اولین روز “هوای ناسالم برای همه” را در تابستان در تهران ثبت کنید



به دنبال افزایش آلودگی ازن در هوای پایتخت ، مدیر واحد پایش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران از ثبت اولین روز ناسالم برای همه در روز جمعه (7 ژوئیه) خبر داد.

محسن روشنی در گفت وگو با ایسنا وی افزود: متوسط ​​کیفیت هوای تهران از ظهر پنجشنبه تا ظهر جمعه (7 تیر) 162 است و آلاینده شاخص ازن است. علاوه بر این آلاینده ، 2.5 میکرون ذرات معلق برای گروه های حساس ناسالم است.

وی با بیان اینکه “ما دو نوع شاخص ارزیابی کیفیت هوا داریم” ، گفت: این دو شاخص شامل شاخص 24 ساعت گذشته و شاخص آنلاین (اکنون) است. ایندکس آنلاین در سایت موجود است و برنامه شرکت کنترل کیفیت هوا و از مردم س askال کنید. به خصوص برای حدس زدن شاخص آلاینده ازن از شاخص آنلاین استفاده کنید.

مدیر واحد پایش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در مورد چگونگی تشکیل آلاینده های ازن اظهار داشت: وقتی درجه حرارت بیش از حد افزایش می یابد و باد مطبوعی می وزد ، آلاینده ها جمع می شوند و بستر مناسبی برای تولید آلاینده های ازن فراهم می کنند. این اتفاق بسیار بعد از ظهر اتفاق می افتد و از ساعت 12 به بعد رشد این آلاینده به وضوح قابل توجه است تا ساعت 18:00 و 19:00 این روند صعودی ادامه دارد.

وی از همه شهروندان خواست که اخبار و اطلاعات را در وب سایت شرکت کنترل کیفیت هوای تهران دنبال کنند. ساکنان تهران ، به ویژه افراد مبتلا به بیماری های قلبی و ریوی ، افراد مسن ، کودکان و زنان باردار ، باید بعد از ظهر از حضور در فضای باز خودداری کنند ، اما وقتی آلودگی زیاد است ، همه افراد جامعه باید کمتر در معرض محیط خارج قرار بگیرند.

بیشتر بخوانید  نیازها و منابع برای اطفا حریق در جنگل های کهگیلویه و بویراحمد

روشنی گفت: “وقتی سطح ازن افزایش یابد ، می تواند یک آلاینده خطرناک باشد ، اما اگر مردم به بیرون نروند ، وضعیت برای آنها خطرناک نخواهد بود.”

وی در مورد اینکه چرا در هفته های اخیر ذرات گرد و غبار زیر 2.5 میکرون ، دی اکسید نیتروژن و ازن زیاد بوده است ، گفت: “آلاینده ها هنگام وزش باد تجمع می یابند.” آلاینده ها و گازهای دی اکسید نیتروژن از جمله آلاینده هایی است که تحت این شرایط در شهر محبوس شده است. دی اکسید نیتروژن یکی از پیش سازهای ازن است و گازی نیست که از گازهای خروجی خارج می شود. ازن همچنین با وجود پیش سازهای خاصی در هوا مانند دی اکسید نیتروژن و ترکیبات آلی فرار ، همراه با نور خورشید و گرما تولید می شود.

روشنی نتیجه گیری کرد: “ازن و دی اکسید نیتروژن با یکدیگر رفت و برگشت می کنند ، به این معنی که ازن به دی اکسید نیتروژن تبدیل می شود و بالعکس.” این آلاینده ها با یکدیگر افزایش می یابند ، به طوری که وقتی غلظت آلاینده های دی اکسید نیتروژن افزایش می یابد ، یکی از شرایط تولید آلاینده های ازن.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید