FATF تاثیری در مبادله ارز در کشور ندارد / ما می توانیم ارز صادرکنندگان را به هر کجا که بخواهند منتقل کنیم


به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس علی صالح آبادی در نشست خبری امروز که به مناسبت 30 سالگی بانک توسعه و صادرات برگزار شد ، با اشاره به اقدامات این بانک در زمینه توسعه صادرات ، اظهار داشت: کل ارز فعالیتهای بانک صادرات در سال 1999 با سفارش قبلی معادل 2 میلیارد و 879 میلیون دلار بود.

در پاسخ به سوالی درباره تأثیر عضویت ایران در FATF وی گفت: در شرایطی که اکنون در آن قرار داریم و شبکه کارگزاری که در حال کار است ، این جلوه خاصی دارد. کار ما مالک نیست

وی افزود: علی رغم محدودیت های خارجی ، در سال های اخیر ، از جمله سال 99 ، تلاش ما این بوده است که صادرکنندگان بتوانند ارز خود را از هر کجا و هر مکان و ما تحت هر شرایطی انتقال دهند ، چه از طریق بانک و چه از طریق صرافی این bank ما آماده ارائه خدمات به صادرکنندگان در این زمینه هستیم و می توانیم حواله ها و اسکناس ها را از هرجای دیگر به مکان های دیگر منتقل کنیم.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات گفت: این بانک اسکناس نیز برای صادرکنندگان صادر می کند. عدم انجام تعهد ارزی وی با نرخ ارز فعلی خرید کرد و گفت: در بخش واردات ما همکاری های لازم را برای انتقال ارز به وارد کننده انجام می دهیم.

صالح آبادی گفت: سال گذشته 813 میلیارد تن تجهیزات توسعه بنگاه های کوچک و متوسط ​​توسط بانک توسعه صادرات پرداخت شده است. توسعه بنگاه های کوچک و متوسط ​​برای ما بسیار مهم است ، زیرا این بنگاه ها نقش زیادی در ایجاد شغل و افزایش رشد اقتصادی کشور دارند.

وی همچنین از ارائه 214 میلیارد تن تجهیزات در سال گذشته به شرکت های دانش بنیان خبر داد و گفت: با توجه به دانش بنیان بودن این نوع بنگاه ها ، روند اعتبارسنجی و تهیه تجهیزات این بنگاه ها متفاوت است و ما در معیارها هستند. ” بانک مرکزی ما شرایط ارائه تجهیزات به این شرکت ها را تغییر داده ایم.

به گفته صالح آبادی ، میزان پرداخت شهریه داخلی در سال گذشته 1311 میلیارد تن بوده که نسبت به سال قبل 85 درصد افزایش داشته است.

* تأمین اعتبار پروژه های پتروشیمی ، بندری و فولادی

علاوه بر این ، مدیرعامل بانک توسعه صادرات به پروژه های تأمین شده توسط این بانک اشاره کرد و گفت: فاز اول پتروشیمی بوشهر در سال 1999 تولید شد که 400 میلیون دلار به ظرفیت صادرات کشور افزود و امیدواریم با بهره برداری از مرحله دوم این پروژه صادراتی ، یک میلیارد دلار محصولات پتروشیمی از این شرکت به یک سال می رسد.

بیشتر بخوانید  نئوبانک “فراز” در بهمن‌ماه رونمایی می‌شود

وی افزود: پروژه دیگر بانک توسعه صادرات توسعه بندر چابهار و سواحل مکران بود که دارای زیرساخت های صادراتی هستند. حالت خوبه برای کشور فراهم می کند. با تأمین اعتبار بانک توسعه صادرات ، ظرفیت بار در این بندر از 2.5 میلیون تن به 8 میلیون تن رسیده است.

صالح آبادی همچنین با اشاره به اعتبار پروژه های فولاد اردکان یزد ، فولاد کاوه جنوب کیش یا فولاد جهانروا اروند گفت: این پروژه های فولادی امسال به بهره برداری می رسد و همچنین پروژه پتروشیمی گچسار با ظرفیت یک میلیون تن نیز راه اندازی می شود. اتیلن امسال یا سال آینده به بهره برداری رسید. ”

وی به پروژه انتقال برق از ارمنستان به ایران اشاره کرد و گفت: بود در برخی اخبار عنوان شده بود که پروژه انتقال برق از ایران به ارمنستان در حال انجام است ، در حالی که عکس این قضیه وجود دارد ، بنابراین از طریق بهره برداری از این پروژه 700 مگاوات ظرفیت جدید برق به ایران اضافه خواهد شد. پروژه هایی که توسط بانک صادرات دنبال می شود با هدف تعامل با سایر کشورها از جمله کشورهای همسایه انجام می شود.

