آیا کتاب / صادرات برن دروغ بزرگی است ، دروازه ایران به بازارهای جهانی؟ – اخبار ادبیات و نشر – اخبار فرهنگی تسنیم


به گزارش خبرنگار فرهنگ آژانس تسنیمدر چهار دهه پس از پیروزی انقلاب اسلامی ، بازار کتاب ایران از نظر کمی و کیفی نسبت به دوره قبل از پیروزی انقلاب رشد چشمگیری داشته است. علاوه بر افزایش تعداد عناوین ، طی این سالها چهره های جدید و جدیدی به مردم و علاقه مندان به کتاب معرفی شدند که هرکدام موفق شدند پنجره های جدیدی را در این منطقه باز کنند. رشد در برخی زمینه ها مانند ادبیات کودکان به حدی بوده است که تعدادی از نویسندگان و تصویرگران در این زمینه جوایز بین المللی را از آن خود کرده اند. با این وجود آثار کمی از جامعه ادبیات ایران توانسته اند در بازارهای جهانی ارائه و در کشورهای دیگر توزیع شوند.

حقیقت تلخ این است که مسیر فرهنگ در ایران معمولاً یک طرفه بوده است و بیشتر واردات و ترجمه از صادرات کتاب بهتر است. دلایل این یک طرفه بودن را می توان در عوامل مختلفی جستجو کرد. برخی معتقدند عدم پیروی از معاهدات بین المللی حق چاپ و آثار دارای حق چاپ مانند کنوانسیون برن دلیل عملکرد ضعیف ایران در این زمینه است. به گفته این منتقدان ، ایران با نپذیرفتن این توافقنامه شرایط حضور در بازارهای جهانی را نپذیرفته و پیش از این هزاران عنوان بی شمار از نویسندگان خارجی را بدون اجازه سازنده یا ناشر به فارسی ترجمه و منتشر كرده است. در آن سوی میدان ، منتقدان دیگری نیز وجود دارند که معتقدند علت اصلی را باید در جای دیگری جستجو کرد.

علیرضا سبحانی نسب ، مدیر انتشارات جمال ، از جمله منتقدان دسته دوم است. به گفته وی ، عدم برنامه ریزی برای صادرات کتاب و نبود ذهنیت روشن و صحیح در این زمینه در بین مسئولان دلیل اصلی عملکرد ضعیف ایران در این زمینه است. وی که در چند سال گذشته توانسته حق چاپ چندین کتاب در زمینه ادبیات مذهبی کودک و نوجوان را به ناشران جمال واگذار کند ، بی عملی خود را در بازارهای جهانی کتاب به دلیل عدم رعایت کنوانسیون برن توصیف کرد “یک دروغ بزرگ تسنیم گفت: “به عنوان AFF نه به اقتصاد ما کمک می کند و نه توافق نامه برن به صادرات کمک می کند.” ما اکنون به عزم ملی و قوانین داخلی احتیاج داریم. ناشران ما از کتاب دوستان ناشر خود سرقت می کنند که این دیگر هیچ ارتباطی با قانون برن ندارد. این واقعیت که ما به حق چاپ احترام نمی گذاریم یا نویسنده حقوق ناشر را به رسمیت نمی شناسد ، دیگر مربوط به قانون برن نیست.

بیشتر بخوانید  پنج پروژه بهداشتی در زرندیه به بهره برداری رسید

کتاب ها ، ترجمه ها ،

مدیر انتشارات جمال با بیان اینکه استراتژی درستی برای تولید کتاب نداریم ، افزود: حمایت ما یک کیلوگرم است و نظارت و صحت وجود ندارد ، این تعداد نیز هیچ ارتباطی با قانون برن ندارد ؛ به نظر من ، کسانی که دلیل ضعف حضور ایران در بازار جهانی را دلیل عدم پیوستن به توافق نامه برن می دانند ، از این موضوع سو advantage استفاده می کنند.

ناشر قوانین برن را ظالمانه و هژمونیک توصیف کرد که رعایت آنها به ضرر فرهنگ ملی است. سبحانی نسب در این زمینه توضیح بیشتری داد و تصریح کرد: اما من معتقدم که این قانون باید در ایران اعمال شود. چه مفهومی داره؟ یعنی ما باید به حقوق ناشران بین المللی احترام بگذاریم که مورد توجه قرار نمی گیرند. این هیچ ارتباطی با تصویب قانون برن ندارد. قانون برن به ما می گوید وقتی كتابی را ترجمه می كنید كه دارای محتوایی مغایر با اعتقادات مذهبی و ملی ما باشد ، مانند همجنس گرایی ، این نباید نادیده گرفته شود. در غیر این صورت ، ناشر خارجی ممکن است از شما شکایت کند. خب ، این قانون خلاف عقاید ما و فرهنگی است که سعی در تسلط بر فرهنگ کشور دارد. این عمل فرهنگ ما را تحت تأثیر قرار خواهد داد.

سبحانی گفت: “برخی فکر می کنند قانون برن قانونی است.” نه ، قانون برن یک قانون فرهنگی است. با امضای آن ، شما در واقع تسلط فرهنگ غربی بر کشور را امضا می کنید. بیرن گفت: “قوانین بین المللی جامع و متناسب با فرهنگ من را بپذیرید.” یعنی دوستان تمایلی به پذیرش آن ندارند.

بیشتر بخوانید  این عوامل بیماری نقرس را تشدید می کند! + عکس

سپس مدیر انتشارات جمال پیشنهادی را ارائه داد. وی گفت: اگر بخواهیم این تاکتیک را در پیش بگیریم ، می توان قانونی را به نام قانون تهران یا قانون نجف اعمال کنیم. قانون برن با مشارکت چندین کشور به امضا رسید و ما مسلمانان باید قانونی وضع کنیم که طبق آن طبق فرهنگ اسلامی موظف به رعایت برخی موارد در زمینه نشر هستیم. متأسفانه ، هیچ تمایلی برای انجام آن وجود ندارد.

سبحانی نسب با بیان اینکه برخی معتقدند حضور ایران در نمایشگاه های بین المللی به معنای سرقت و نشر غیرقانونی کتاب در ایران است ، گفت: مشکل قانون برن غلبه فرهنگ غربی بر فرهنگ اسلامی است. برن قانونی نیست که به حقوق ناشران و نویسندگان حقوقی احترام بگذارد ، بلکه قانونی برای تصویب قوانین دادگاه غرب بر اساس احکام اسلام است. وگرنه کی گفته حقوق دیگران رعایت نمی شود؟! مشکل اصلی ما و دلیل اصلی حضور ضعیف در بازارهای جهانی عدم برنامه ریزی در صحنه بین المللی است و این هیچ ارتباطی با پیوستن به برن ندارد.

انتهای پیام /

دیدگاهتان را بنویسید