فروش دام خام و اتلاف گسترده منابع – خبرگزاری مهر اخبار ایران و جهان



حسن مهربانی یگان ، استاد ژنتیک و اصلاح نژاد ، گروه دامپروری ، دانشگاه تهران ، در مصاحبه با گزارشگر بیشتر وی با بیان اینکه سالانه باید حدود 17 میلیون تن حیوان وارد کشور شود ، افزود: 70 درصد هزینه تولید محصولات پروتئینی به ویژه در بخش مرغداری مربوط به خوراک است.

وی نحوه مصرف مواد اولیه دامی در کشور را روشی کاملاً غلط عنوان کرد و افزود: متأسفانه در کشور ما خوراک دام و طیور در مزارع تولید می شود در حالی که این اتفاق باید در کارخانه ها بیفتد و همین امر منجر به کاهش شدید آن شده است در کارایی “

وی افزود: مصرف حیوانات خام 10 تا 15 درصد نرخ تبدیل و بازده را كاهش داده و از آنجا كه حیوانات را به درستی مصرف نمی كنیم ، سالانه حدود 500 میلیون دلار از منابع كشور ضرر می كنیم.

مصرف حیوانات خام میزان تبدیل و کارایی را 10 تا 15 درصد کاهش داده است

این استاد دانشگاه با اشاره به وضعیت تأمین مواد اولیه دام و دام و طیور در 8 سال گذشته افزود: در 6 سال اول مشکل بزرگی در تأمین مواد اولیه دام وجود نداشت اما در دو سال گذشته عدم برنامه ریزی مناسب ، ارز مورد نیاز و عدم تأمین ارزهای با کیفیت بالا و مشکلات انتقال ارز منجر به ایجاد اختلال گسترده در واردات مواد اولیه حیوانی شده و روند تولید و تولید را بیشتر مختل کرده است.

مهربانی جگانه با بیان اینکه در این مدت با گسترش فروش مواد اولیه دامی خام نیز روبرو بوده ایم ، تأکید کرد: به نظر من این یکی از بزرگترین اشتباهات مسئولان در توزیع دام است.

وی وزارت جهاد کشاورزی را بزرگترین مقصر در منطقه دانست و گفت: “مقامات به هشدارهای متخصصان و فعالان صنعت توجه نکردند و داده هایی را به کارخانه های مواد غذایی ارائه نمی دادند تا این محصولات را به تولیدکنندگان و نه به آنها عرضه کنند. اجازه پروپیلن را بدهید. . “

ما برای جلوگیری از فروش مواد اولیه خام حیوانات ، لجبازی عجیبی را در وزارت جهاد تجربه کردیم

مهربانی جگان با بیان اینکه جلوگیری از خام فروشی مواد اولیه دامی اقدامی در جهت منافع ملی کشور است ، افزود: متوقف شد.

وی با اشاره به اینکه 700 کارخانه تولید علوفه برای دام و طیور در سراسر کشور وجود دارد ، افزود: در مجموع حدود 60 تا 70 تریلیون تن فولاد سرمایه اصلی این کارخانه ها است ، علی رغم اینکه وزیر جهاد کشاورزی قول داده بود جلوی در اوایل وزارت خود “او مواد اولیه دام را فروخته بود ، به قول خود عمل نکرد و کارخانه ها نمی توانستند مواد اولیه لازم را تهیه کنند.

بیشتر بخوانید  قیمت طلا و سکه در بازار / قیمت انواع سکه و طلا 20 اردیبهشت 1401 چند؟ + جدول

تنها خوبی قسمت دیگر سخنان وی ، انتقاد از عدم حل مشکلات سیستمی است بازار وی تاکید کرد: این سیستم با نقاط ضعف جدی همراه بوده و هست و بنابراین نمی تواند توزیع دام را به خوبی انجام دهد.

سیاست اشتباه ایران باعث واردکننده مرغ و تخم مرغ شده است

وی همچنین با انتقاد از سیاست دولت در اختصاص 4200 تن برای واردات دام گفت: ما بارها اعلام کردیم که این سیاست نادرست است و باید تغییر کند. دادن ارز ارجح فاسد است و از این نظر دولت به خود اجازه می دهد در بازار مداخله کند. بازاری که در آن رقابت عالی است و نیازی به مداخله نیست. با بازدارندگی قیمت نمی توان چنین بازاری را تنظیم کرد.