* هیچ بدهی به بانک مرکزی نداریم

مدیرعامل بانک توسعه صادرات تأکید کرد: در زمینه واقعیت ها و خدمات ارزی ، این بانک با استفاده از تمام ظرفیت خود حداکثر تأمین مالی زنجیره صادرات را در زمینه تأمین مالی در نظر می گیرد ، به طوری که اگر محصول شرکت در قالب این امر مستقیماً منجر به صادرات نخواهد شد ، اما اگر بتوانید از طریق واسطه صادرات انجام دهید ، ما نیز از این شرکت تولیدی پشتیبانی خواهیم کرد.

صالح آبادی با بیان اینکه همکاری با کشورهای همسایه برنامه استراتژیک این بانک است ، گفت: هدف ما توسعه صادرات به ویژه توسعه صادرات به کشورهای همسایه است. خدای ناکرده روزی فرا خواهد رسید که نیاز کشور به فروش نفت از بین برود و درآمد ارزی دولت فقط برای توسعه زیرساخت ها استفاده شود.

وی افزود: بانک توسعه صادرات هیچ بدهی به بانک مرکزی ندارد و ما در بازار بین بانکی بدهکار هیچ بانکی نیستیم و اتفاقاً در این بازار عمدتا وام دهنده بوده ایم و وامی نداریم.

* پروژه اتصال برق ایران و ارمنستان امسال به بهره برداری می رسد

وی در پاسخ به سوالی درباره پیشرفت پروژه انتقال برق ارمنستان به ایران گفت: این پروژه 70 تا 75 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و به دلیل مشکلات امنیتی که سال گذشته بوجود آمد ، این پروژه به کندی پیش می رود ، اما اکنون این پروژه در حال اجرا است. با سرعت بالا “و ما بودجه می دهیم که ما انجامش خواهیم داد. پیمانکار به ما قول داد که پروژه تا پایان سال جاری عملیاتی خواهد شد.

بیشتر بخوانید  درآمد ۳۳۰ میلیاردی پرسپولیس، از ادعا تا واقعیت!

مدیرعامل بانک توسعه صادرات در مورد سرمایه گذاری مجدد گفت: “سرمایه گذاری مجدد برای واردات مواد اولیه در خطوط اعتباری کوتاه مدت است و از این نظر 25 میلیون یورو از بانک تجارت پاریس ، 50 میلیون یورو از بانک بین المللی پرشیا ، 30 میلیون بدهی داریم. میلیون از بانک بین المللی پرشیا و 10 میلیون از بانک تجارت میربی. “ما میلیون ها یورو سرمایه گذاری مجدد فعال داریم و می توان از این منابع برای واردات مواد اولیه تا حدود دو سال آینده استفاده کرد.

وی با بیان اینکه حجم تسهیلات ارائه شده توسط این بانک در سال 1999 از نظر سرمایه بانک 52 درصد افزایش یافته است ، گفت: سال گذشته سرمایه بانک با افزایش 2 تریلیون تن به 5 هزار و 500 میلیارد تن رسید اما این افزایش سرمایه نقدی این کار انجام نشد ، بلکه با ارزیابی مجدد دارایی انجام شد ، اما کفایت سرمایه بانک را بهبود بخشید و اکنون نسبت کفایت سرمایه بانک توسعه صادرات به 12.5 درصد رسید.

صالح آبادی تأکید کرد: بانک توسعه صادرات نیاز به افزایش سرمایه پول دارد و ما در تلاش هستیم با تعامل با دولت سرمایه پول بانک را افزایش دهیم.

* من ترجیح می دهم در بانک توسعه صادرات بمانم

وی در پاسخ به سوال خبرنگار فارس پرسید: “با توجه به اینکه شما به عنوان یکی از گزینه های اصلی رئیس کل بانک مرکزی در دولت سیزدهم مطرح شده اید و بنا به درخواست رئیس جمهور منتخب برنامه ارائه داده اید. تیم ، در صورت انتخاب استاندار اولویت های شما چیست؟ وی گفت: “در مورد دولت آینده چه می توان گفت:” با توجه به موضوعات مهم و کارهایی که در زمینه صادرات و تأمین مالی شرکت های صادراتی در بانک توسعه صادرات انجام می دهیم و یکی از اهداف اصلی ما کاهش وابستگی کشور است از درآمد نفت ، من این وضعیت را ترجیح می دهم. “تجارت خود را ادامه دهید.

