خطیب زاده: تولید صفحه سوخت سیلیکون منافاتی با تعهدات منع گسترش سلاح های هسته ای و محافظت از ایران ندارد


به گزارش گروه سیاست خارجی فارس ، سخنگوی این سازمان سعید حاتب زاده است وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امشب (چهارشنبه) در پاسخ به بیانیه وزارت امور خارجه انگلیس ، فرانسه و آلمان وی همچنین در مورد تصمیم ایران برای تولید سوخت سیلیکون با استفاده از اورانیوم غنی شده 20٪ ابراز نگرانی کرد: تصمیم جمهوری اسلامی ایران برای ساخت صفحه ای از سوخت سیلیسیم با استفاده از اورانیوم خالص 20٪ فقط برای اهداف صلح آمیز و استفاده در تحقیقات راکتورهای تهران طبق روال کار ، این س ofال را از آژانس بین المللی انرژی اتمی گزارش دادند.

* تولید صفحه سوخت سیلیکون با تعهدات و ضمانت های منع گسترش سلاح های هسته ای ایران مغایرت ندارد

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: بر خلاف این کشورها ادعا می کنند که این محصول دارای مصارف مسالمت آمیز ، پزشکی و بشردوستانه است و تولید آن با تعهدات منع گسترش سلاح های هسته ای و تضمینی ایران مغایرت ندارد.

به گزارش فارس ، عصر سه شنبه ، 6 ژوئیه 1400 ، رویترز به نقل از آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرد که ایران به این سازمان اطلاع داده است که قصد دارد فلز اورانیوم غنی شده تا خلوص 20 درصد برای سوخت راکتور تحقیقاتی تهران تولید کند.

“کاظم گاری آبادی” سفیر و نماینده دائم ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی همچنین در روز سه شنبه توضیح داد که برنامه آژانس بین المللی انرژی هسته ای برای تولید صفحه سوخت سیلیکون برای استفاده در راکتور تهران 9 روز قبل به آژانس اطلاع داده شده و بلافاصله عملیات آغاز شده است. (اینجا بخوانید)

بیشتر بخوانید  روانشناسی شخصیت | با انجام این تست می‌فهمی که مغز زنانه داری یا مردانه!

* هیچ کس نباید انتظار داشته باشد ایران در حالی که تحت فشار شدید تحریم های یک جانبه قرار دارد ، به طور یک جانبه به تعهدات خود عمل کند.

حاتب زاده افزود: اگرچه این کشورها اقدامات ایران را مغایر با تعهدات برجام می دانند ، اما خود آنها هرگز از مرحله انجام تعهدات خود در برجام فراتر نرفته اند و در مواجهه با فشارهای آمریکا ، تحریم های خارج از مرز و غیرقانونی آمریکا را اعمال می کنند.

سخنگوی دستگاه سیاست خارجی ادامه داد: ما بارها تأکید کرده ایم که ایران آماده است به محض رفع تحریم های ظالمانه اقدامات جبرانی خود را به حالت تعلیق درآورد و تعهدات خود را به طور کامل از سر بگیرد و هیچ کس نباید انتظار این کار را از ایران داشته باشد. فشار تحریم های یک جانبه است تا یک طرفه به تعهدات خود عمل کند.

به گزارش فارس ، به دنبال انتشار خبر تصمیم ایران برای تولید سوخت سیلیکون ، سه کشور عضو برجام در اروپا (آلمان ، فرانسه و انگلیس) وارد عمل شده و بیانیه های مشترکی صادر کردند. در این بیانیه آمده است: “ما وزیران امور خارجه فرانسه ، آلمان و انگلیس از آخرین گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی كه تأیید می کند ایران برای تولید فلز غنی شده اورانیوم گام برداشته است ، نگرانی عمیق خود را ابراز می کنیم.” (اینجا بخوانید)

* وضعیت فعلی برجام این نتیجه اقدامات و رویکردهای غیرقانونی و یک طرفه ایالات متحده است

به گزارش فارس ، هاتيب زاده گفت كه به كارمندان و اقدامات اضافي دسترسي دارد شفافیت وی افزود ، اگر داوطلبانه گفتگوهای وین به نتیجه برسد و نگرانی های بیان شده در این زمینه بی دلیل باشد ، اقدامات داوطلبانه ایران ، از جمله اجرای موقت و داوطلبانه پروتکل الحاقی ، مطابق با مفاد شورای امنیت سازمان ملل انجام می شود. دولتها نگران اقدامات ایران هستند ، زیرا اوضاع موجود در شورای امنیت سازمان ملل به دلیل اقدامات و رویكردهای غیرقانونی و یكجانبه خود است و این كشور در دوره بایدن سیاست ناكام ترامپ را برای اعمال فشار حداكثر بر مردم ایران اعمال می كند. ادامه دارد

بیشتر بخوانید  گروه مرتبط با بلاروس مسئول حمله سایبری به اوکراین است

در پایان سخنگوی وزارت امور خارجه تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران همیشه از آمادگی خود برای از سرگیری تعهدات خود در صورت لغو تحریم های آمریکا صحبت کرده و در جریان مذاکرات در وین این نکات را به وضوح به طرف مقابل منتقل کرده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه ند پرایس نیز در مورد تصمیم ایران ابراز نگرانی کرد و آن را “یک گام ناگوار به عقب” خواند. وی گفت: “این نگران کننده است که ایران تصمیم گرفته است به تعهدات خود در توافق نامه عمل نکند.” “با آزمایشاتی که برای تحقیقات سلاح های هسته ای ارزشمند هستند ، تعداد سلاح های هسته ای را افزایش دهید.”

انتهای پیام /


دیدگاهتان را بنویسید