آزمون بزرگ “پاتریک ویرا” برای جایگزینی “پپ گواردیولا”!



سپهر ستاری: فرانک دبور هلندی جایگزین سام آلاردایس می شود که فقط 5 بازی روی نیمکت عقاب ها دوام آورد و خیلی زود اخراج او را روی میز خود دید! این تجربه باعث شده است که بسیاری به این نتیجه برسند که پالاس هرگز دیگر دست به چنین اقدامی نمی زند ، اما اکنون در سال 2021 داستان در شرف تکرار است و پاتریک ویرا بدون تجربه مربیگری در انگلیس جایگزین روی هاجسون 73 ساله شد. منسوخ شده! اما آیا ویرا می تواند متفاوت از دبورا خود را نشان دهد؟

چندی پیش ، گمانه زنی هافبک افسانه ای سابق آرسنال مدیر آینده منچسترسیتی بود ، اما به نظر می رسد برای رسیدن به چنین موقعیتی ، ابتدا پاتریک باید توانایی های خود را در Selhurst Park ثابت کند!

دوران مربیگری پاتریک به 90 حضور نیمکت نشین در نیویورک و 89 بازی با نیس محدود شده است. دو تیم که با آنها حتی یک جام هم قبول نکرده اید! البته این مطمئناً برای تیمی مانند کریستال پالاس که در تاریخ 116 ساله خود هرگز عنوان بزرگی کسب نکرده مهم نیست.

ویرا در سال 2011 با پیراهن مانوی از دنیای فوتبال خداحافظی کرد و مربیگری خود را در آکادمی این باشگاه آغاز کرد. پس از چهار سال حضور در Citizens ، وی به ایالات متحده سفر كرد و روی نیمكتی در نیویورك نشست. در آن زمان رسانه ها وی را به عنوان یکی از وراث پپ گواردیولا روی نیمکت آبی و سفید منچستر نشان دادند.

پاتریک در طی “MLS“بیش از هر شخص دیگری در این لیگ رنگ پیروزی را دید ، اما در هر دو فصل حضور او در مرحله یک چهارم نهایی پلی آف حذف شد و نتوانست به مراحل بالاتر برسد! یکی از این شکست ها 7-0 مقابل تورنتو بود – تمدید قرارداد گواردیولا با سیتی در سال 2018 به این معنی است که ویرا در حال حاضر به نیمکت آسمان آبی نمی رسد. در توانایی های فنی او شک کنید.

بیشتر بخوانید  ایجاد پروازهای شبانه در فرودگاه شهدای ایلام

در این زمان ، ویرا ، پس از تمدید قرارداد پپ ، تصمیم گرفت که ایالات متحده را به مقصد کشورش ترک کند ، این بار به ریاست نیس فرانسه ، در جایی که انتظارات زیادی از او نبود و کسب جایگاهی در نیمه بالای جدول ، چهره همه مسئولان و هواداران را لبخند زد. در فصل اول نیس هفتم شد. در فصل بعد اوضاع بهتر شد و این باشگاه فرانسوی در سالی که مسابقات به دلیل شیوع ویروس کرونا متوقف شد در رده پنجم قرار گرفت. فصل سوم ، اما سونامی از راه رسید. پاتریک پس از پنج شکست متوالی اخراج شد و نیس در رده یازدهم قرار گرفت! نکته عجیب این است که در آن زمان در لیگ 1 فرانسه فقط چهار مربی امتیاز و پیروزی بیشتری نسبت به ویرا داشتند!

البته ویرا به دلیل سبک بازی جذاب تیمش مورد تمجید رسانه ها و کارشناسان در ایالات متحده قرار گرفت ، اما عملکرد او در نیس به عنوان یک تیم اروپایی بدون بهره مندی از ستاره های بزرگ چندان مورد استقبال قرار نگرفت. در فرانسه انتقاداتی به عدم خلاقیت نیس و البته تلاش پاتریک برای یافتن بهترین تیم شد! همچنین شایعاتی مبنی بر عدم کنترل اتاق رختکن وجود داشت. علی رغم همه اینها ، ویرا که بعد از “نونو اسپیریتو” و “لوسین فاور” در بهترین حالت سومین نسخه نیمکت کاخ است ، هدایت تیمی را که در حال انتقال است ، به عهده گرفت. تیمی که قرارداد اصلی آن برای یازده بازیکن به پایان رسیده است و فقط می تواند روی 18 بازیکن دیگر حساب کند! این امر به این واقعیت بستگی دارد که برخی از آنها از جراحات طولانی مدت رنج می برند و برخی دیگر برای دریافت مجوز کار در انگلستان تلاش می کنند.

بیشتر بخوانید  مراجعه کنید | شکلات چگونه به ایران آمد؟

با این حال ، اگر بخواهیم به صورت منطقی به این سوال نگاه کنیم ، باید بگوییم که برتری ویرا نسبت به دبوئر این است که وی تاریخ بازی در لیگ برتر انگلیس را در کارنامه خود می بیند و برخلاف چهره هلندی ، او با فوتبال بیگانه نیست شرایط این کشور پاتریک با آرسنال سه قهرمانی در لیگ برتر و چهار جام حذفی را به دست آورده و یک بار هم با سیتیزن ها قهرمان جام حذفی شده است. او هفت بار عضو تیم لیگ برتر است و در سال 2001 جایزه “بهترین بازیکن فصل در لیگ برتر” را از آن خود کرد. او همچنین مدت کوتاهی طعم مربیگری با سیتیزن ها در لیگ برتر را چشید و برخلاف فرانک یک تجربه و خاطره شیرین از خود به یادگار گذاشت. خاطراتی که البته هیچ تضمینی برای موفقیت او در فصل آینده نیست! فصلی که سرنوشت او را کاملا مشخص خواهد کرد. در صورت موفقیت ، وی همچنان یکی از گزینه های جانشینی گواردیولا خواهد بود ، در غیر این صورت …

نویسنده: امیلی بگلی

مترجم: سپهر ستاری

258 251

دیدگاهتان را بنویسید