سدی غول پیکر که سه کشور را در برابر هم قرار می دهد



اتیوپی در حال ساخت یک سد بزرگ برق آبی در رود نیل و جمع آوری باران های فصلی برای دوباره پر کردن ذخایر پشت سد برای دومین سال متوالی است.

به گزارش ایسنا ، مصر نگران است که این سد بر جریان رودخانه نیل تأثیر بگذارد و همراه با سودان که در امتداد این رودخانه واقع شده است ، آنها این موضوع را در شورای امنیت سازمان ملل به منظور دستیابی به توافق لازم الاجرا مطرح کرده اند. باغها

سد غول پیکر

ساخت سد بزرگ رنسانس اتیوپی به ارزش 4 میلیارد دلار در اوایل سال 2011 اعلام شد ، زمانی که مصر دچار آشفتگی سیاسی بود. با ظرفیت تخمینی بیش از 6000 مگاوات ، این سد در قلب پروژه اتیوپی برای تبدیل شدن به بزرگترین صادر کننده انرژی آفریقا است. اگرچه ساخت سد به تعویق افتاده است ، اتیوپی در سال 2020 شروع به پر کردن ذخایر سد می کند. مرحله اولیه دو ساله پر کردن سد انتظار می رود که سطح آب موجود در آن را از 632 متر ممکن به 595 متر برساند.

آبهای نیل

سیستم رودخانه حوضه نیل از طریق 11 کشور جریان دارد. نیل آبی و نیل سفید در سودان ادغام می شوند ، سپس به مصر و سپس به مدیترانه می ریزند. سهم مصر از آبهای این رودخانه براساس توافق نامه 1959 است که به آن 55.5 میلیارد متر مکعب آب در سال و سودان 18.5 میلیارد متر مکعب آب می دهد. در آن زمان ، سهم خاصی به کشورهای دیگر داده نشده بود و اتیوپی توافق نامه را به رسمیت نمی شناخت.

بیشتر بخوانید  صفحه درخواستی شما پیدا نشد.

موقعیت مصر

مصر با بیش از 100 میلیون جمعیت در حال رشد سریع ، با 90 درصد آب شیرین خود به رود نیل بستگی دارد. در حال حاضر ، این کشور بزرگ کویری با کمبود آب مواجه است و حدود نیمی از مواد غذایی خود را وارد می کند و حدود 25 میلیارد متر مکعب آب را در سال بازیافت می کند.

مصر بیشتر نگران شرایط خشکسالی مانند اواخر دهه 1970 و اوایل دهه 1980 است که اتیوپی را مجبور به ذخیره مجدد ذخایر آب خود برای مدت زمان طولانی تری کرد تا از حداقل ورودی آب اطمینان حاصل کند. مصر می گوید اگر جریان آب توسط خشکسالی محدود شود ، این کشور می تواند بیش از یک میلیون شغل را از دست بدهد و 1.8 میلیارد دلار در سال از دست بدهد در تولید اقتصادی. با این حال ، این کشور تصدیق کرد که چنین سناریویی بعید است.

موقعیت اتیوپی

اتیوپی با بیش از 110 میلیون نفر جمعیت ، مصر را متهم می کند که با تنظیم مجدد منابع و بهره برداری از سد سعی در حفظ استعمار بر آبهای نیل دارد. وی گفت منافع مصر و سودان را در نظر می گیرد و خواسته های مصر برای جریان تضمینی آب غیرواقعی است. وی همچنین گفت كه می تواند مخازن را در مدت دو تا سه سال به اتمام برساند ، اما امتیازاتی را ارائه داد و برای پر كردن سدها دوره چهار تا هفت سال را پیشنهاد كرد.

سودان را قرار دهید

سودان با کمبود تأمین آب در رود نیل روبرو نیست و می تواند از تولید برق سد و همچنین کاهش خطر سیل بهره مند شود. با این وجود سودان نگران ایمنی این سد است که درست در مرز اتیوپی واقع شده است. خارطوم با استناد به عدم توانایی اتیوپی در ارائه اطلاعات ، خواستار تبادل اطلاعات برای به حداقل رساندن تأثیر احتمالی سد بر ایستگاه های آبی و سدها و اقدامات پیشگیرانه در سدها قبل از مرحله دوم پر شدن سد Grand Epi در اتیوپی شد. رنسانس را اعمال کنید.

بیشتر بخوانید  ترافیک در محور هراز | هراز یک طرفه شد

مذاکرات ناموفق

هر دو طرف یکدیگر را به دلیل بن بست های مکرر در مذاکرات سرزنش می کنند. مذاکرات سازمان یافته واشنگتن سال گذشته به شکست انجامید و تلاش برای برگزاری مجدد آنها در کینشاسا در اوایل سال جاری بی نتیجه ماند. اگرچه اتحادیه آفریقا تلاش های اخیر را تسهیل کرده است ، سودان و مصر خواستار میانجیگری مستقیم ایالات متحده ، اتحادیه اروپا و سازمان ملل شده اند.

به گزارش رویترز ، اتیوپی تاکنون با این خواسته ها مخالفت کرده و گفته است که دیپلماسی خارج از اتحادیه آفریقا توهین به تلاش های اتحادیه آفریقا است.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید