خانه دار شدن چقدر طول می کشد؟


آیا می توانم خانه دار شوم؟ چقدر طول می کشد اینها مواردی است که در سه سال گذشته با افزایش قیمت مسکن بیشتر به آنها پرداخته شده است.

به گزارش ایسنا ، این روزنامه اعتماد کردن وی می نویسد: مسکن بازار مسکن هنوز هم یکی از مهمترین معماهای اقتصاد کشور است و اگرچه شرکت های املاک و مستغلات در مورد “نقص” در بازار صحبت می کنند ، اما حوادث غیرمترقبه زیادی رخ داده است. از اجاره های عجیب و وام های مسکن متعدد برای دور زدن قانون ملی مبارزه با فساد برای مستاجران گرفته تا انبارداری و اجاره اتاق از یک خانه. اگرچه در برخی مواقع به دلیل افزایش مهاجرت به شهرهای بزرگ ، رفتارهای کم و بیش عجیبی در بازار مسکن شاهد بوده ایم ، اما در سه سال گذشته ، پس از جهش شدید نرخ ارز ، ماهیت رفتار بازار مسکن از “پدیده” به “عادی”. مرکز آمار در جدیدترین گزارش خود که به بررسی قیمت اطلاعات و اجاره و فروش مسکن در مناطق شهری در پاییز سال 1999 پرداخته است ، نشان می دهد که اجاره بها نسبت به پاییز سال 1998 و میانگین قیمت هر متر مربع 44.8 درصد افزایش یافته است واحدهای مسکونی در این مدت 113.8 بوده است. درصدی دارد. از سوی دیگر ، معاون بررسی اقتصادی اتاق بازرگانی در گزارشی درباره بازار مسکن ، نشان می دهد که از خرداد 98 تا خرداد امسال متوسط ​​قیمت هر متر مربع مسکن از 11 میلیون مورد حدود 163 درصد افزایش یافته است. و 300 هزار تا 29 میلیون و 700 به هزار تن رسیده است. مقایسه قیمت هر متر مربع واحد مسکونی و اجاره بها در تهران نشان می دهد امید به خانه دار شدن در پایتخت کمرنگ شده و شاید زندگی در شهرهای اقماری مردم را به رویای خانه دار شدن سوق دهد.

بیشتر بخوانید  بایدن مدعی پیشرفت در دستیابی به «آتش‌بس بشردوستانه» در غزه شد

اجاره را بیش از هزینه هر خانه تسریع کنید

براساس گزارش های بانک مرکزی در مورد توسعه بازار مسکن در پایتخت ، نرخ رشد اجاره در آوریل 1998 حدود 22 درصد بود که در ژوئن سال جاری به 33.9 درصد رسید. در این دوره ، نرخ رشد قیمت مسکن نیز بسیار متغیر بود. بنابراین از حدود 100 in در آوریل 1998 به 34 in در مه 1999. اما پس از جهش نرخ ارز در سپتامبر و اکتبر سال جاری ، وقتی دلار وارد کانال های 31 و 32 هزار تنی شد ، نرخ رشد قیمت مسکن به 118.2 درصد رسیده است. با آرامش نسبی بازار ارز و جهش های بزرگ و کوچک از ابتدای سال جاری ، نرخ رشد قیمت مسکن در خرداد به 56.6 درصد کاهش یافت. به گفته معاون وزیر تحقیقات اقتصادی اتاق بازرگانی ، نرخ رشد قیمت مسکن که در سال 1999 به بالاترین حد خود در 118 درصد رسیده بود متوقف شده و انتظار می رود بازار مسکن به روند فعلی خود ادامه دهد و قیمت ها به ثبات برسد. مقایسه روند قیمت اجاره و میانگین قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در پایتخت نشان می دهد که حتی اگر متوسط ​​قیمت هر متر مربع یک خانه کاهش یابد ، نرخ اجاره افزایش خواهد یافت و بین 27 تا 34 درصد از اکتبر سال گذشته تا ژوئن 1400 د. ماهی کاهش نمی یابد. نتیجه این افزایش نرخ اجاره گرایش مردم به مهاجرت و در نهایت گسترش تورم در بازار مسکن در سایر شهرها است.