این استاد دانشگاه افزود: به همین دلیل امروز ما واردکننده مرغ و تخمک بارور شده هستیم. دلیل اصلی این اختلال عدم درک صحیح وزارت جهاد تولید و بازار است.

آنچه در این زمینه رخ داده است هیچ ارتباطی با تحریم ها ندارد و کاملاً بد حکمرانی است ، خصوصاً وزارت جهاد کشاورزی در این زمینه کاستی های زیادی داشته است.

مهربانی جگانه گفت: “پیشنهاد ما به دولت این بود كه یارانه را مستقیماً به مصرف كنندگان ارائه دهیم ، نه به همه مصرف كنندگان.” 4 تا 5 دهک پایین که قدرت خرید آنها کاهش می یابد ، باید برای محصولات پروتئینی یارانه دریافت کنند.

وی با بیان اینکه با آزاد شدن ارز ، واردات دام به طور قابل توجهی تسهیل می شود ، گفت: علاوه بر این ، دیگر شاهد دو برابر شدن تولید و استخراج کلاهبرداری و قاچاق در این زمینه نیستیم.

مهربانی جگان با اشاره به اینکه سال گذشته قیمت آرد سویا در بازار آزاد به 17000 تن و قیمت ذرت به حدود 6000 تن رسید ، افزود: این مشکل منجر به شیوع کلاهبرداری و قاچاق گسترده در منطقه شده است. . چرا؟ وی ادامه داد: آیا تا زمانی که می توان از سیاست غلط جلوگیری کرد ، آیا باید شاهد چنین اتفاقاتی در بازار باشیم؟

وی افزود: بعلاوه ، وقتی قیمت ارز آزاد باشد و ذرت با قیمت 10 هزار تن در هر کیلوگرم به تولید كننده برسد ، به عنوان مثال ، مقدار ورودی را بیشتر ارزیابی می كند و در مصرف آن دقت بیشتری دارد ، بنابراین از از دست دادن مواد ورودی. “

بیشتر بخوانید  واکنش رئیس‌جمهور به حواشی جشنواره فیلم فجر

قیمت گذاری برای دیکته های سیاسی کاملاً ناموفق است

مهربانی جگان گفت: متأسفانه دولت و وزارت جهاد کشاورزی از سخنان متخصصان ، فعالان صنعتی و حتی خود تولیدكنندگان كه بارها خواستار حذف 4200 تن شده اند ، قدردانی نمی كنند در حالی كه حتی كمیته كشاورزی مجلس نیز 4200 مورد فساد اقتصادی تن ” آره و خواستار رفع آن شد.

وی با انتقاد از اجرای دولت ، اصرار بر اختصاص 4200 جلد برای واردات مواد اولیه دامی و به دنبال آن قیمت گذاری اجباری محصولات کشاورزی ، وی تأکید کرد: تنظیم بازار و قیمت گذاری اجباری به ویژه در صنعت مرغداری به ویژه در کشور ما کاملاً ناموفق است. . با تولید مالکان کوچک روبرو می شوند.

مهربانی جگان ادامه داد: این سیاست از ورود سرمایه گذاران بزرگ به صنعت طیور جلوگیری می کند و با روند گسترش مالکان کوچک روبرو خواهیم شد.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه 85 تا 90 درصد مواد اولیه مورد نیاز کشور از طریق واردات تأمین می شود ، گفت: در چنین شرایطی با سو ab استفاده از این مواد اولیه منابع را هدر خواهیم داد.

مهربانی جگانه با بیان اینکه دیگر مصرف مواد اولیه منطقی نیست ، افزود: امیدوارم در دولت جدید وزارت جهاد کشاورزی و دو نهاد فرعی آن یعنی سازمان دامپزشکی و معاون دامپروری این مشکل را حل کنید و در مورد فروش مواد اولیه بحث کنید. “یک بار برای همیشه تصمیم بگیرید.

از نظر کارایی و ضریب تبدیل دانه ، 25 سال عقب هستیم!

