به گزارش خبرنگار اجتماعی آژانس تسنیم؛ یکی از مشکلات جامعه ایران بیکاری است ، جایی که درصد افراد تحصیل کرده بیکار در مقایسه با افراد بی سواد و بی سواد بسیار زیاد است و افرادی که تحصیلات بیشتری دارند کمتر کار می کنند ، یا در 16 سالگی فرصت شغلی خود را از دست داده اند سالها یا نمی تواند تحصیل کند مهارت های لازم را در اختیار افراد قرار دهید تا مهارت های لازم برای تأمین نیازهای جامعه را کسب کنند. همچنین امکانات و تجهیزات لازم برای افراد معدودی که بر اساس استعداد و نیاز به زمینه های مهارت و مدیران برای نوشتن اسناد ، ساختارهای ناکارآمد و درصد تعیین شده اند ، فراهم نشده است. هرم آموزش محدود به برنامه های توسعه میان مدت بود.
تجربه تاریخی ایران و کشورهای پیشرفته و همسایه نشان می دهد که نیروی کار منبع اساسی برای توسعه کشور است و منابع فیزیکی و مالی با نیروی متخصص از بهره وری لازم در کشور برخوردار هستند. در واقع ، تولید یک کشور نمادی از مهارت های آن برای نیروی کار است. کشور در ساختار آموزشی کشورهای پیشرفته ، از جمله آلمان ، مدارسی وجود دارد که بخشی از ساعات مدرسه خود را در مدرسه و بخش قابل توجهی از آنها را در کارخانه می گذرانند.
پس از جنگ های جهانی اول و دوم ، بسیاری از کشورها آموزش فنی و حرفه ای را توسعه دادند. در ایران ، در دوره قاجار ، دارالفنون توسط امیر کبیر برای آموزش نظامی و فنی تأسیس شد. در دوره اول پهلوی ، در سال 1311 ، وزارت صنایع دستی و هنر تاسیس شد. برای اداره هنرستان های تهران ، فارس ، تبریز و سایر هنرستان ها و پس از انقلاب شهید رجایی ، وزیر آموزش و پرورش وقت ، به شورای انقلاب پیشنهاد ایجاد وزارت آموزش فنی حرفه ای را داد كه مورد تأیید قرار نگرفت ، اما عدم وجود آموزش فنی و حرفه ای و معاونین فنی و حرفه ای به تدریج حذف و به دفتر یا ستاد در وزارتخانه و کارشناس مسئول در سطح استان کاهش یافت.
مدارس فنی و حرفه ای به وزارت تحصیلات عالی اهدا شده و پنج سال آموزش مستمر فنی و حرفه ای در زمینه آموزش به تاریخ داده شده است. آموزش در هنرستان ها به دلیل کمبود تجهیزات به دوره متوسطه و نظری تقلیل می یابد و دوره های گران قیمت پنبه ای می شود. نعمت ارزان و فراوان نیز داده شد. رهنمودهای 50٪ دانش آموزان دبیرستان نسبت به شاخه فنی و حرفه ای آرزوها و بیانات متوقف شد. در عوض ، دستورالعمل ها و قوانین ساختارهای ملی مانند شورای عالی فنی و حرفه ای تهیه شد و مسئولیت ها به جلسات تقلیل یافت.
اکنون که دولت مردم با گفتمان رفع بیکاری و ایجاد یک میلیون شغل در کشور تشکیل می شود و به جای گمراه کردن جامعه ، صداقت را قول داده است ، یکی از راه های اشتغال پایدار و افزایش بهره وری در جامعه توسعه فنی و حرفه ای است. آموزش و مهارت در آموزش. با توجه به اهمیت این شعبه ، یک وزارتخانه مستقل در کشورهای همسایه از جمله کویت وجود دارد.
توصیه می شود معاون وزیر امور فنی ، حرفه ای و شناختی در این وزارتخانه تشکیل شود و ساختار مناسب نیروها فراهم شود ، تا ضرورت توسعه فنون و مهارت ها در ساختار مورد تأکید قرار گیرد و در قلب فراموش نشود. معاونت آموزش متوسطه.
سید نصرتولا فاضلی ؛ کارشناس آموزش
تقویت آموزش مهارت ها و توسعه آموزشگاه های حرفه ای در حمل و نقل ریلی با همکاری 2 وزارتخانه
انتهای پیام /