گسترش جهش قیمت مسکن از تهران به شهرهای دیگر

بیشتر بخوانید  شکست استقلال و پرسپولیس در جام حافظان سلامت- اخبار فوتبال ایران - اخبار ورزشی تسنیم

نوسانات قیمت در هر بازار مسری است و دیر یا زود به بازارهای دیگر سرایت می کند. آپارتمان نیز از این قاعده مستثنی نیست. بررسی آگهی های فروش خانه در شهرهای دیگر نشان می دهد که نه تنها تهران بلکه میانگین قیمت هر متر مربع مسکن در شهرهای دیگر نیز به قیمت های پایتخت می رسد. البته شاید مهمترین دلیل این امر مهاجرت از تهران به شهرهای دیگر برای خرید خانه باشد. طبق آگهی های 25 تیرماه متوسط ​​قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در فاز 1 مهرشهر حدود 34 میلیون و نیم تن ، فاز 2 مهرشهر 33 میلیون تن ، عظیمیه 26 میلیون و 800 هزار تومان و مرشاهر است. مرحله چهارم 17 میلیون تن است که 300 هزار تن است. اما وضعیت اجاره در این محله ها تفاوتی با برخی مناطق تهران ندارد. به عنوان مثال ، اجاره یک آپارتمان 120 متری در فاز اول مهرشهر به 500 میلیون تومان ودیعه و 7.5 میلیون تومان اجاره نیاز دارد. البته یک آپارتمان کوچکتر و در حدود 110 متر در همان مرحله را می توان با ودیعه 200 میلیون تومانی و اجاره 10 میلیون تومانی اجاره کرد. این برای شهرهای دیگر اتفاق افتاده است. به عنوان مثال ، متوسط ​​قیمت هر متر مربع مسکن در منطقه قصرالدشت شیراز حدود 34 میلیون تومان ، در ارم 28 میلیون تومان و در کودوسی شرقی 23 میلیون تومان است. وام های مسکن 88 متری در قصرالدشت شیراز به یک میلیارد و آپارتمان های 115 متری در کودوسی شرقی به 300 میلیون ودیعه و 3 میلیون و 500 هزار تومان برای اجاره ماهانه نیاز دارند.

بیشتر بخوانید  غرس صدها اصله نهال در مجتمع صنعتی چادرملو

رویای داشتن خانه در شهرهای اقماری

آیا می توانم خانه دار شوم؟ چقدر طول می کشد اینها مواردی است که در سه سال گذشته با افزایش قیمت مسکن بیشتر به آنها پرداخته شده است. زمان خرید خانه در تهران ، اگر یک سوم پس انداز دریافتی را بپذیریم ، حدود 83 سال و 3 ماه خواهد بود. این میزان انتظار برای خرید خانه های 80 متری منطقه 18 ، متوسط ​​قیمت هر مترمربع در خرداد ماه سال جاری 12 میلیون و 600 هزار تن بوده است. البته زمان انتظار برای خرید خانه در سراسر کشور نیز می تواند افزایش یابد. طبق اعلام این مرکز ، در پاییز سال گذشته متوسط ​​قیمت هر متر مربع مسکن معامله شده در کشور ، با سن 12 سال و با مساحت 108 متر ، حدود 9 میلیون تن بوده است که 24.8 و 113 افزایش یافته است ، به ترتیب ، در مقایسه با تابستان 1999 و پاییز 1998. 8 درصد بود. با هر جهش در مصالح ساختمانی ، نرخ ارز یا سیاست هایی که به بازارها آسیب می رساند ، زمان انتظار افزایش می یابد. به نظر می رسد که زمان انتظار نه تنها برای خرید ، بلکه همچنین برای اجاره خانه نیز افزایش می یابد. این به این دلیل است که با وجود روند نزولی قیمت های بازار برای فروش از اکتبر سال گذشته ، قیمت های بازار اجاره همچنان در یک مسیر صعودی قرار دارند. وی افزود: “با افزایش زمان انتظار برای مالك شدن خانه و مجبور كردن افراد به اجاره ، صاحبان خانه نیز از این فرصت برای افزایش قیمت اجاره استفاده می كنند.”

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید