ثبت 12 اثر تاریخی و فرهنگی استان گیلان در فهرست آثار ملی



ایسنا / گیلان مدیرکل میراث ، فرهنگ ، گردشگری و صنایع دستی گیلان از ثبت 12 اثر فرهنگی و تاریخی استان در فهرست آثار ملی خبر داد.

مسعود خلای پور با اعلام این خبر تصریح کرد: در جلسه شورای سیاسی ثبت آثار تاریخی که در دفتر مدیرکل ثبت و حفاظت و مرمت میراث معنوی و طبیعی وزارت میراث فرهنگی ، گردشگری برگزار شد. و صنایع دستی ، در مجموع 13 بنای تاریخی و تاریخی. شورا به اتفاق آرا موافقت کرد که 12 پرونده از این پرونده را برای درج در فهرست آثار ملی ثبت کند.

مدیرکل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی استان گیلان افزود: از جمله این آثار می توان به خانه تاریخی وراث همدانی از رشت ، خانه تاریخی هانانیس در رشت ، خانه هدایت تاریخی در رشت ، مقبره آرامگاه اشاره کرد چالارهای سید نصیر در املش ، مقبره خاص روستای تامین یان. “این مربوط به دوره سادات کیایی ، مقبره نرگس هاتون املش ، رستوران ماهی کیاسر ، دفتر نوگان در لنگرود ، خانه رهنما رشت ، شیخ زاهد چاباکسار و حمام کوچک رودسر است.

حلاج پور افزود: طی یک سال گذشته با برنامه ریزی های انجام شده ، ثبت آثار فرهنگی ، تاریخی ، معنوی و طبیعی استان گیلان در فهرست آثار ملی با روند مطلوبی همراه بوده در حالی که با معرفی و حفظ این موارد آثار ارزشمند ، ضمن محافظت از فرهنگ محلی. “، برای اطمینان از توسعه گردشگری و میراث فرهنگی استان.

وی ادامه داد: بهسازی و مرمت بناهای تاریخی استان گیلان به منظور ایجاد کاربری مدرن موجب حفظ و حراست از این بناها شده است که در ماه های اخیر در دستور کار اداره کل قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید  با عجیب ترین هتل های جهان آشنا شوید / عکاسی

مدیرکل میراث فرهنگی گیلان گفت: 12 اثر ذکر شده مربوط به دوره صفویه تا قاجار است و بیشتر این آثار دارای ویژگی های معماری منحصر به فرد منطقه جنوب خزر است و برخی از مقبره های معرفی شده در گورستان های 3000 ساله قدمت دارد. د – اعلامیه ثبت آنها بلافاصله پس از مراحل اداری توسط وزارت میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی صادر می شود.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید