خبرهای خوب در مورد بورسیه ها نرخ بهره بین بانکی وارد کانال 17 درصدی می شود – Money News | ارز | بانک – اخبار اقتصادی تسنیم


به گزارش خبرنگار اقتصادی آژانس تسنیمجدول تغییرات نرخ بهره بین بانکی نشان می دهد که نرخ بهره در این بازار از 19.76 درصد در ماه مه به 17.95 درصد در 17 ژوئیه کاهش یافته است.

هفته گذشته نرخ بهره بین بانکی در محدوده 18.12٪ نوسان داشت اما گزارش جدید بانک مرکزی در مورد عملکرد بازار بین بانکی نشان می دهد که مانند ماه های گذشته نرخ بهره بین بانکی در حال کاهش است و وارد کانال 17٪ شده است. .

نرخ بهره بین بانکی از ژوئن به زیر 19 درصد رسید و در کانال 18 درصد نوسان داشت اما سرانجام با ادامه روند نزولی ، این درصد از 8 ژوئیه وارد کانال 17 درصد شد.

لازم به ذکر است که نرخ بهره بین بانکی براساس عرضه و تقاضا است و ثابت نیست این نرخ متفاوت است ، بنابراین با افزایش تقاضا برای وام های بین بانکی و عدم عرضه کافی ، نرخ بهره بالا می رود و بالعکس.

برخی از اقتصاددانان بر این باورند که کاهش نرخ سود بانکی می تواند نقش مهمی در انتقال نقدینگی بانک به بازار سرمایه و تحریک بازار سرمایه داشته باشد.

پیش از این ، رئیس کل وقت بانک مرکزی گفته بود که یکی از اهداف این بانک در کنترل تورم و محدود کردن رشد نقدینگی ، کاهش نرخ سود بین بانکی است.

در همین حال ، گروه دیگری از اقتصاددانان معتقدند که نرخ بهره بین بانکی نباید کاهش یابد ، زیرا اثرات تورمی شدیدی وجود دارد و اگر نرخ سود بین بانکی بیش از حد کاهش یابد ، نرخ سود سپرده های بانکی کاهش می یابد.

بیشتر بخوانید  حذف یارانه نان کلید خورد

به گزارش تسنیم ، بازار بین بانکی یکی از ارکان بازار پول است ، جایی که بانک ها و م institutionsسسات اعتباری برای تأمین مالی کوتاه مدت و متعادل سازی نقدینگی خود با یکدیگر تجارت می کنند.

وجود چنین بازاری مانع از مراجعه بانک ها به بانک مرکزی برای نقدینگی می شود. علاوه بر این ، تغییرات در نرخ بهره بین بانکی می تواند در افزایش و کاهش نرخ سود بانکی مثر باشد.

انتهای پیام /

دیدگاهتان را بنویسید