد که “روند جامعه پذیری” ، “اعتقاد به فرهنگ جهانی این و جهان” ، “برخی گرایش های روانشناختی” ، “نوسازی مکانیسم های پیشگویی و دعا” و “گروه مرجع فردی” ؛ شرایط اساس افرادی است که به فالگیرها و دعا نویس ها روی می آورند.

نقش خانواده و جامعه در طرز تفکر مردم

بیشتر بخوانید  شکایت رانندگان کامیون خسته!

ارتباط پذیری ؛ این فرایندی است که طی آن شیوه های تفکر و الگوهای ذهنی متناسب با خصوصیات فرهنگی جامعه جذب می شود. مصاحبه با شرکت کنندگان در این مطالعه نشان می دهد که زنان به دلیل نوع خاصی از آموزش که از طریق خانواده های خود دیده اند ، به نماز و فالگیر روی می آورند.

بر اساس یافته های این مطالعه ؛ پیش نیاز دیگر بازدید از این اماکن “ایمان به فرهنگ جهانی این و جهان” است. اهمیت این اعتقاد ؛ اعتقاد به باورهای ماورایی که با صدای میراث اجتماعی در ذهن افراد جامعه و فرهنگ عامه نهادینه می شود. براساس مشاهدات و مصاحبه ها در این مطالعه ؛ زنان به دلیل نداشتن فرهنگ مشاوره و جهان بینی متافیزیکی به مکانهای نماز و پیشگویی می روند.

نتایج این مطالعه نشان می دهد که روندهای روانشناختی ، یعنی. نیازهای روحی و روانی مشتری نیز یکی از دلایل گرایش به نماز و پیشگویی است. در دنیای امروز ، زندگی روزمره به سمت افزایش عقلانیت پیش می رود ، روندی که منجر به غفلت از نیازهای عاطفی و روانی افراد شده است. به دلیل فردگرایی و تسلط بعد عقلانی ، برخی از نیازهای روانی و عاطفی افراد برآورده نمی شود. در همین حال ، نوشتن دعا و پیشگویی مشتری به عنوان نقطه کانونی برای افشای خود و بیان مشکلات عاطفی و روانی به کار می رود تا بتوانند موقعیت های نامشخص را مشاهده کنند. این روش ها در موقعیت های ناگوار و حوادث غیرموجه و خطرناک به مردم امید ، اطمینان و آرامش می بخشد.

مسئله مدرنیزاسیون یکی از شرایط مداخله برای افراد مرتبط با فالگیری و دعا نویسی است. برخلاف گذشته ، امروزه با پیشرفت روزافزون فن آوری های ارتباطی ، امکان برقراری روابط بدون قرار گرفتن در یک مکان مشترک و از راه دور وجود دارد و همین امر باعث تعامل و تجارت مردم بدون تعامل از طریق اینترنت و فناوری های ارتباطی شده است. بنابراین ، بر اساس تجربه مصاحبه شوندگان ، دسترسی آسان به نماز و پیشگویی در گسترش این اعمال در جامعه م inثر است.

بیشتر بخوانید  جذاب ترین مدل گوشی iQOO 7 5G

گروه مرجع نیز یکی دیگر از شرایط مداخله در گرایش به نماز و پیشگویی است. این مفهوم بدان معنی است که زنان ارجاع شده با تشویق گروه های مرجع ، از جمله دوستان و آشنایان ، و استفاده از ایده ها و توصیه های این گروه به عنوان ملاک برای رسیدگی به مشکلات خود ، جذب این موارد می شوند.

درماندگی یک عامل مهم در استناد به فالگیران و پیشوایان نماز است

محققان در این تحقیق می گویند که تجزیه و تحلیل گفتار شرکت کنندگان نشان می دهد که آنها وقتی در برابر مشکلات خود درمانده و به دلیل تسلط بر باورهای متعالی هستند ، به دعا و فال روی می آورند. به طور کلی ، عدم مهارت های لازم برای حل مشکلات زندگی ، سرخوردگی از اثربخشی روش های رایج ، عدم دسترسی به منابع ارزشمند ، تأثیر باورهای دینی و اعتقادات خانوادگی ، بی نتیجه بودن روش های توصیه شده توسط متخصصان مشاوره ، تحت تأثیر دیگران و دیگران در پیشگویی و نوشتن دعا مداخله کرد.

به همین دلیل ، محققان مفهوم “درماندگی و اعتقادات متعالی” را به عنوان مفهوم اساسی که این پدیده را توضیح می دهد ، ارائه می دهند.

به گفته این محققان؛ اگرچه تجارب مشتری از نظر حل مشکلات فردی متفاوت است ، برخی از افراد نه تنها هیچ نتیجه ای از مراجعه به فالگیران و پیشوایان دریافت نکرده اند. حتی مشکلات جدیدی نیز برای آنها ایجاد شده است. اما نکته جالب اینجاست که این تجربه منفی به هیچ وجه مانع نماز و پیشگویی آنها نمی شد. آنها ناتوانی فالگیر دعا درمورد ماهیت پدیده پیشگویی و پیشگویی را خلاصه نمی کنند و این یکی دیگر از شاخصهای نفوذ باورهای فرا ماده در مصاحبه شوندگان است.

بیشتر بخوانید  تداوم روند نزولی شاخص بورس با افت ۱۲ هزار واحدی

محققان در این تحقیق معتقدند اگر نهادهای جامعه برای حل مشکلات مردم و حمایت از آنها کافی نباشند ، احتمال برخورد افراد با مشکلات از طریق مکانیسم های شخصی و استفاده از روش های غیر متعارف افزایش می یابد.

تحصیلات دانشگاهی به تنهایی م notثر نیست

آنها همچنین بیان می کنند که تحصیلات دانشگاهی به تنهایی نمی تواند سبک زندگی زنان را تغییر دهد و انتخاب آنها را در یک چارچوب کاملا منطقی متمرکز کند. در حالی که زنان ناامید و از دسترسی به منابع و فرصت های ارزشمند (ثروت ، قدرت ، دانش و اعتبار) محروم هستند ، اما احتمالاً در شرایط بحرانی و دشواری های زندگی ، گاهی کمترین فرصت های ممکن ممکن است. این غیر منطقی و غیر استاندارد است ، آنها تبدیل می شوند.

به گفته این محققان؛ “ماندگاری سنن” نکته ای است که باید به آن پرداخته شود. روش های سنتی انجام کارها ؛ حتی اگر خیلی منطقی نباشند و حتی اگر جامعه آنها را در مسیر توسعه و مدرنیته به حاشیه رانده باشد ، هنوز کاملاً از بین نرفته اند. حتی گاهی افراد تحصیل کرده با استفاده از این روشها سهواً یا غیرمستقیم به تولید مثل آنها کمک می کنند.

در انجام این مطالعه ، سید حسن سراج زاده و فاطمه جواهری ؛ دانشیار جامعه شناسی ، دانشگاه هراسمی و سارا افلاکی ؛ دانشجویان دکترا از دانشگاه شهید بهشتی شرکت کردند.

یافته های این مطالعه به عنوان یک مقاله علمی با عنوان “تاریخچه و پیامدهای استفاده از دعا و فالگیری: مطالعه موردی زنان تحصیل کرده در رشت” در فصلنامه مطالعات فرهنگی و ارتباطات منتشر شد.

این مقاله از پایان نامه کارشناسی ارشد فاطمه جواهری گرفته شده و در دانشگاه خوارزمی ساخته شده است.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید