دولت آینده باید فرهنگ عقل را در جامعه ترویج دهد



ایسنا / اصفهان معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه اصفهان گفت: مهمترین کاری که دولت آینده باید در زمینه فرهنگ انجام دهد ترویج فرهنگی خردمندانه در جامعه است که موجب تقویت سرمایه اجتماعی شود.

حجت الاسلام والمسلمین جعفر شاه نظری در مصاحبه با ایسنا درمورد این موضوع دولت جدید برای ارتقا و اعتلای فرهنگی جامعه باید به چه موضوعاتی بپردازد؟وی گفت: فرهنگ اساس یک زندگی متمدن در یک جامعه را شکل می دهد زیرا فرهنگ در واقع ترکیبی از باورها ، اعتقادات ، ریشه های تاریخی و اعتقادات مذهبی است که سبک زندگی بشر بر اساس آن بنا شده است.

وی افزود: بنابراین هر جامعه ای که فرهنگ در آن در مشکلات سیاسی ، اجتماعی و خانوادگی نهادینه شود و جامعه و مردم به آن پایبند باشند ، می توان ادعا کرد که این جامعه هم در حال رشد و پیشرفت است و هم جامعه ای متمدن است. به عنوان مثال ، حفظ نظم در فرهنگ اجتماعی ارزیابی زمان افراد در محیط دفتر و غیره است. اگر کارمندان ما در محیط دفتر و افرادی که در تعامل اجتماعی هستند ، می توان گفت آسیب های اجتماعی کاهش می یابد.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه اصفهان گفت: توجه به فرهنگ به معنای رعایت حقوق بشر ، توجه به کرامت انسانی و صدها فاکتور شکل دهنده فرهنگ یک جامعه است. اگر این عناصر م componentsلفه هایی باشند که در جامعه انجام می شود ، می توان ادعا کرد که چنین جامعه ای پرورش یافته است ، اما اگر ما به عنوان یک فرد مذهبی برای ادعای نظم و احترام به کرامت انسانی ، اما عمل نکردن به آن ، در این جامعه دچار انواع آسیب های وحشتناک خواهیم شد.

بیشتر بخوانید  ببینید | خوابیدن علی دایی در مراسم قرعه کشی جام جهانی

شاه نظری گفت: من معتقدم دولتمردان آینده هنگامی موفق خواهند شد که بتوانند این موضوعات مهم را به عنوان یک فرهنگ در جامعه نهادینه کنند. اکنون باید اذعان کنیم که در سیاست گاهی اخلاق سیاسی را در جامعه نادیده می گیریم. ما عزت مردم را زیر پا می گذاریم و تلاش های کارمندان خود را نادیده می گیریم ، این آسیب های بسیار خطرناکی است که اگر در هر جامعه ای ارتقا یابد ، منجر به فروپاشی سرمایه اجتماعی خواهد شد. در چنین جامعه ای ، وقتی این فروپاشی رخ دهد ، اصل اعتماد اجتماعی از بین می رود و مردم دیگر به یکدیگر و صاحبان قدرت اعتماد نخواهند کرد و جامعه رو به زوال می رود.

وی ادامه داد: در حال حاضر خواسته یا ناخواسته در فضای مجازی شاهد هستیم كه برخی افراد در حال ترویج فرهنگی مشابه هستند كه ریشه در دشمنان خارجی دارد. دشمنان اصل بی اعتمادی و خیانت را به طرق مختلف در جامعه ایران ترویج می دهند و جامعه خواسته یا ناخواسته این موارد ضد فرهنگی را در فضای مجازی تبلیغ می کند. تحریک چنین عناصری باعث بی اعتمادی ، دروغ و اخلاق بد می شود.

غفلت از خدمات مردم یک عمل ضد دینی است

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه اصفهان گفت: معتقدم رئیس جمهور منتخب و دولت جدید باید طبق جناح عمل کنند و از نیروهای م effectiveثر ، باتجربه ، دلسوز و از خودگذشتگی برای کشور و انقلاب استفاده کنند. ما خنثی سازی را تشویق می کنیم ، که یکی از ملزومات این خنثی سازی ، ترویج مناسب اصول انسانی ، اخلاقی و دینی است ، به این معنا که اجازه نمی دهیم تلاش صادقانه افراد در موقعیت های مختلف کشور نادیده گرفته شود و شخصیت آنها نقض شود

بیشتر بخوانید  تعرفه آب، برق و گاز مشترکان پر مصرف تعیین در سال آینده شد

شاه نظری افزود: به هیچ وجه قابل قبول نیست که از همه تلاشهای صادقانه یک فرد چشم پوشی کنید و یک خیانتکار در کشور کنید ، زیرا این یک عمل ضد فرهنگی است. تمام نیروهای این کشور که در 40 سال گذشته خدمت کرده اند قطعاً از خطا مبرا نیستند ، اما این دلیل نمی شود که تلاش های روزمره آنها را زیر سال ببرید! غفلت از خدمات افراد عملی ضد دینی است و قرآن کریم می فرماید: “ای پیامبر ، نعمت های الهی را بخوان”. این کلمه به معنای گفتن و معروف شدن کارهای خیر در جامعه است.

وی گفت: “ارتقا of اعمال مثبت است که اعمال منفی را تحت الشعاع قرار می دهد و دیدن کارهای خوب باعث می شود نقاط ضعف خود را جبران کنیم.” رسانه ملی باید فرهنگ ، خوش اخلاقی و اصل اعتماد اجتماعی را ترویج کند ، زیرا ارتقا of این موارد برای بها دادن به مردم و خرد جمعی است. اگر برای خرد جمعی به گونه ای ارزش قائل شویم که همه بتوانند نظرات و عقاید خود را بیان کنند ، سرمایه اجتماعی را تقویت کرده ایم.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه اصفهان افزود: طی دو دهه گذشته آسیب زیادی به فرهنگ جامعه وارد شده است و اگر دولت جدید بتواند این کار را انجام دهد منجر به توسعه فرهنگ و اصل وحدت اجتماعی. “منجر به ایجاد و رشد بیشتر شود.

شاه نظری خاطرنشان کرد: بنابراین ، دولت آینده باید مهمترین کار در زمینه فرهنگ را انجام دهد ، ترویج فرهنگ خردمندانه در جامعه برای تقویت سرمایه اجتماعی است ، زیرا سرمایه اجتماعی اساس اقتصادی ، اجتماعی ، سیاسی و فرهنگی است توسعه هر کشور

بیشتر بخوانید  پایان غم‌انگیز کشتی آزاد در توکیو

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید