روسیه: گفتگو با طالبان با توجه به اوضاع افغانستان ضروری است


به گزارش گروه بین الملل فارس ، سخنگوی دیمیتری پسکوف رئیس جمهور روسیه امروز (جمعه) خواستار گفتگو با طالبان شد و افزود ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه نیز از تماس ها مطلع بود.

سخنگوی کرملین به خبرنگاران گفت: “البته ، ولادیمیر پوتین در این روند است. این تماس ها ضروری است. با توجه به شرایط متشنج در افغانستان و توسعه مرز افغانستان و تاجیکستان ، این گفتگوها ضروری است.

پیش از این ، اینترفاکس به نقل از وزارت امور خارجه روسیه گزارش داده بود که طالبان کنترل دو سوم مرزهای افغانستان و تاجیکستان را به دست گرفته اند.

پیش از این ، طالبان از تصرف رودخانه پنج در مرز تاجیکستان و برافراشتن پرچم این گروه بر روی پل خبر داده بودند. رودخانه پنج افغانستان را از تاجیکستان جدا می کند.

با این حال ، طبق آژانس روسی ، تاس پسکوف در مورد اینکه آیا مسکو طالبان را به عنوان یک دولت به رسمیت می شناسد ، در صورت تسلط بر کل افغانستان ، توضیحی نداد.

هیئتی از دفتر سیاسی طالبان در قطر در حال حاضر در مسکو است. روز پنجشنبه ، ضمیر کابلوف ، معاون وزیر خارجه روسیه ، فرستاده ویژه کرملین در افغانستان ، با نمایندگان طالبان دیدار کرد.

وزارت خارجه روسیه گفته است که طالبان قول داده اند در گفتگوهای مسکو به مرزهای افغانستان با همسایگان آسیای میانه احترام بگذارند.

ضمیر کابلوف روز گذشته گفت که طالبان منابع کافی برای تصرف و مهمتر از همه حفظ شهرهای بزرگ و مراکز شهری ندارند.

وی گفت: “هنوز امید به راه حل صلح آمیز بحران افغانستان وجود دارد.” “اگرچه اخیراً بخشی از مناطق شمالی را اشغال کرده است ، اما منابع لازم برای نگهداری شهرهای بزرگ را ندارد.”

بیشتر بخوانید  این ۶ عادت رو متوقف کن تا به خواسته هات برسی!

ولادیمیر پوتین ، رئیس جمهور روسیه روز چهارشنبه به مقامات تاجیکستان قول داد که به درگیری های تشدید شده در منطقه مرزی این کشور رسیدگی کنند. پوتین همچنین با رئیس جمهور ازبکستان گفتگو کرد.

این تحول زمانی رخ می دهد که جو بایدن ، رئیس جمهور آمریكا ، پنجشنبه شب اعلام كرد كه مأموریت نظامی آمریكا از افغانستان در تاریخ 31 اوت (9 سپتامبر) پایان می یابد.

بایدن در پاسخ به یک خبرنگار در پاسخ به این سوال که آیا تسخیر افغانستان توسط طالبان در افغانستان اجتناب ناپذیر است ، به بایدن گفت: “نه ، این نیست.”

پولیتیکو به نقل از دو مقام آمریکایی گفت که روند عقب نشینی نیروها از افغانستان “عملاً کامل است”.

پس از توافقنامه فوریه 2020 بین ایالات متحده و طالبان و امضای “توافقنامه صلح” بین دو کشور ، خروج نیروهای آمریکایی و متحدانش از افغانستان آغاز شد.

ایالات متحده و سایر اعضای ناتو در پاسخ به حملات 11 سپتامبر به ایالات متحده در سال 2001 به افغانستان حمله کردند و از آن زمان به حضور نظامی و اشغال افغانستان ادامه دادند.

انتهای پیام / متر


دیدگاهتان را بنویسید