گنجینه رضوی با نسخه های نفیس سخنرانی امام جواد (ع) تزئین شده است



به گزارش روز یکشنبه آستان قدس رضوی ، سیدرضا صداقت حسینی افزود: در همین حال ، نسخه خطی بحارالانوار علامه مجلسی یکی از نسخه های نفیس موجود در گنجینه رضوی است که حاوی فضایل و کرامات امام نهم شیعه (ع) است. “

وی ادامه داد: این نسخه ، جلد دوازدهم بحارالانوار است که در سال 1077 هجری قمری در 158 برگ ، 25.5 6 16 سانتی متر با قلم نسخ و در 13 سطر نگاشته شده و توسط آستان قدس رضوی در آگوست 1961 به رضا ناین اختصاص یافته است.

کارشناس نسخه های خطی کتابخانه ها ، موزه ها و سازمان اسناد آستان قدس رضوی گفت: نسخه دیگری از این کتاب در کتابخانه آستان قدس رضوی وجود دارد که در 31 صفحه در قرن 12 نوشته شده و به آستان قدس رضوی اختصاص دارد. توسط سید جلال الدین تهرانی.

وی با بیان اینکه نسخه نفیس دیگری در این کتابخانه نگهداری می شود که شامل حرز امام جواد (ع) با عنوان رسیدن به ائمه (ع) است ، افزود: نسخه وضو ائمه (ع) به زبان عربی است و شامل وضو چهارده معصوم (روایت مهج الدعوات بن طاووس).

صداقت حسینی ادامه داد: این اثر به صورت طوماری به ابعاد 90 × 70 سانتی متر است و در نسخه جالی و کافی به رنگ سیاه ، لاجوردی ، سیلوی و قرمز در قرن 14 میلادی نوشته شده است. و از اسدولا علم در ژوئن 1983 به حرم مطهر رضوی تقدیم شد.

وی با بیان اینکه در خزانه رضوی نسخه خطی نفیس دیگری وجود داشت که دارای حرز امام جواد (ع) بود و به عنوان دعا شناخته می شد ، گفت: این نسخه به زبان عربی است که توسط حسین شریف گلپایگانی ساخته شده و توسط عزیزولا نوشته شده است. صیدی در سپتامبر 1978 به این آستانه اختصاص یافت و شامل دعای جوشن کبیر و حرز امام جواد (ع) است و یکی از دعاهای مشهوری است که در کتابهای دعاهای اصیل امامیه موجود است و نیازی به گسترش ندارد.

بیشتر بخوانید  استایل شیطانی خانم بازیگر سریال گیلدخت

این کارشناس نسخه های خطی می افزاید: در مجموعه منابع سازمان کتابخانه ها ، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی ، 235 عنوان مستقل شامل کتاب های فارسی و عربی ، پایان نامه ها ، کتاب های لاتین ، منابع صوتی تصویری و نسخه های خطی و چاپ سنگی در 300000 نسخه با محوریت امام جواد (ع) وجود دارد كه در مخازن كتابخانه تخصصی اهل بیت (ع) ، كلاس های درس ، وام ها ، بخش های سمعی و بصری ، كودكان و نوجوانان در دسترس محققان و مشتریان است. واحدها و کتابخانه های داخلی و خارجی شهر.

صداقت حسینی گفت: همچنین چند صد منبع دیجیتال شامل سخنرانی ، مداحی و منکبات و همچنین معرفی زندگی امام جواد (ع) در بین منابع دیجیتال در اختیار مصرف کنندگان قرار می گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید