قوانین جدید راه اندازی داروخانه بدون تاخیر اجرا می شود


به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان آژانس فارس ، در تاریخ 29 ژوئن 1400 ، وزارت بهداشت قوانین جدیدی را برای داروخانه ها ابلاغ کرد که شامل تغییراتی مانند لغو سهمیه جمعیت و در نظر گرفتن فاصله از داروخانه بود. وجود اتاق مشاوره در داروخانه ها را تأکید می کند. در نتیجه این تسهیلات ، داروخانه ها مجوز خواهند گرفت ، انحصار در این منطقه لغو خواهد شد و مردم به خدمات دارویی و بهداشتی دسترسی خواهند داشت ، رقابت و بهبود کیفیت ارائه شده توسط داروخانه ها افزایش می یابد و کار بیشتری با دکتر . خاتمی ، کارشناس بهداشت. ما پرداخت کردیم

حاتمی ، کارشناس بهداشت ، در گفت وگو با فارس درباره مزایای آیین نامه جدید داروخانه ها و الزام به اعمال آن توضیح داد: مزایای آیین نامه جدید به دو دسته تقسیم می شود. اولین بعد اقتصادی این است که انحصار و رازداری جمعیت پس از مدت ها نقض شده است و با توجه به اینکه کشور طبق سقف محرمانه بودن جمعیت به سقف محرمانه بودن جمعیت رسیده است ، بیش از تعداد فعلی داروخانه ها و داروسازان برای فارغ التحصیلی. آنها نمی توانستند داروخانه ایجاد کنند مگر اینکه مجوز داروخانه هایی را خریداری کنند که قیمت آنها نجومی بود و گاهی به 10 میلیارد یا بیشتر می رسید و همه نمی توانستند پروانه داروخانه بخرند.

وی افزود: بنابراین دلایل مختلفی در این زمینه انحصار ایجاد کرده است که به عنوان مثال حتی در مناطق بسیار فقیر مانند سراوان مانند سیستان و بلوچستان که یک منطقه نسبتاً ناامن است امکان راه اندازی یک داروخانه بود و مجبور بود مسافت های طولانی را طی کند. “امتیاز کسب کنید یا در غیر این صورت از شخصی صالح که مجوز داروخانه خود را لغو کرده و قصد فروش دارد مجوز بخرید که این بدان معناست که راه اندازی داروخانه در سراوان عملاً غیرممکن بود و برای شهرهای دیگر نیز همین کار یا بسیار دشوارتر.

بیشتر بخوانید  نخستین واکنش کاخ سفید به رویارویی گروه واگنر و ارتش پوتین

این کارشناس بهداشت در تشریح یکی از مخالفان این آیین نامه توضیح داد: این آیین نامه جدید به داروخانه ها اجازه می دهد تا مانند بازارهای دیگر تعادل برقرار کنند و تا آنجا که ممکن است داروخانه ایجاد کنند و انحصار را از بازار دارو دور کنند. اتفاق مثبتی که در نتیجه نقض انحصار داروخانه ها رخ می دهد ، افزایش کیفیت خدمات به مردم ، به ویژه در مناطق محروم است. در همین حال ، مخالفان در حال وضع مقررات جدید هستند که به داروسازان جوان امکان راه اندازی داروخانه در شهرهای بزرگ و اطراف آن را می دهد و دسترسی به مناطق محروم را دشوار می کند.

وی در پاسخ به این مخالفت ها افزود: این كذب محض است ، زیرا آمارهای رسمی وجود دارد كه پس از ابلاغ آیین نامه جدید ، تقاضا برای داروخانه در بسیاری از شهرهای معروف استان كردستان 70٪ افزایش یافته است ، یعنی . مناطقی که امیدوارند امتیاز جمع کنند. “آنها داروخانه ای برای راه اندازی در این مناطق نداشتند ، آنها امیدوار بودند كه با این آیین نامه جدید و در ردیف شهرهای كوچك و فقیر قرار بگیرند ، كه این باعث افزایش كیفیت خدمات در مناطق نیازمند می شود.

خاتمی با اشاره به بعد مثبت دیگری از آیین نامه جدید داروخانه ها ، تأکید کرد: بعد مثبت دیگر خدمات تمرکز داروخانه ها است ، زیرا این آیین نامه بر وجود اتاق مشاوره در داروخانه ها تأکید دارد ، یعنی. وجود مشاوره در زمینه تأسیس داروخانه و برخی دیگر از موارد مشابه جعبه دسترسی برای واکسیناسیون و غیره ، این نوع خدمات در داروخانه های خارج از کشور معمول است و مسئولیت این وظایف ضروری و ضروری به عهده داروخانه ها است و نیازی به مراجعه به آنها نیست پزشک و متخصص برای برخی موارد شایع.

بیشتر بخوانید  هشدار روسیه درباره حضور نظامی آمریکا در افغانستان - اخبار مهر اخبار ایران و جهان

وی در ادامه با بیان اینکه خدمات محور بودن داروخانه ها به این معنی است که سود داروخانه ها نه تنها از طریق فروش دارو نیست ، بلکه تفاوت داروخانه ها در بحث های اقتصادی و اختلافات است و به کیفیت خدمات بستگی دارد. به عنوان مثال ، داروخانه ای که سواد بالاتری داشته باشد ، به مردم بهتر خدمت خواهد کرد و اقداماتی از این قبیل از اصلی ترین مزایای اجرای مقررات جدید داروخانه ها است.

خاتمی در پایان سخنان خود با اشاره به جمع بندی آخرین جلسه کمیته غذا و داروهای مجلس در روز دوشنبه 14 تیر ، افزود: بیش از سی طرفدار و مخالف مقررات جدید برای ایجاد کمیته بهداشت پارلمان ساز ، معاون وزیر غذا و دارو وزارت بهداشت ، دکتر محمدی ، مدیر کل داروها در سازمان غذا و دارو و دکتر رستمی ، مدیر داروخانه ها در سازمان غذا و دارو و چندین عضو انجمن داروسازان ، یک سمینار دانشجویی برای داروسازان جوان ، اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران ایران ، محققان اقتصادی ، نمایندگان مرکز تحقیقات مجلس و نمایندگان داروسازان ، غیر داروسازان و دیگران نیز حضور داشتند. نتیجه نهایی جلسه این بود که آیین نامه باید اجرا شود و استراتژی کلی مدیریت این است که قانون را بدون کسر نگذارد. ما نباید منتظر دولت بعدی باشیم و باید قوانین مربوط به این آیین نامه را زودتر تنظیم کنیم ، اما مانند نرم افزاری که به روز می شود و به روزرسانی های جدید صادر می شود ، برای اصلاح آیین نامه جدید ، جلسات بررسی اصلاحیه آن در حین اجرا شروع می شود به زودی

بیشتر بخوانید  جزئیات رسیدگی به پرونده هواپیمای اوکراینی شفاف سازی شود

انتهای پیام /


دیدگاهتان را بنویسید