اهداف و توانایی های چین در افغانستان با خروج ایالات متحده



به گزارش ایرنا ، به نقل از اوراسیا ریویو ، این تحلیل توسط امیل اودالیانی ، استاد دانشگاه اروپا در تفلیس ، جورجیا نوشته شده است. محیط ترسیده است. با این حال ، خروج از ایالات متحده می تواند منافع ناخواسته ای برای چین داشته باشد. برنامه بازسازی به رهبری چین به معنای افزایش همکاری با ایران ، پاکستان و روسیه است.

خروج آمریکا از افغانستان بدون شک خلا ge ژئوپلیتیکی ایجاد می کند که تأثیرات آن فراتر از آن کشور است. سقوط دولت افغانستان طی چند ماه به دلیل سطح پایین آمادگی نیروهای افغان سناریوی بسیار محتمل است. در واقع ، این روند قبلاً آغاز شده و طالبان مناطق زیادی را تحت کنترل خود درآورده اند. علاوه بر این ، حملات و هرج و مرج در مرزهای افغانستان با تاجیکستان و ازبکستان افزایش یافته است که نشانگر تغییر در درگیری است.

افغانستان میزبان چندین بازیگر خارجی با منافع متضاد است و چین نقش ویژه ای در میان آنها دارد. منافع چین در افغانستان که 80 کیلومتر مرز مشترک دارد ، طی دهه گذشته پیچیده تر شده است. از نظر چین ، افغانستان هم یک کریدور جغرافیایی به آسیای میانه است و هم بستری برای تهدیدهای امنیتی است که می تواند ثبات منطقه سین کیانگ را تهدید کند.

تاکنون روشن است که چین از حضور طولانی مدت آمریکا در منطقه بهره مند شده است. حضور ایالات متحده سدی در برابر افراط گرایی اسلامی بود و به چین اجازه داد موقعیت خود را در سین کیانگ تقویت کند. حضور نیروهای آمریکایی و ناتو به چین این امکان را داده است که پروژه کمربند و جاده را به استان بلوچستان در جنوب غربی پاکستان و آسیای میانه گسترش دهد ، اما ممکن است دیگر امنیت در این مناطق تضمین نشود.

بیشتر بخوانید  علی‌رام نورایی برای همسرش ترکوند

تهدید جهادی علیه چین تاکنون شعاری تر بوده است ، اما با خروج ایالات متحده از افغانستان این پویایی تغییر می کند. جای تعجب نیست که چین ، اگرچه 20 سال پیش با اشغال افغانستان توسط ایالات متحده مخالف بود ، اما اکنون از خروج سریع ایالات متحده که انتقادات رهبران چین را برانگیخته است ، ناراضی است.

چین همچنین معتقد است که خروج از ایالات متحده می تواند عواقب گسترده ای برای رقابت جهانی در حال ظهور چین با ایالات متحده به همراه داشته باشد. اکنون ایالات متحده فرصت و منابع بیشتری برای رقابت با چین در منطقه هندو-اقیانوس آرام خواهد داشت.

با این حال ، عقب نشینی ایالات متحده مزایایی نیز برای چین دارد ، از جمله فرصت گسترش حضور اقتصادی خود از طریق طرح کمربند و جاده و تقویت پیوند زمینی با کریدور اقتصادی چین و پاکستان. علاوه بر این ، چین احتمالاً از منابع نفت و گاز افغانستان استفاده خواهد کرد.

یکی دیگر از مزایای خروج آمریکا استفاده احتمالی چین از افغانستان برای پیشبرد اقدامات امنیتی و ایجاد صلح برای حل منازعات است و کشورهای خارجی به ویژه لیبرال های غربی از مشارکت در پروژه های امنیتی نزدیک مرزهای ایالات متحده محروم خواهند شد. چین

نسخه چینی حفظ صلح احتمالاً شامل کشورهای اوراسیا با تفکر مشابه مانند ایران ، پاکستان ، روسیه و کشورهای آسیای میانه می شود. محتمل ترین راه برای امنیت چین در افغانستان همکاری با سایر کشورهای منطقه برای مهار و در صورت لزوم از بین بردن سلول های تروریستی و افراط گرایی است. چهار قدرت اوراسیا می توانند با همکاری یکدیگر رفتار طالبان را در منافع اقتصادی و امنیتی چین ، روسیه ، ایران و پاکستان محدود و تحت تأثیر قرار دهند. بعید است چهار کشور نیز به افغانستان نیرو اعزام کنند.

بیشتر بخوانید  حداقل و حداکثر سن جدید بازنشستگی اعلام شد

این چهار کشور همچنین در SCO همکاری می کنند (ایران به عنوان ناظر حضور دارد) و چین می تواند نقش بیشتری را به امنیت SCO در افغانستان اختصاص دهد.

به طور خلاصه ، گرچه روشن است كه چین پس از خروج آمریكا از افغانستان با یك چالش امنیتی جدی و بالقوه روبرو خواهد شد ، اما مزایای طولانی مدت نیز به همراه خواهد داشت ، خصوصاً از آنجا كه می تواند یك سازوكار باشد. جایگزینی برای راه حل طولانی مدت در افغانستان ایجاد کنید. آنچه برای آمریکا بدست نیامده است.

دیدگاهتان را بنویسید