نفس عمیق بکشید / جنگلها و مراتع در رقص باد و آتش می سوزند + فیلم


به گزارش خبرگزاری فارس از کهگیلویه ، از ظهر پنجشنبه ارتفاعات کوه ناراک گچساران در آتش سوخت و بسیاری از جنگل ها و مراتع منطقه به خاکستر تبدیل شده است.

صعب العبور بودن این منطقه کوهستانی ، شدت گرما و وزش باد کنترل آتش را دشوار می کند.

فعالان محیط زیست نگران گسترش آتش سوزی و تشدید شرایط اطفا حریق هستند.

هلی کوپترها و هلی کوپترها هنوز نتوانسته اند آتش را خاموش کنند و گفته می شود که عملیات اطفا fire حریق به دلیل وزش باد و عبور و مرور دشوار است.

امید سجادیان فعال محیط زیست ویدئویی از هالبرن نیرو را در صفحه اینستاگرام خود منتشر کرد: Hell of Narak؛ تلاش هلی کوپتر برای اجبار یک هلی کوپتر بر فراز ارتفاعات Narc بی نتیجه است.

وی با اشاره به اینکه گرمای وحشتناک منطقه شرایط را غیر قابل تحمل کرده است ، افزود: تلاش ها برای مهار آتش سوزی در جنگل ها و مراتع کوه نارک گچساران که از روز پنجشنبه آغاز شده همچنان ادامه دارد.

دبیر جنبش محیط زیست افزود: آتش سوزی گسترده و غیرقابل کنترل است آتش به کوه حامی نیز رسید.

وی از وقوع یک فاجعه زیست محیطی بر اساس فیلم های ارائه شده توسط نیروهای آتش نشانی سبزگامان خبر داد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلو و بویراحمد نیز گفت: آتش سوزی در ارتفاعات کوه نارک که از پنجشنبه گذشته آغاز شد ، با وجود تلاش نجاتگران به دلیل عبور سخت و وزش باد ، همچنان ادامه دارد.

حکمتان افزود: برای کنترل این آتش سوزی تاکنون 10 پرواز و امدادرسانی بالگرد انجام شده و نیروهای مردمی به ارتفاعات اعزام شده اند.

بیشتر بخوانید  کشف 34 کیلوگرم مواد مخدر در رشت / دستگیری متهم 35 ساله - خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

وی همچنین از شروع آتش سوزی در ارتفاعات سخت خبر داد و ادامه داد: آتش سوزی در ارتفاعات سخت گچساران از ساعت 19 عصر دیروز شنبه 7 تیر آغاز شد و همچنان در حال آتش است.

معاون هماهنگی و امور عمرانی استاندار از استقرار تجهیزات و بالگرد برای سمپاشی و بسیج نیروهای آتش نشانی در منطقه نارک گچساران خبر داد.
حاجی زاده گفت: با دستور ویژه استاندار و هماهنگی این معاونت با مرکز بالگردهای وزارت دفاع و رئیس سازمان جنگل های کشور ، یک فروند بالگرد همراه با آبپاش به منطقه اعزام می شود.
فرماندار گاکساران با بیان اینکه تلاش همه جانبه برای مهار آتش در حال انجام است اما آتش همچنان ادامه دارد ، گفت: پوشش جنگل ، وزش باد و عبور صعب العبور سرعت کنترل آتش را کند کرده است.
در اوایل سال جاری ، هفت آتش سوزی در مناطق کوه حامی ، دیل ، کوه مشرف مشرف به تلقاب شیرین ، تپه های مشرف به کوچه کارکانان و ناراک در گچساران رخ داده است.

90 درصد از اراضی شهر گاکساران سرزمین های ملی است که 70 درصد آن مراتع و جنگل است که متأسفانه در فصول گرم سال گذشته بیش از 600 هکتار از مراتع و جنگل های این شهر در آتش سوخت.

آتش نشانان با هلی کوپتر به منطقه حفاظت شده کوه خامی اعزام می شوند.

وی گفت: هم اکنون بیش از 60 نفر از نیروهای پشتیبانی در حال مهار آتش در ارتفاعات کوه حامی گچساران هستند.

وی گفت: نیروهای محیط زیست ، منابع طبیعی ، دهیاری ها و شوراها ، مردم محلی ، باسیست ها و NGO ها برای مهار آتش به منطقه اعزام می شوند.

بیشتر بخوانید  ورود سامانه قوی بارشی جدید به کشور از پنجشنبه

در حالی که فعالان اجتماعی و محیط زیست در مورد دشواری شرایط اطفا fire حریق و احتمال بروز فاجعه صحبت می کردند ، مدیرکل بحران کهگیلویه و بویراحمد در مصاحبه با شبکه خبر در پاسخ به اینکه آیا امکانات مهرا آتش گفته است که کمبود امکانات در این منطقه وجود ندارد؟

محمدی با بیان اینکه تا زمان بررسی دقیق نمی توان علت آتش سوزی و میزان خسارت را ارزیابی کرد ، افزود: انتظار می رود آتش سوزی فردا مهار شود.

انتهای پیام / 82016


دیدگاهتان را بنویسید