وی در مورد بدهی های معوقه بانک توسعه صادرات گفت: میزان بدهی های معوقه نسبت به تسهیلات ارائه شده 9.3 درصد است اما این بدهی های معوق قابل حل نیستند و بیشتر آنها به دلیل مشکلات است. نقل و انتقالات این یک ارز است و پس از مدت کوتاهی از این بدهی های معوقه دریافت می شود.

* اولویت های دولت سیزدهم در حوزه بانکی

مدیرعامل بانک توسعه صادرات در مورد اولویت های دولت سیزدهم در زمینه فعالیت های پولی و بانکی اظهار داشت: سلامت سیستم بانکی ، تنظیم وضعیت مالی بانک ها ، کنترل اضافه برداشت و استقلال سیاست های پولی از سیاست های مالی از جمله اولویت های دولت سیزدهم است.

بیشتر بخوانید  ایا فردا مدارس تبریز تعطیل است یکشنبه ۲۵ دی ۱۴۰۱

وی افزود: وام های بانکی و دولتی از بانک مرکزی باید به میزان قابل توجهی کاهش یابد ، زیرا یکی از اصلی ترین راه های کنترل تورم کنترل نقدینگی است و برای کنترل نقدینگی ، وام های دولتی از بانک ها و بانک مرکزی باید کنترل شود ، نسبت به میزان صفر رسیدن وام از بانک مرکزی.

* سیاست های پولی باید مستقل از سیاست های مالی باشد

صالح آبادی گفت: استقلال سیاست های پولی از سیاست های مالی نکته بسیار مهمی است و اهمیت آن بسیار مهمتر از انتخاب و انتخاب رئیس کل بانک مرکزی است. به نظر من این اولویت های دولت سیزدهم در زمینه پول و بانک است. تخصیص اولویت های ارزی و دارویی و مواد اولیه و قطعات یدکی کارخانه ها و همچنین تکمیل محصولات نیمه تمام و پروژه های تحویل کمبود مدیریت دولتی ، غیر از وام گرفتن از بانک مرکزی ، یکی از اولویت های دولت سیزدهم است.

وی درمورد رمزارز گفت: رامرز مشکل بزرگی است و باید خارج از بانک توسعه صادرات به آن پرداخته شود. این مسئله باید در سطح پارلمان ، دولت و بانک مرکزی مطرح شود و به یک چارچوب قانونی تبدیل شود. البته باید جنبه های مختلف ارزهای رمزپایه را بررسی کنیم. ما باید جنبه های مذهبی را بررسی کنیم.

وی افزود: آنچه در حال حاضر مجاز است این است كه افرادی كه قبلاً مجاز به تولید ارزهای رمزپایه بودند ، می توانند ارزهای رمزنگاری شده تولید كرده و از طریق شبكه مبادله وارد كنند ، اما هنوز این عمل در عمل انجام نشده است ، اما ما وارد صرافی بانك می شویم. توسعه صادرات

صالح آبادی افزود: بسیاری از کشورها هنوز در مورد ارزهای رمزپایه تصمیم روشنی نگرفته اند و تنها یک کشور السالوادور است که رسما ارزهای رمزپایه را مجوز داده است.

* ما می توانیم دینار عراق را به ارزهای دیگر تبدیل و تحویل دهیم

مدیر عامل بانک توسعه صادرات در زمینه انتقال ارز صادراتی از عراق و افغانستان وی گفت: این بانک ارزهای صادراتی را از طریق صرافی بانک در داخل بانک مرکزی منتقل می کند و البته صادرات مبتنی بر ریال نمی تواند کار خاصی انجام دهد اما صادرات دریافتی به ارز به هر شکلی منتقل می شود. “صادر کننده اگر در عراق دینار وجود دارد ، ما آماده هستیم که آن دینار را به ارز دیگری در کشور دیگر تبدیل کرده و به هر کشور علاقه مند تحویل دهیم.

وی در پایان گفت: سال گذشته با فروش 700 میلیارد فولاد از زمان بانک توسعه صادرات دریافت شد.

انتهای پیام /


دیدگاهتان را بنویسید