وی با اشاره به اینکه ضریب تبدیل دانه به گوشت بین 5/1 تا 6/1 است ، گفت: این رقم در کشور ما 2 است یعنی ما به ازای هر دو کیلوگرم دانه یک کیلوگرم گوشت زنده تولید می کنیم و این ضریب تبدیل به 25 تعلق دارد. “این سال گذشته است و ما 25 سال در این زمینه عقب هستیم.

مهربانی جگان تأکید کرد: وزارت جهاد کشاورزی که وظیفه تولید را بر عهده دارد باید اقدامات و اصلاحات لازم را در این زمینه انجام می داد تا نهادهایی که با چنین مشکلی وارد می شوند از این طریق هدر نرود.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه جلوگیری از خام فروشی مواد اولیه دامی حتی برای کنترل بیماری هایی مانند آنفلوانزای فوق حاد پرندگان نیز م effectiveثر است ، ادامه داد: در حال حاضر سازمان دامپزشکی کشور به طور فعال بدنبال جلوگیری از خام فروشی مواد اولیه دامی است و ما امیدواریم که در این زمینه موفق شویم زیرا کل صنعت آن را می خواهد و از آن استقبال می کند.

بیشتر بخوانید  ژست خاص محمد جواد ظریف در نشست وزرای خارجه سابق! + عکس

خسارت 1.5 میلیارد دلاری به کشور طی دو سال گذشته

وی گفت که تعطیلی کارخانه های تولید مواد غذایی و هدر رفته وی گفت: “در دوران تحریم ها و جنگ اقتصادی ، ما با منابع ارزی محدودی روبرو هستیم. چرا باید با این حجم چنین رفتار کنیم” ، که در بخش دامداری اتفاق افتاد و هزینه آن برای کشور بین 1 تا 1.5 میلیارد دلار بود. . هدر رفته جلسه با منابع؟ بر تولید تأکید کنید و بسیاری از تولیدکنندگان را به ورشکستگی سوق دهید و به مصرف کنندگان کمک کنید؟

دو سال گذشته خاطره ای بسیار بد در ذهن فعالان و تولیدکنندگان دام و طیور کشور به جای گذاشته است که در 43 سال گذشته بی سابقه بوده و می توان گفت بیشتر این اتفاقات به دلیل لجبازی و مدیریت ضعیف مقامات مربوطه.

مهربانی جگانه اظهار داشت: آنچه در این منطقه رخ داده هیچ ارتباطی با تحریم ها ندارد و کاملاً بد حکومتی است ، به ویژه وزارت جهاد کشاورزی جهاد کاستی های زیادی در این زمینه دارد.

وی افزود: اگر کارکنان به اخطارهای کارشناسان گوش می دادند با این میزان قاچاق و کلاهبرداری در زمینه تولید حیوانات روبرو نمی شدیم واضح است که وقتی قیمت آرد سویا در بازار آزاد 5 است چندین برابر نرخ مصوب ، تقلب در این زمینه افزایش خواهد یافت. “

مهربانی جگانه گفت: “فقط در مدت دو سال گذشته بسیار غذا خوردن.” دانه های سویا آنچه به مرغداران تحویل داده شد با محصولات دیگری که به دانه های سویا شباهت داشتند اما فاقد ارزش پروتئینی بودند مخلوط شد و این اختلاط و تقلب در نتیجه اجاره نامه ای بود که 4200 راس دام را در مزرعه ایجاد کرد.

وی افزود: دو سال گذشته خاطرات بسیار بدی در ذهن فعالان و تولیدکنندگان دام و طیور کشور وجود دارد که در 43 سال گذشته بی سابقه بوده و می توان گفت بیشتر این اتفاقات به دلیل لجبازی و بد مدیریت کارکنان مربوطه “

مهربانی جگانه با بیان اینکه کل چرخه واردات ، تولید و مصرف قربانی از این طریق مدیریت می شود ، گفت: “تا کی می توانیم همه این کاستی ها را زیر نظر داشته باشیم؟” پوشی آیا من انجام دادم؟ چرا تولیدکنندگان و مصرف کنندگان مجبورند چنین جریمه های سنگینی را برای سهل انگاری مسئولان پرداخت کنند؟

دیدگاهتان را بنویسید